سرویس: اقتصادی
کد خبر: 96747
|
08:39 - 1401/07/07
نسخه چاپی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل:

نظام‌نامه الگوی کشت در پایاب سدهای استان اردبیل ابلاغ شد

نظام‌نامه الگوی کشت در پایاب سدهای استان اردبیل ابلاغ شد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از ابلاغ نظام‌نامه الگوی کشت محصولات کشاورزی در شبکه پایاب ارس، خداآفرین و سایر سدهای استان خبر داد و گفت: در سال آبی جدید تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود و کشاورزان باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

به گزارش سبلان ما ، حمید فضائلی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل صبح امروز در جمع خبرنگاران از ابلاغ نظام‌نامه الگوی کشت در پایاب سدهای استان اردبیل خبرداد و گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق کشور درگیر خشکسالی شدید بوده به طوری که در منطقه پارس آباد و بیله سوار ۲ مخزن اصلی ارس و خدافرین با کمترین ذخایر آبی روبرو هستند.

وی کاهش محسوس آورد رود ارس در نیم قرن اخیر را یادآور شد و گفت: آورده رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد کشاورزان و بهره برداران شمال استان در مصرف بهینه آب باید اهتمام جدی داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل  گفت: در سال آبی جدید تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود و کشاورزان باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

فضائلی خاطرنشان کرد: برای سال زراعی آینده به هیچ وجه تعهدی برای تامین آب برای کشت دوم داده نمی‌شود و کشاورزان نیز باید از کشت زودهنگام پائیزه خودداری کنند تا کشت خود را بعد از ۱۵ مهرماه و برطرف شدن تنش آبی در شمال استان انجام دهند.

وی ادامه داد: برای تامین آب پایدار آشامیدنی و کشاورزی شرکت آب منطقه ای برنامه‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای را در دستور کار قرار داده که در برنامه سازه‌ای آبگیری سد خداآفرین و خاک‌برداری شبکه مغان به طول ۱۷۸ کیلومتر در اولویت قرار گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از تامین اعتبار لازم برای آبگیری سد خداآفرین و خاک برداری شبکه مغان خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا شبکه خاکی به شبکه بتنی تبدیل شود تا از هدررفت منابع آب جلوگیری شود.

فضائلی پیاده سازی الگوی کشت را با شیوه نامه‌های تدوین شده کشوری از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برای سال زراعی آینده این الگوی کشت باید به صوت دقیق و جامع مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد