سرویس: اجتماعی
کد خبر: 96268
|
11:35 - 1401/05/18
نسخه چاپی

یک کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی؛

معرفت افزایی به اهل بیت(ع)، ثمره عزاداری های حسینی است/ لزوم احیای آداب و رسوم عزاداری های دارالارشاد در برهه فعلی

معرفت افزایی به اهل بیت(ع)، ثمره عزاداری های حسینی است/ لزوم احیای آداب و رسوم عزاداری های دارالارشاد در برهه فعلی
یک کارشناس مسائل اجتماعی به آسیب شناسی عزاداری در اردبیل پرداخت و گفت: پیران محلات باید با میدان داری خود، شعور عزاداری را به جوانان منتقل کنند تا این میدان داران جوان با درک معرفت در عزاداری، آداب و سنن گذشتگان را دوباره احیا و غنای معرفت در عزاداری را به دارالارشاد بازگردانند.

بهنام صحرانورد کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی  و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل در گفتگو باسبلان ما ، به آداب و سنن محلی تعزیه اشاره کرد و گفت:معرفت افزایی، میوه و ثمره آئین های تعزیه حسینی است.

وی به-تاریخ پرتلاطم بشریت به ویژه وقایع خونین در تاریخ اشاره کرد و گفت: در بین همه این وقایع، پیام حیات‌بخش عاشوراست که از عرصة زمان و مکانی محدود فراتر رفته و هم چنان پس از گذشت قرن‌ها، جان زنده‌دلان را روشن نگه داشته است و همچون خورشیدی فروزان بر راه انسان‌های آزادی‌خواه پرتو افشانی می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به ویژگی های قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع)، وارث انسانیت، هویت و شرافت انسانی است که با اسرار ناپیدای ماندگاری اش  در هر کوی و برزنی و برای هر انسان آزادی خواهی با نمادی تجلی می کند.

وی به سوگواره ها و آئین های دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: این آیین های خاص توام با معرفت افزایی و شوریدگی قرن ها است که در اوج قرار دارد چرا که امام حسین(ع) بزرگ ترین عارف بشریت در پنجاه و هفت سال حیات پر معنایش، دعایی سراسر عرفانی از مسیر شناخت خود تا خدایی شدن را با نام دعای عرفه ترسیم کرده است که زمزمه حجاج سرزمین وحی در صحرای عرفات است.

صحرانورد اداب و رسوم عزاداری در دارالارشاد اردبیل پایتخت حسینی ایران را یاداور شد و گفت: اردبیل از دیرباز با یاد و نام امام حسین(ع)، در افق تارک تاریخ شناخته شده است و از صاحبان سبک عزاداری در سوگ سید و سالار شهیدان در جهان اسلام است.

وی به آثار برجای مانده از ادبا و شعرای قدیم دارالارشاد همچون بیضای اردبیلی و منزوی اشاره کرد و گفت: صدای ملکوتی مداحان نام اوری چون خاندان مؤذن زاده و  محمد باقر منصوری در کنار پیرغلامان دلسوخته  اشاره کرد و گفت: سوگمندانه باید اعتراف کرد در دوران اخیر، غلبه هیجان های برگزاری مراسم،شرایطی را فراهم کرده است که نه از منابر پر از معنای علما خبری است و نه از عمق اشعار تاثیرگذار بر روان آدمی نکته ای مانده است.

این استاد دانشگاه اردبیلی به آسیب شناسی عزاداری در دارالارشاد پرداخت و گفت: میدان داران این سنت کهن، امروزه جوانانی هستند که تنها به جنبه شور عزاداری بسنده کرده اند درحالیکه باید پیران محلات بیشتر پا به میدان گذاشته و با میدان داری خود شعور عزاداری را به جوانان منتقل کنند تا این میدان داران جوان با درک معرفت در عزاداری، آداب و سنن گذشتگان را دوباره احیا و غنای معرفت در عزاداری را به دارالارشاد بازگردانند.

صحرانورد در پایان سخنان خود نقش بی بدیل علما، پیرغلامان حسینی و چهره های خاص تاثیر گذار در کنار نهادهای فرهنگی در احیا و ترویج فرهنگ ناب عزاداری دارالارشاد در برهه فعلی را متذکر شد و گفت: همه باید تلاش کنند تا با معرفت افزایی جوانان، عزاداران واقعی برای اهل بیت(ع) پرورش دهند تا در پیشگاه خداوند متعال و ائمه معصومین(ع) رفوزه نشوند.

 

گفتگو: مهدی جدی

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد