کد خبر: 97506
|
11:55 - 1401/10/29
نسخه چاپی

همه عالم تن است و ایران دل؛

19 ژانویه؛ نماد همبستگی مسلمانان آذری زبان جهان

19 ژانویه؛ نماد همبستگی مسلمانان آذری زبان جهان
"19 ژانویه" مصادف است با سالروز شکسته شدن سد مرزهای ایران و شوروی سابق به دست مسلمانان آذری زبان علاقه مند به انقلاب اسلامی.

به گزارش سبلان ما، 34 سال پیش و در دی ماه سال 1368 مصادف با 19 ژانویه 1989 هزاران آذری در هوای سرد زمستان کنار ارس ایستاده بودند و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر می دادند تا اینکه نیروهای روس از شدت ازدحام کنار رفتند و آذری های مشتاق به مانند یک لشگر عظیم به یکباره سیم خاردارها را برداشته و وارد خاک ایران شدند.

در این حادثه عشق مردم مسلمان آذری زبان به انقلاب اسلامی ایران با هجوم به مساجد و زیارت پرچم های عزاداری امام حسین (ع) و تهیه قرآن کریم در حد اعلی تجلی یافت.

بی تردید مردمی که پس از 70 سال تبلیغات ضد دینی و ضد ایرانی، اصالت و هویت خود را حفظ کند و وطن تاریخی خود را فراموش نکند، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام داده است که نباید فراموش شود؛ بنابراین شایسته است 19 ژانویه به عنوان بزرگترین حادثه تاریخ آذربایجان بنام روز «آذری های مسلمان جهان» و روز بازیابی هویت نسل آذری اعلام و با ثبت در تاریخ همه ساله پاس داشته می‌شود.

عشق و علاقه مردم مسلمان جمهوری آذربایجان به ایران اسلامی هم اکنون نیز با وجود تمام شیطنت‌ها و تلاشهای دشمنان برای ایجاد اختلاف بین دو کشورهمچنان با حرارت جریان دارد؛چون آنچه در اشعار نظامی گنجوی مشهود است عشق به ایران تا ابد در دل  مردمان دیار آذربایجان و تمام  آزادیخواهان جهان ابدی و جاودانه است.

 بند بند اشعار نظامی گنجوی، تصویر افکار، هویت و اعتقادات اصلی آذربایجان است که می‌گوید:

همه عالم تن است و ایران دل/نیست گوینده زین قیاس خجل

چون که ایران دل زمین باشد/دل ز تن به بود یقین باشد

در این دو بیت شعر پیامهای بسیار مهمی نهفته است که برای همه قشر و سنین قابل تامل و ادراک است حتی برای کشورهای بیگانه و دولت‌های سرکشی که تمام اهداف و مقاصدشان از پای درآوردن مسلمانان و به زوال کشاندن اتحاد و وحدت بین آنان است. 

هم ساله روز 19 ژانویه در اردبیل با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی گرامی داشته می‌شود.

انتهای پیام/ ش