سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 97979
|
10:40 - 1401/12/08
نسخه چاپی

عکاس برجسته اردبیلی و عضو فدراسیون فیاپ:

خداشناسی، مهم‌ترین درسی است که از عکاسی آموختم

خداشناسی، مهم‌ترین درسی است که از عکاسی آموختم
عکاس اردبیلی از خداشناسی به عنوان مهمترین درس هنر عکاسی نام برده و می گوید: ثبت آثار خارق‌العاده طبیعت و آسمان شب در واقع مهمترین درس‌های خداشناسی است که از هنر عکاسی آموختم.

به گزارش سبلان ما ، میرعلی پرندک از جمله عکاسان برجسته اردبیلی است که در اغلب جشنواره‌های ملی و جهانی خوش درخشیده و جوایز متعددی را در این زمینه از آن خود کرده و امروز با قرار گرفتن در فدراسیون جهانیفیاپ علاوه برافتخارآفرینی برای استان اردبیل جزو 7عکاس برتر کشور در این فدراسیون است.

خبرنگار سبلان ما پای صحبت های این هنرمند صاحب نام و صاحب سبک اردبیلی نشسته تا ضمن بررسی جایگاه هنر عکاسی در کشور به تأثیر این هنر در جریان سازی فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

سبلان ما: خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید.

 میرعلی پرندک متولد اردبیل از محله پیرمادر هستم.

 

سبلان ما: عکاسی را از چه زمانی شروع کردید و اولین چیزی که شما را به عکاسی جذب کرد چه بود؟

عکاسی  از سال ۱۳۸۵ بصورت مبتدی اغاز کردم و از سال ۹۲ به بعد بصورت حرفه ای و پیشرفته دنبال می‌کنمدو عشق به طبیعت گردی باعث شد که عکاسی رو ادامه بدم.

 

سبلان ما: در چه نمایشگاه هایی شرکت کرده یا برگزار کرده اید و عناوینی که در این عرصه کسب کرده‌اید چه بوده است؟

در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله چین، صربستان، مونته نگرو، آرژانتین، ترکیه، آلمان، تاجیکستان  شرکت کردم  که از جشنواره ها بعنوان نفر دوم نمایشگاه ترکیه و چین برگزیده شدم.

 

سبلان ما: در تمام جشنواره‌های عکاسی شرکت می‌کنید یا تمرکزتان جشنواره‌ی خاصی است؟ 

هدف من دریافت القاب فیاپ است بنابراین در اکثر حشنواره های جهانی شرکت می کنم تا به حد نصاب پذیرش در 50 جشنواره جهانی برسم تا بتوانم به ابن لقب مهم دست پیداکنم.

 

سبلان ما: بیشتر در چه زمینه هایی به عکاسی می پردازید؟

بخاطر علاقه خاصی که به طبیعت گردی و منظره دارم اغلب سوژه های من طبیعت استو در این زمینه آثار خوبی ثبت کرده‌ام.

 

سبلان ما: شما در استان چندمین نفر هستید که مدرک جهانی EFIAP عکاسی را از آن خودتان کردید و دلیل اینکه این مدرک را گرفتید چیست؟

در استان تنها فردی هستم که هم عضو فیاب هستم و  هم توانستم درسال ۲۰۲۱ مدرک AFIAP  را کسب کنم و در سال ۲۰۲۲ نیز به خواست خداوند و تلاش سه ساله توانستم مدرکEFIAP (هنرمند ممتاز فیاپ عکاس بین المللی) را از کشور فرانسه دریافت کنم و جز ۷ نفر دارنده این مدرک از فدراسیون جهانی عکاسی در کشور باشم.

 

سبلان ما: در مورد آخرین جشنواره ای که حضور داشتید بگویید  و اینکه جشنواره های جهانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره لاکدیوا در سال ۲۰۲۲ با میزبانی کشور سری لانکا در ۴ بخش برگزار شد که ۱۶۳ کشور شرکت کننده در این مسابقه جهانی با ۷۰۰ عکاس برتر و بیش از۴۰۰۰ عکس برگزار شد که بنده توانستم مدال طلای فیاپ را که اولین جایزه از نظر عکاسی در جهان است کسب کنم.

 

سبلان ما: منشأ ایده‌های خلاقانه شما از کجاست؟

عکاسی فقط در یک بخش خلاصه نمی‌شود. عکاسی بایست در تمانی ژانرها مهارت لازم را داشته باشد چراکه بخش‌های مختلفی در جشنواره برگزار می‌شود که می توان حرفی برای گفتن داشت و برنده شد.

فتو ژورنالیسم(مستتد اجتماعی)، مینیمال، لنداسکیپ، طبیعت، پرتره، مردم، رنگی، سیاه و سفید ، ماکروگرافی، چشم انداز از جمله ژاهرهای عکاسی است که در آن به تولید اثر پرداخته و در جشنواره‌های متعدد حضور داشتم.

سبلان ما:  مهم‌ترین درس‌هایی که از عکاسی آموخته‌اید چیست؟

 احساس آرامش و مخصوصا خداشناسی از راه طبیعت و آسمان شب

 

سبلان ما: ماهیت و محتوای عکاسی از نظر شما چیست و عکس چه تاثیری در مخاطب می‌گذارد؟

البته در این وضعیت فعلی و با این مشکلات و گرانی کسانی که طبع عکاسی دارند خیلی کم و اندک شماری هستند که به هدفشان می‌رسند و تعریف عکاسی مثل همیشه ثبت و کنترل نور در بهترین شرایط و تنظیمات علمی است.

پیدایش صنعت عکاسب که در زمان‌های اولیه بصورت  فیلم و ظهور و  نگاتیو بود. الان هنر عکاسی روز به‌روز با پیشرفت خارق العاده‌ای چشمگیر است و دوربین‌های دیجیتال نوین و با گوشی‌های همراه جدید هنر عکاسی را متنوع‌تر کرده ولی از انجایی که در دست همه افراد گوشی همراه با دوربین است متاسفانه بصورت تفنن و سرگرمی عکس ثبت می‌کنند .

درکل ماهیت و محتوای عکاسی بایستی مفهوم‌دار و هدفمند باشد تا آنچه که از دل بیننده عکس می‌گذرد را عکاس ثبت کرده و تداعی معانی در ذهن بیننده شود.

زلزله ترکیه نمونه بارز و زنده تاثیر هنر عکاسی در مخاطب است، چند نفر امدادگر پس از ۷ روز یک بچه ای را زنده از زیر آوار بیرون اوردند با خودم گفتم که کاش همون لحظه اونجا بودم و عکس ان کودک را روی دست‌های امدادگران ثبت می‌کردم و با خودم گفتم که خیلی حیف شد ، فردا اینترنت را بررسی می‌کردم لحظه عکسی که من بهش فکر می‌کردم توسط یک عکاس ترکیه‌ای ثبت شده و هزاران بازدید کننده در جهان داشت که جکایت از تاثیر بسیاری از نظر انسانیت و لحظه مرگ و زندگی دوباره دارد.

سبلان ما: مشکلات پیش روی هنر عکاسی چیست؟

هزینه هنگفت دوربین و لنز و بسیار گران بودن آنها ، عدم شناخت مردم از قوانین عکاسی و نادیده گرفتن ثبت اثر بصورت علمی و با قوانین و شرایط خاص عکاسی

البته مشکلات زیادی در جامعه ما و بخصوص در فرهنگ هنر ورزی در عکاسی در استان ما وجود دارد و انچنان که اهمیت خاصی داشته باشه مثل سایر استانها نیست و از اهمیت بسیار کم و بی توجهی   برخوردار است.

 

گفتگو: نوید اچگان- مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد