سرویس: اجتماعی
کد خبر: 96357
|
13:14 - 1401/05/27
نسخه چاپی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل:

خانواده گرایی رمز جاودانگی و ماندگاری عاشورا است/ الگو برداری از سیره حضرت زینب(س) مهمترین راهکار حفظ و تقویت بنیان خانواده

خانواده گرایی رمز جاودانگی و ماندگاری عاشورا است/ الگو برداری از سیره حضرت زینب(س) مهمترین راهکار حفظ و تقویت بنیان خانواده
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه عاشورا زیباترین شکوه ارتباط خانوادگی است، گفت: الگو برداری از سیره حضرت زینب(س) مهمترین راهکار برای حفظ و تقویت بنیان خانواده است

جلال آفاقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما، به تبیین پیام های واقعه عاشورا در ابعاد مختلف پرداخت و  گفت:امام حسین(ع) مظهر کامل و جامع انسان پرورش یافته در مکتب الهی است.

وی با بیان اینکه حماسه عاشورا مبتنی بر عقل و بصیرت است، گفت: مکتب عاشورا غنی ترین سرمایه و ذخیره گران بهایی برای بشریت است.

آفاقی به ابعاد مختلف نهضت عاشورا اشاره کرد و گفت: در کنار ابعاد مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بعد خانواده محوری عاشورا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: توجه به بُعد خانواده محوری عاشورا ضمن کاهش آسیب های اجتماعی منجر به تقویت سلامت جامعه می شود.

معاون دادگستری کل استان اردبیل با بیان اینکه ترویج ابعاد اجتماعی عاشورا در تقویت بنیان خانواده نقش بسزایی دارد، گفت: افراد جامعه در پرتو آرامش به امنیت می رسند بطوریکه اگر جامعه دچار آسیب های اجتماعی شود امنیت اجتماعی نیز کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی و امنیت اجتماعی ارتباط مستقیم با هم دارند، گفت: محرم و آیین های عزاداری ویژه دهه اول و تاسوعا و عاشورا  و فضای معنوی حاکم بر جامعه در این ایام، بزرگترین ظرفیت  برای کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت در جامعه است.

آفاقی به رسالت هیات های مذهبی، مبلغین اسلامی و مداحان در این ایام اشاره کرد و گفت: خادمین بارگاه حسینی در هیات ها مهمترین نقش را در تقویت و ارتقای باورهای دینی در مردم دارند چراکه هرچه این باورها عمیق تر شود و جامعه به سمت اخلاق مداری سوق داده شود و این تبدیل به سنت حسته در طول سال شود، جامعه ما جامعه ای ارمانی با حداقل آسیب ها و با امنیت ترین جوامع خواهد بود.

وی از ضعف باورهای دینی به عنوان یکی از عوامل بروز ناهنجاری ها در جامعه نام برد و گفت: تقویت باورهای دینی و تعمیق اندیشه دینی در اقشار مختلف مردم یکی از راه های پیشگیرانه از گسترش آسیب های اجتماعی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به دهه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: متولیان امر به معروف و نهی از منکر رسالت سنگینی در این خصوص بر عهده دارند چراکه پایه و اساس قیام عاشورا  امر به معروف و نهی از منکر است و اگر این رسالت مهم دقیق و کامل در جامعه اجرا شود و اقشار مختلف مردم به تکالیف دینی و اجتماعی خود علم و عامل شوند خود بخود ضوابظ قانونی نیز در جامعه رعایت شده و شاهد کاهش چشمگیر اسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها در جامعه خواهیم شد.

وی به موضوع عدالت اجتماعی و حمایت از حق و حقیقت نیز اشاره کرد و گفت: مبارزه با باطل و حمایت از حق و حقیقت نیز از جمله مهمترین اهداف قیام عاشورا است که به جد مورد توجه دستگاه قضایی در ادوار مختلف است.

آفاقی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت حمایت از کانون خانواده پرداخت و گفت: حمایت از نهاد مقدس خانواده نیز از جمله اهداف قیام عاشورا است.

 وی از حاکمیت ارزش های دینی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر و علت قیام عاشورا به عنوان موضوعات مهم در جهاد تبیین نام برد و گفت: ترویج فرهنگ متعالی  در طول سال توسط متولیان دینی و فرهنگی نقش مهمی در  کاهش اسیب های اجتماعی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل به بُعد خانواده نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای نهضت عاشورا حضور پر رنگ خانواده در کربلا است.

وی با بیان اینکه حضور اهل بیت حضرت سید الشهداء(ع) از ویژگی های نهضت عاشورا است، گفت: خانواده گرایی رمز جاودانگی و ماندگاری عاشورا است.

آفاقی از پیوند خانوادگی، احترام و تکریم والدین و تربیت فرزندان صالح به عنوان نکات مهم و قابل توجه نهضت عاشورا در بُعد خانواده نام برد و گفت: یکی از وظایف زوجین رعایت حُسن معاشرت و وفاداری است که در کربلا در اوج است.

این کارشناس مسائل اجتماعی به قانون مدنی و پرونده های قضایی در این خصوص اشاره کرد و گفت: اکثر اختلافات خانوادگی در عدم رعایت حسن معاشرت و حفظ احترام متقابل است.

وی به روایات برجای مانده از ائمه معصومین در این خصوص اشاره کرد و گفت: در صحنه های عاشورا علی رغم وضعیت ناهمگون و نامتوازن از نظر تعداد لشگریان،  در اردوگاه امام حسین(ع) هر لحظه ابراز عشق و محبت به ویژه در تاسوعا موج می زد و امام حسین(ع) نیز در روز تاسوعا اهل بیت را دعوت به صبر و بردباری کردند و با ام کلثوم،زینب، رقیه و رباب با مهر و محبت توام با صمیمیت  سخن می گفتند.

آفاقی از حضرت زینب(س) به عنوان مظهر فداکاری و ایثار نام برد و گفت: این حضرت زینب(س) بود که  با جهاد تبیین و روشنگری های خود واقعه کربلا را تا ابد تاریخ زنده نگه داشت.

 وی با بیان اینکه عاشورا زیباترین شکوه ارتباط خانوادگی است، گفت: الگو برداری از سیره حضرت زینب(س) مهمترین راهکار برای حفظ و تقویت بنیان خانواده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل خواستار  انتقال سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) به جوانان شد و گفت: متولیات مراسمات دینی و مذهبی، مبلغان اسلامی و مداحان رسالت سنگینی در انتقال فرهنگ دینی و ارزش های اسلامی به جوانان دارند.

وی بصیرت عاشورایی را متذکر شد و گفت: حفظ اصالت عزاداری به همراه ایجاد بصیرت عاشورایی در عزاداران ضمن انتقال درست فرهنگ عاشورا به جوانان منجر به خنثی سازی توطئه های دشمنان و تهاجم فرهنگی آنها می شود.

آفاقی خواستار حراست از ارزش های دینی در عزاداری ها شد و گفت: دشمنان اسلام در جنگ نرم به ویژه بُعد رسانه آن درصدد انحراف جوانان هستند به همین منظور مراقبت از ارزش های دینی برای مقابله با انحرافات دشمنان لازم و ضروری است.

وی خواستار تولید محتوا در حوزه بصیرت افزایی عاشورایی در جامعه شد و گفت: تولید محتوای به روز برگرفته از متون دینی یکی دیگر از راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مقابله با توطئه های دشمنان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل مکتب عاشورا را تنها راه نجات بشریت از دسیسه های شیطان نام برد و گفت: طبق فرموده امام حسین(ع) خداوند متعال خود حافظ مومنین است.

وی در پایان سخنان خود به مهمترین درس های امام حسین(ع) از قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) تسلیم محض برابر اراده الهی بود و عمل به تکلیف الهی مهمترین و برجسته ترین ویژگی حضرت سید الشهدا است.

آفاقی با بیان اینکه این اراده الهی بود که امام حسین(ع) در گودال قتلگاه به شهادت برسد و حضرت زینب(س) به بند اسارت کشیده شود، گفت: مومنین باید با بهرمندی از پیام های الهی همچون حضرت سیدالشهدا(ع) تسلیم محض اراده الهی شده و با عمل به تکالیف الهی در مسیر رستگاری قرار گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل به ایثار و مقاومت حضرت زینب کبری(س) نیز اشاره کرد و گفت: شایسته است فعالین عرصه جهاد تبیین با الگوبرداری از حضرت زینب (س) در تحقق جامعه اسلامی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی دقیق تر  و موثرتر ایفای نقش کنند.

 

گفتگو: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد