سرویس: سیاسی
کد خبر: 968
|
11:18 - 1391/08/11
نسخه چاپی

موضع شدید «فرانسوا اولاند» در قبال برنامه هسته‌ای ایران

موضع شدید «فرانسوا اولاند» در قبال برنامه هسته‌ای ایران
خروج دو کشتی جنگی ایرانی از سواحل سودان، موضع آمریکا در قبال روابط ایران و سودان، جدید‌ترین موضع‌گیری رئیس‌جمهور فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران پس از دیدار با نتانیاهو، پیشنهاد ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان توفان در آمریکا و بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت حل اختلافات میان سران قوا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
به گزارش سبلانه به نقل از «تابناک»، موضوع رابطه احتمالی حمله به یک کارخانه اسلحه‌سازی در سودان با رویارویی ایران و رژیم صهیونیستی که از چند روز پیش به صدر اخبار و تحلیل‌های مطبوعات جهان راه یافته بود، همچنان مورد توجه آنهاست.
 
 
در این باره، برخی روزنامه‌ها از جمله«نیشن»پاکستان، امروز خبر ترک سودان توسط دو کشتی جنگی ایرانی را مورد توجه قرار داده‌اند. این روزنامه با نقل این خبر که دو کشتی یادشده روز گذشته با تشریفات رسمی نظامی دولت سودان بدرقه شده و این کشور را ترک کرده‌اند، اشاره می‌کند که ارتباطات سودان با ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی به کارخانه اسلحه‌سازی در سودان، به شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

نیشن در مطلب خود، خلاصه‌وار به روابط میان ایران و سودان نیز پرداخته و به طور خاص به سفر ماه اوت رئیس جمهور سودان به ایران اشاره کرده که طی آن، روابط دو کشور را «دارای ریشه‌های عمیق» خوانده بود.

«فاکس نیوز»، «گلوب‌اند میل»، «تایمز هند»، «چاینا دیلی» و «ایندیپندنت» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده‌اند.
 
 
در همین حال، سایت خبری«آروتز شوا»به بیان موضع آمریکا در قبال ارتباطات ایران و سودان و به ویژه سفر دو کشتی مذکور به این کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه، ایالات متحده اعلام کرده فعالیت‌های ایران در سودان را زیر نظر دارد؛ اما از جزییات فرستادن دو کشتی جنگی ایرانی به سودان آگاهی ندارد.
«مارک تونر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: آمریکا کلا فعالیت‌های ایران را در منطقه از نزدیک زیر نظر دارد. با این حال تونر مدعی شده آمریکا از جزییات انفجار کارخانه اسلحه‌سازی در سودان و دلیل رخ دادن این انفجار آگاهی دقیق ندارد.
 
 
روزنامه«ژاپن تودی»یکی از مطالب خود را به جدید‌ترین موضع‌گیری دولت فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داده است. این روزنامه با اشاره به سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فرانسه و دیدار وی با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور این کشور، نوشته اولاند پس از این دیدار خواهان «اقداماتی جدی» از سوی ایران شده تا ثابت کند در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

وی همچنین گفته، در صورتی که ایران حاضر به توافق بر سر برنامه هسته‌ایش نباشد، دولت وی از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت خواهد کرد. ژاپن تودی اشاره می‌کند که هدف اصلی سفر نتانیاهو به فرانسه، متقاعد کردن این کشور برای افزایش فشار‌ها بر ایران بوده است.
 
 
روزنامه«نیویورک پست»در مطلبی کوتاه از پیشنهاد ایران برای کمک به شهرهای آسیب دیده بر اثر توفان شدید در آمریکا خبر داده است. این روزنامه که خبر فوق را از خبرگزاری‌های داخلی ایران نقل کرده، می‌نویسد، با وجود دشمنی‌‌های شدید میان ایران و آمریکا و این که ایران هم اکنون یکی از بزرگترین دشمنان آمریکاست، این کشور برای کمک به آسیب‌دیدگان توفان «سندی» در آمریکا ابراز آمادگی کرده است. این روزنامه به طور خاص به اظهارات محمود مظفر، رئیس سازمان هلال احمر ایران اشاره کرده که گفته، این سازمان برای کمک به آسیب‌دیدگان توفان در آمریکا آمادگی دارد. 
 
 
در پایان، در راستای اینکه اخبار مربوط به سیاست داخلی در ایران نیز بیشتر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار می‌گیرند، برخی روزنامه‌ها از جمله«نیویورک تایمز»، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان به سران قوا را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه با اشاره به این سخنان می‌نویسد، رهبر ایران در آشکارترین هشدار خود به مقامات ایرانی، از آنها خواسته به کشمکش‌های درونی خود پایان دهند و گفته آشکار کردن این کشمکش‌ها، خیانت به شمار خواهد رفت.
نیویورک تایمز در ادامه به بیان پیش‌زمینه این موضوع و به ویژه نامه‌نگاری‌های اخیر میان رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه پرداخته است.
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد