سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 96678
|
20:55 - 1401/06/29
نسخه چاپی

در راستای کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل؛

همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت در اردبیل برگزار شد

همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت در اردبیل برگزار شد
همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت با هدف گفتمان سازی علمی فرهنگ ایثار و شهادت در جهان با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش سبلان ما ، ظهر امروز همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت  با حضور رضا قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل، داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، روسای دانشگاه های اردبیل، روسای دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، اساتید، پژوهشگران و جمعی از دانشجویان دانشگاه های اردبیل و با سخنرانی شردار رحیم نوعی اقدم از فرماندهان جبهه مقاومت و یادگاران 8 سال دفاع مقدس توسط کمیته علمی و پژوهشی کنگره ملی بزرگداشت 3400شهید استان اردبیل در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

سرداررحیم نوعی اقدم از فرماندهان جبهه مقاومت در این همایش گفت: باید ادبیات و فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت توسط دانشگاه به نسل‌های آینده انتقال داده شود.
وی با بیان اینکه اوج سرداری ما لحظه بی سر شدن است،گفت: فونداسیون نبرد در صحنه نبرد در پشت‌صحنه و در چادرها شکل می‌گرفت.
نوعی اقدم با بیان اینکه باید فرهنگ ایثار و شهادت را با ادبیات زیبا و به‌صورت مستند برای نسل آینده انتقال داد، افزود: مقاومت را اراده‌ها تعیین می‌کردند، نه آهن‌پاره‌ها.
این فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه باید هم جهادی عمل کنیم و هم جهاد را تبیین کنیم، تصریح کرد: شهادت ریشه در عاشورا و کربلا دارد.
وی با بیان اینکه باید خدا و بندگی خدا را به خود و نسل‌های آینده تعلیم داد، افزود: امروز اخلاص هم جزو موارد فراموش شده است که باید آن را یاد گرفته و آموزش دهیم.
نوعی اقدم با بیان اینکه اطاعت از ولایت و اطاعت‌پذیری را باید یاد گرفته و یاد دهیم، اضافه کرد: روحیه حماسی یعنی مجموعه رفتارهایی که ریشه در عاشورا دارد پس باید روحیه حماسی را هم آموزش دهیم.
اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: این دانشگاه به رسالت خود در مورد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پایبند است و در این راستا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند.
وی با بیان اینکه همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت پیش درآمدی برای کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از وظایف دانشگاه‌ها است و مصمم هستیم که با تمام توان در این مسیر حرکت کنیم و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این فرهنگ را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
چمنی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهدای دوران دفاع مقدس این است که عاشق عبادت و پایبند به فرایض دینی بودند، تشریح کرد: اوج رضایتمندی و ایثارگری به معنای واقعی کلمه از دیگر ویژگی‌های شهدای ما بود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم به تبیین شاخصه های شهدا پرداخت و گفت: شهدای با اخلاص مثال زدنی خود با خلق حماسه های ماندگار در تاریخ این کشور جاودانه شدند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از ایثار و شهادت و فداکاری، تبلور معاد نام برد و گفت:شهدا در اوج اخلاص و ایمان حیات دنیوی خود را فدای کشور و ملت ایران کردند بنابراین جوانان امروز نیز باید با تقویت تقوا در خود به اخلاص شهدایی دست پیدا کنند تا بتوانند ضمن نقش آفرینی در عرصه های گام دوم انقلاب، در عزت و اقتدار آفرینی برای کشور موثر واقع شوند.

حجت‌الاسلام عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل نیز در این همایشاین برنامه‌های علمی با محوریت دانشگاه‌های استان و با هدف انتقال سرمایه‌های ارزشمند معنوی دوران دفاع مقدس به نسل جوان انجام خواهد شد تا دانشجویان بیشتر با غنا و محتوای دوران جهاد و شهادت آشنایی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در تمام برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌های استان در سال تحصیلی جدید سعی خواهیم کرد تا با محوریت کنگره ملی بزرگداشت سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل انتقال پیام راستین فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را انجام داده و رسالت عظیم زینبی و الگوهای شایسته نهضت حسینی را تبیین و تشریح کنیم.

حسنی گفت: در قالب همایش ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت در دانشگاه محقق اردبیلی بیش از ۱۱۰ اثر علمی و تحقیقی مورد بررسی قرار گرفت تا در کنار تجلیل از خانواده‌های شهدا، صاحبان مقاله‌های برتر نیز مورد تکریم قرار گیرند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل تلاش دشمن را برای کم رنگ کردن فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت یادآور شد و افزود: دشمن تلاش می‌کند تا به هر شکل ممکن انقلاب اسلامی را در مسیر حرکت خود با وقفه روبه‌رو کند اما این تلاش بی‌ثمر و بی‌نتیجه است.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است تا در قالب رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معنوی بتوان دانشجویان را بیش از گذشته متوجه توطئه‌ها و ترفندهای دشمن کرده و تقویت فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را در فضای دانشگاه‌ها شاهد باشیم.

داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل هم در این مراسم گفت: همه ما مدیون قشر معظم شهدا و ایثارگران هستیم.
وی با بیان اینکه آرامش و امنیت امروز خود را مدیون خون شهدا و رشادت‌های ایثارگران هستیم، تصریح کرد: باید از خون شهدا صیانت کنیم و این محقق شدنی نیست مگر آنکه ما مسئولان برای اعتلای نظام و انقلاب اسلامی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت و خدمت کنیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۷۸۰ شهید متأهل و هزار و ۸۰۰ فرزند شهید، ۷۰۹ آزاده و ۵ شهید تک‌ستاره (تک‌فرزند) داریم.

عباس فنی اصل دبیر علمی اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت هم در این مراسم گفت: ۱۱۴ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۱۰۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ۳۲ نفر از اساتید عضو کمیته علمی این همایش بودند، تشریح کرد: مجوز ISC برای این همایش دریافت شده بود تا اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت کاملاً علمی و پژوهشی برگزار شود.
فنی اصل افزود: ایثار و مقاومت، جهاد و شهادت، مبانی فکری و سبک زندگی شهدا، تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، هنر، رسانه و فضای مجازی، عرفان، معنویت و شهادت، ایثار و شهادت در گفتمان رهبری انقلاب اسلامی، شخصیت‌پژوهی الگوهای مقاومت، وصایا و آثار شهدا، تحلیل گفتمان وصیت‌نامه شهدای استان اردبیل، مجاهدت‌های خانواده‌های شهدا، مؤلفه‌های فرهنگ عاشورایی، رسالت جامعه در قبال شهدا، سیر تحولی مقاومت در شرایط دیروز، امروز و آینده، جهاد تبیین از جمله محورهای این همایش بود.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد