سرویس: سیاسی
کد خبر: 96918
|
11:22 - 1401/07/30
نسخه چاپی

یادداشت:

ترامپ و چالش های پیش روی کنگره آمریکا

ترامپ و چالش های پیش روی کنگره آمریکا
پژوهشگر مسائل حوزه آمریکا به چالش های پیش روی کنگره آمریکا در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالات متحده پرداخت و نوشت: رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا به گنگره احضار شده و اتفاقات که برای ترامپ در حال رخ دادن است از عدم حضور مجدد وی در انتخابات بعدی امریکا خبر می دهد.

به گزارش سبلان ما ، آرمان سعیدی پژوهشگر مسائل حوزه امریکا در تازه ترین یادداشت خود به تحلیل مسائل اخیر دولت آمریکا پرداخت و نوشت: کمیته ای که در حال تحقیقات در خصوص حمله به ساختمان کنگره آمریکا است می‌گوید برای ترامپ احضاریه ارسال کرده و از او خواسته برای ادای شهادت مقابل این کمیته حاضر شود.

کمیته‌ منتخبی در مجلس نمایندگان آمریکا که در حال بررسی حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ است اعلام کرد با ارسال احضاریه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواسته مقابل این کمیته حاضر شده و اسناد لازم را ارائه دهد.

در این احضاریه، ترامپ به طراحی توطئه برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منجر شد متهم شده است.

بنی تامپسون، رئیس کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ۶ ژانویه در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشت: «ما اذعان می‌کنیم که صدور احضاریه برای یک رئیس‌جمهور سابق اقدامی قابل توجه و تاریخی است.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ۹ عضو این کمیته در این نامه از ترامپ خواسته‌اند تا روز ۱۴ نوامبر در کنگره حاضر شده و تحت سوگند، ادای شهادت کند. آنها از ترامپ خواسته‌اند برخی اسناد، از جمله مکاتبات شخصی‌اش با اعضای کنگره و گروه‌های افراطی را به جلسه بیاورد.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا به گنگره احضار شده و اتفاقات که برای ترامپ در حال رخ دادن است از عدم حضور مجدد وی در انتخابات بعدی امریکا خبر می دهد، در حال حاضر تا انتخابات میان دوره ای گنگره اوضاع ترامپ بر همین منوال خواهد بود، در واقع دمکرات ها در صدد ضربه زدن به ترامپ هستند تا میزان محبوبیت وی در افکار عمومی مردم امریکا رو پایین بیاورند و شانس حضور و پیروزی اش در انتخابات بعدی ایالات متحده امریکا رو گرفته باشند، سوی دیگر موضوع این است که نزدیکان ترامپ و هم حزبی هایش مثل معاون پیشین اش مایک پنس نیز دیگر از وی حمایت نمی کند و ترامپ یک تنه بایستی در راه بازگشت به کاخ سفید بجنگد و احضاریه کمیته تحقیق گنگره امریکا در موضوع حمله طرفداران ترامپ به گنگره ایالات متحده امریکا راه رو برای رئیس جمهور پیشین امریکا سخت کرده است.

چند روز پیش نیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا در واکنش به انتشار ویدئویی از سوی سی ان ان که محتوای ان حمله طرفداران ترامپ به گنگره امریکا بود بیان کرده بود که اگر ترامپ به گنگره بیایید او را با مشت بیرون خواهم کرد.

حال به نظر می رسد اتفاقات جدیدی در راه خواهد بود و اتنخابات بعدی امریکا پر تنش خواهد بود، نانسی پلوسی با فشار روانی به ترامپ و احضار کمیته تحقیق گنگره بدنبال حذف ترامپ از صحنه سیاسی ایالات متحده امریکا هستند.

 حمله پلیس اف بی ای نیز به ویلای ترامپ که صورت پذیرفت و دادگستری امریکا اعلام کرده بود ۱۱ سند و مدرک محرمانه از ویلای رئیس جمهور پیشین امریکا کشف شده که افشای اطلاعات آن به منافع ایالات متحده امریکا صدمه می زند نیز مقدمه ای برای تحقیقات بزرگ در مورد اقدامات ترامپ در زمان حضورش در کاخ سفید است.

احضار ترامپ نیز از جنبه دیگر می تواند حمایت ها هم حزبی هایش در گنگره رو در بر داشته باشد اینکه چرا نانسی پلوسی بیان کرده بود که اگر ترامپ به گنگره بیایید او را با مشت بیرون خواهم کرد نشان از وجود یک اضطراب در رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا می دهد که ترامپ در صحن گنگره بتواند نسبت به اقدامات و ضعف دولت بایدن و دمکرات ها نطق نماید.

انچه که ترامپ در سخنرانی هایش در جمع طرفداران خود صورت می دهد، ضعف دولت فعلی امریکا را نشانه گرفته است.

از سوی دیگر احضاریه کمیته تحقیق گنگره امریکا در موضوع حمله طرفداران ترامپ به گنگره می توان بیان کرد که کنترل رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا دارد که در سخنرانی هایش در جمع طرفدارانش به سیاست های بایدن و اقدامات رئیس جمهور فعلی حمله می کند و اذعان می کند که امریکا در سیاست خارجی ضعیف شده است و کشور ما محتاج شده است و این قبیل از سخنان و نطق ها می تواند به بروز اعتراضات و تنش های مخاطره امیز در خیابان های ایالات متحده امریکا را منجر شود.

فضای سیاسی امریکا در حال حاضر با اظهارات رئیس جمهور پیشین امریکا به سوی تنش می رود و گنگره امریکا بدنبال حفظ ثبات و ارام کردن جو انتخابات بعدی امریکا هستند تا شاهد اتفاقات ششم ژانویه حمله به گنگره  امریکا را نداشته باشند.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد