سرویس: اقتصادی
کد خبر: 96915
|
09:32 - 1401/07/30
نسخه چاپی

در نشست هم اندیشی کارگروه مدیریت بحران آب کشت و صنعت مغان مطرح شد؛

خسارت 30 الی 50 درصدی مزارع کشت و صنعت مغان/ کمیته فنی آب دوباره راه اندازی می شود

خسارت 30 الی 50 درصدی مزارع کشت و صنعت مغان/  کمیته فنی آب دوباره راه اندازی می شود
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از دیپلماسی آب با ترکیه در حال انجام است و خبرداد و گفت:در صورتیکه اقدام امور آب مغان و شبکه بهره برداری در خصوص باز کردن ساحل چپ سد خداآفرین و تامین بخشی از آب مورد نیاز از این طریق بموقع انجام نمی گرفت، با مشکلات و مسائل حادتری روبرو می شدیم .

به گزارش سبلان ما ، قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در جلسه هم اندیشی کارگروه مدیریت بحران آب این شرکت گفت: بحران آب جدی و نگران کننده  است.

 وی افزود: ما به مسئولان متعدد از جمله وزیر تلاشگر جهاد کشاورزی پاسخگو بوده و در قبال وضعیت معیشتی پرسنل شرکت مغان احساس مسئولیت می کنیم و برای مدیریت این بحران باید نسبت به تقسیم عادلانه آب، اصلاح الگوی کشت و مصرف بهینه آب اقدام شود. 

 محمدی با بیان اینکه جریان حیات و ممات به آب وابسته بوده و نقش اساسی در تولید محصول و تامین امنیت غذایی و حتی اقتدار غذایی بازی می کند، گفت: این بنگاه اقتصادی سالانه 700 هزار تن انواع محصولات زراعی، دامی، باغی و صنعتی تولید می کند و امیدوارم در تامین آب شرکت کشت و صنعت مغان جدی تر و مسئولانه تر از قبل اقدام شود.  

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از دیپلماسی آب با ترکیه در حال انجام است و خبرداد و گفت:در صورتیکه اقدام امور آب مغان و شبکه بهره برداری در خصوص باز کردن ساحل چپ سد خداآفرین و تامین بخشی از آب مورد نیاز از این طریق بموقع انجام نمی گرفت، با مشکلات و مسائل حادتری روبرو می شدیم .

وی از لزوم راه اندازی دوباره کمیته فنی آب در کشت و صنعت مغان خبرداد و گفت: اگر این کمیته تعطیل نمی شد الان شاهد وضعیت فعلی در مجموعه عظیم کشت و صنعت نبودیم.

محمدی به بدهی های  کشت و صنعت به آب اشاره کرد و گفت: بخشی از بدهی آب بها به حساب شرکت بهره برداری واریز خواهد شد و بقیه نیز در آینده تسویه می شود.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف سال زراعی جدید از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: باید برای کشت پائیزه و میزان، زمان و نحوه تخصیص حق آبه شرکت مغان هماهنگی های لازمه بعمل آمده و برنامه ریزی بشود.

 

خسارت 30 الی 50 درصدی مزارع کشت و صنعت

حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار کرد: در حال حاضر بدلیل مشکلاتی که از ناحیه کمبود آب گریبانگیر شدیم، تعدادی از مزارع از 30 الی 50 درصد دچار خسارت شدند. ما برای مدیریت بحران آب از طریق پمپ هایی که خریداری شده است، از قطره- قطره ته مانده کانال ها به نحو احسن استفاده کرده و به آبیاری مزارع اقدام کردیم. ما در این حوزه با چالش جدی مواجه هستیم و بایستی نگاه مان به آن و نحوه بهره برداری تغییر بیابد.

وی افزود: شرکت کشت و صنعت مغان مجری کشت محصولات استراتژیک در استان بوده و این محصولات نیز نیاز شدیدی به آب دارند. اخیراً دستورالعملی از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شده و ما نیز موظف به اجرای آن هستیم. بر اساس این دستورالعمل باید نسبت به کاشت 1500 هکتار چغندر قند پائیزه، 1600 هکتار کلزا و 3 هزار و 500 هکتار گندم اقدام بکنیم.  

 رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت چنین بیان کرد: الان وارد سال زراعی جدید شده ایم و برای کشت پائیزه اقدام می کنیم. کشت پائیزه نیاز شدید به آب داشته و بایستی این امر حل گردد تا بتوانیم بموقع بکاریم. چنانچه مسئله فوق الذکر راه حل مناسب خویش را نیابد، دچار خسارت های جبران ناپذیری خواهیم شد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد