سرویس: سیاسی
کد خبر: 96456
|
10:02 - 1401/06/06
نسخه چاپی

یادداشت؛

اتش در سوریه؛ به نفع برجام یا مضر برجام

اتش در سوریه؛ به نفع برجام یا مضر برجام
حمله ارتش امریکا به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه پیام مستقیم واشنگتن به تل اویو بود که اگر توافق برجام هم صورت گیرد امریکا در تامین منافع خود و متحدانش و حفظ امنیت اسرائیل بر مواضع خود پایدار است.

به گزارش سبلان ما ، آرمان سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشت خود به تحولات اخیر در خاورمیانه و نقش آن در برجام و مذاکرات ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: ارتش امریکا از حمله به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه خبر داده و بایدن نیز در گزارش خود به گنگره اعلام کرده که این حمله به دستور وی صورت گرفته است.

 گرچه ارتش امریکا اعلام کرده که بدنبال درگیری با ایران نیست این حمله را می توان از چند دیدگاه بررسی کرد؛ دیدگاه نخست اینکه این حمله پاسخ به حمله به پایگاه التنف در سوریه است که ارتش امریکا با این اقدام پاسخ نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران را داده است و دوم اینکه این حمله در استانه سفر بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ایالات متحده امریکا صورت گرفته و پیام مستقیم واشنگتن به تل اویو بود که اگر توافق برجام هم صورت گیرد امریکا در تامین منافع خود و متحدانش و حفظ امنیت اسرائیل بر مواضع خود پایدار است.

موضوع دیگر اینکه پایگاه امریکا در حومه دیرالزور سوریه با موشک مورد هدف قرار گرفته بود و اسرائیل از این موضوع خرسند شد تا توانسته باشد بر موضوع برجام مجددا تاثیر منفی بگذارد.

 سناریوهای رژیم صهیونیستی در برهم زدن معادلات صلح در خاورمیانه بعنوان یک تاکتیک نامحسوس تاثیر گذاشته است، حمله به کشتی تجسسی فنی لیبرتی امریکا در جنگ شش روزه اسرائیل با اعراب یکی از سناریوهای رژیم صهیونیستی بود که امریکا را متقاعد کرد به مصر حمله کند گرچه این سناریو رژیم صهیونیستی عملیاتی نشد اما اسرائیل به دفعات برای صلح در خاورمیانه بعنوان بازیگر منفی عمل کرده است.

دیدار مکرون و گروسی هم می تواند تاثیر منفی بر موضوع برجام بگذارد چرا که چندی پیش نیز لاپید با مکرون دیدار داشته و اعلام کرده بود که اسرائیل مخالف توافق برجام است و گروسی نیز اعلام کرده بود که هنوز پرونده هسته ای تهران در اژانس بسته نخواهد شد.

از سوی دیگر دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه با رافائل گروسی دبیر کل اژانس بین الملل اتم یک دیدار حمایتی از اسرائیل بود که پاریس بر مواضع حمایتی خود از اسرائیل ادامه خواهد داشت و جنبه تبلیغات انتخاباتی لاپید را در بر درد.

مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران نیز اعلام کرده که پاسخ ایالات متحده امریکا قاطعانه نیست، می توان بیان کرد که اظهارات مرندی نشان می دهد فشارهای رژیم صهیونیستی و لابی های یهودی در امریکا و همچنین جمهوری خواهان بر تصمیم بایدن تاثیرگذار بوده و این یک توافق بین بایدن و ایران در موضوع برجام خواهد بود نه توافق ایالات متحده امریکا با ایران.

 بایدن تضمین نمی دهد که دولت بعدی ایالات متحده امریکا در برجام باقی بماند یا نماند، رفتار سیاسی امریکا به حد کافی موثر نیست از سویی دیگر نیز حمله اف بی ای به ویلای  ترامپ برگ برنده و فرصت برای برون رفت دمکراتها از بحران درگیری احزاب در امریکا است تا از این فرصت بعنوان جلب توجه و بالا رفتن میزان محبوبیتشان در داخل امریکا بهره ببرند و درگیر شدن جمهوری خواهان از این موضوع حمله اف بی ای به ویلای ترامپ افکار جمهوری خواهان را درگیر مشکلات درون حزبی جمهوری خواهان  شده و بایدن از این موضوع می تواند در موضوع برجام برای تصمیم سیاسی خود بهره ببرد. هرچند سناتورهای جمهوری خواه گنگره از این تصمیم بایدن در موضوع برای توافق برجام مخالفت می کنند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد