سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 96546
|
13:27 - 1401/06/16
نسخه چاپی

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور:

هزینه تغذیه دانشجویی از منابع دولتی حل می شود/ فعالیت بیش از 70 هزار خوابگاه‌ استیجاری در کشور

هزینه تغذیه دانشجویی از منابع دولتی حل می شود/ فعالیت بیش از 70 هزار خوابگاه‌ استیجاری در کشور
رئیس سازمان امور دانشجویان به چالش های پیش روی دانشگاه ها در استانه بازگشایی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تغذیه، خوابگاه های دانشجویی و سلامت روانی فردی از جمله دغدغه های معاونت دانشجویی در دانشگاه های کشور است که باید در این زمینه ها تدابیر ویژه اتخاذ شود.

به گزارش سبلان ما ، هاشم دادش پور مشاور وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور ظهر امروز در هفتادمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است به تشریح مسائل و مشکلات و چالش های پیش روی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در آستانه بازگشایی دانشگاه ها پرداخت و گفت: دانشگاه ها در حالی سال تحصیلی را اغاز می کنند که دو و نیم سال از تعطیلات اجباری کرونایی سپری می شود و اغلب دانشجویان وردی جدید نیز دهه هشتادی و تک فرزندی هستند و سابقه فعالیت های اجتماعی و مهارت های اجتماعی در انها بسیار کم است.

وی از مسائل اضطراری جاری و مسائل بعد از بازگشایی دانشگاه ها به عنوان چالش های اساسی پیش روی معاونت های دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نام برد و گفت: چالش های فرهنگی و اجتماعی  در کنار مسائل علمی، سیاسی، آموزشی و صنفی و رفاهی مهمترین چالش های پیش روی دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی در هفته های اتی است.

داداش پور به مسائل جانبی در کشور و استان ها نیز اشاره کرد و گفت: وقایع و رخدادهایی نیز در جای جای کشور نیز اتفاق می افتد که خواسته و ناخواسته دانشگاه ها و دانشجویان را نیز در بر می گیرد و این مسائل را نیز باید به چالش های پیش روی دانشگاه ها افزود و از امادگی لازم در هر شرایطی برخوردار شد.

وی عدم تجربه زندگی دانشجویی به دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی دانشگاه ها را نیز یادآور شد و گفت: عملا دانشجویان ورودی سالهای 1398 تا 1400 تجربه زیست دانشگاهی ندارند و در کنار ان نیز دانشجویان ورودی جدید که از محیط دانش اموزی به محیط دانشجویی وارد شده اند قاقد تجربیات لازم در محیط های دانشجویی هستند.

 رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در ادامه سخنان خود به ویژگی های دهه هشتادی ها اشاره کرد و گفت: متولدین دهه هشتادی غالبا تک فرزندی بوده و از لحاظ  سبک زندگی به ویژه مهارت های زندگی جمعی، تعاون و کارگروهی کم برخوردارند و این نیز از مشکلات دیگر معاونت های دانشجویی در آغاز سالتحصیلی است که باید در برنامه ریزی های آموزشی این موارد را نیز در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه دانشجویان دهه هشتادی به لحاظ تک فرزند بودن وابسته به خانواده هستند گفت: این نسل به دلیل عدم مهارت های لازم در زندگی اجتماعی از میزان تعاون و کارگروهی کمی برخوردار بوده و در واقع از قدرت تاب آوری شکننده ای برخوردار هستند.

داداش پور با بیان اینکه نزدیک سه سال دوری از محیط دانشگاه، منجر به تلاقی سه نسل متفاوت دانشگاهی که تجربه تعامل و زیست دانشگاهی ندارند در سالتحصیلی جدید شده است، گفت: این تلاقی 60 درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه ها را شامل می شود که رقم بالایی نیز محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: 10سال پیش بیشتر گرایش های دانشجویان شامل حوزه فنی و مهندسی بود اما امروز شاهد اقبال دانشجویان به سمت رشته های هنری و زبان و ادبیات خارجی هستیم و این خود بیانگر تغییر دیدگاه جامعه به اینده و سبک زندگی است.

داداش پور به مسائل اجتماعی و صنفی دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: در بُعد تغذیه دانشجویان نیز با مشکل عمده تغییر قیمت ها مواجه هستیم بطوریکه قبل از کرونا ارز 4200 تومانی در اختیار دانشگاه ها قررا داشت اما اکنون با حذف این ارز با قیمت دلار 30هزار تومانی مواجه هستیم و این نیز بر مشکلات صنفی دانشگاه ها افزوده است.

وی به راهکارهای کاهش هزینه صنفی و غذایی دانشجویان اشاره کرد و گفت: طی جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه درصدد کاهش هزینه ها هستیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه در گذشته 25درصد بهای غذا را دانشجویان پرداخت می کردند گفت: علی رغم مشکلات اقتصادی  و تورم و گرانی درصدد هستیم با رایزنی های متعدد میزان مشارکت دانشجویان در غذای دانشجویی را به 5درصد کاهش دهیم.

وی به راهکار دوم کمک به معیشت دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: اختصاص یارانه دانشجویی و معرفی رستوران های معتبر به دانشجویان یکی دیگر از راهکارها است که هنوز در مرحله مطالعاتی است و به جمع بندی نهایی نرسیده است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در این طرح درصدد هستیم به تنوع غذایی و ذائقه دانشجویان اهمیت قائل شویم گفت: در صورت تحقق این پیشنهاد بار سنگینی از رستوران های دانشگاهی و دولتی برداشته خواهد شد و طرح رستورن های مکمل که چندین سال پیش مطرح و در برخی دانشگاه ها نیز به اجرا درآمده بود  دوباره به چرخه فعالیت بازخواهند گشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود به خوابگاه های دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 20 درصد دانشجویان از امکانات خوابگاهی برخوردار هستند.

داداش پور با بیان اینکه در برخی شهرستان ها فاقد خوابگاه های دانشجویی هستیم گفت: این از چالش های اساسی پیش روی دانشگاه ها است که باید قبل از آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان به دانشگاه ها ساماندهی شوند.

 رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه در کل کشور 270هزار دانشجو در خوابگاه ها زندگی می کنند به ظرفیت خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: 202هزار واحد خوابگاهی در دانشگاه های دولتی کشور وجود دارد و 70 هزار دانشجو نیز از خوابگاه های خودگردان و استیجاری استفاده می کنند.

وی به دانشجویان جدید الورود نیز اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 14هزار دانشجو وارد سیستم اموزش عالی کشور می شوند که باید از هم اکنون به فکر حل معظلات و خلاءهای موجود در این زمینه باشیم هرچند بسیاری از مشکلات و مسائل بعد از ورود دانشجویان و اغاز سالتحصیلی بروز و نمود پیدا می کنند.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود به سلامت روانی فردی دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: چالش های تغذیه، خوابگاه های دانشجویی و سلامت روانی فردی از جمله مسائل معاونت های دانشجویی دانشگاه ها است که باید با برنامه های خوب و پیش بینی های لازم سعی شود ضمن ارائه بهترین خدمات آموزشی به دانشجویان، دغدغه های پیش روی آنها نیز برطرف شود.

 

انتهای پیام/ج

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد