سرویس: اجتماعی
کد خبر: 983
|
14:53 - 1391/08/11
نسخه چاپی

بهره‌برداری از ۳هزار واحدمسکن‌ساخته شده در منطقه زلزله‌زده ارسباران

بهره‌برداری از ۳هزار واحدمسکن‌ساخته شده در منطقه زلزله‌زده ارسباران
با حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده ارسباران بیش از 3 هزار واحد مسکن ساخته شده برای زلزله‌زدگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به مالکان آنها واگذار شد.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس ، همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به مناطق زلزله‌زده و در جریان بازدید از روند ساخت و ساز مسکن برای زلزله‌زدگان این استان، بیش از 3 هزار واحد مسکن ساخته شده مورد بهره‌برداری و در اختیار مالکان آنها قرار گرفت.

احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه با حضور در روستای مهترلو از توابع شهرستان ورزقان یکی از واحدهای بازسازی شده در این روستا را تحویل داد.

پیش از این یک هزار و 500 واحد مسکونی بازسازی شده در منطقه ارسباران تحویل مردم زلزله‌زده شده بود.

احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان‌شرقی در این رابطه با بیان این که در اغلب حوادث زلزله در دنیا، مرحله پس از اسکان اضطراری، اسکان موقت و سکونت در اردوگاه است، افزود: دولت و شخص رئیس جمهور در سفری که به مناطق زلزله‌زده داشتند با این شیوه مخالفت کرده و به خاطر مشکلات روحی و روانی، آن را مغایر با شأن مردم دانستند و به همین خاطر تاکید داشتند که اسکان اضطراری باید به اسکان دایم متصل شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس دولت همه امکانات خود را از سراسر کشور به کار گرفت تا کار آواربرداری در بیش از 305 روستای آسیب‌دیده را به سرعت انجام دهد و این کار با فراخوان همه دستگاه‌ها و بنیادهای مسکن بیش از 15 استان کشور انجام شد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه گفت: دولت همزمان با کار آواربرداری و شروع بازسازی مناطق زلزله‌زده کانکس‌هایی را در کنار خانه‌های زلزله‌زدگان تعبیه کرد که کارکرد اصلی آنها نگهداری محصولات کشاورزی است؛ اما در صورت نیاز به عنوان مسکن موقت نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

وی میزان خسارت‌های زلزله ارسباران را 11 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و در تشریح مصوبات و تسهیلات دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده گفت: دولت برای واحدهای روستایی 140 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه و 30 میلیون ریال وام بلاعوض در نظر گرفته است و 5 میلیون ریال نیز برای تامین نیازمندی‌های اولیه زندگی به خانوارهایی که در خانه‌های دایمی اسکان می‌یابند پرداخت خواهد کرد.

علیرضابیگی افزود: چهار قلم کالای اصلی شامل یخچال، اجاق گاز، بخاری و فرش نیز توسط جمعیت هلال احمر در اختیار این خانواده‌ها قرار خواهد گرفت؛ ضمن این که وزارت نیرو و شرکت گاز مکلف شده‌اند انشعاب واحدهای بازسازی شده را بدون وقفه تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این تدابیر مقرر شده است جمعیت هلال احمر تا پایان سال همانند مرحله اسکان اضطراری تامین اقلام اولیه زندگی برای مردم را عهده‌دار شود.

علیرضابیگی با بیان این که برای واحدهای شهری هم که بازسازی و احداث آنها تابع قواعد خاصی است دولت تسهیلاتی را در نظر گرفته است، افزود: 50 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه و 10 میلیون ریال وام بلاعوض برای مرمت واحدهای آسیب‌دیده شهری و 220 میلیون ریال وام مسکن مهر و 20 میلیون ریال وام بلاعوض برای واحدهای تخریبی که باید از نو احداث شوند اختصاص یافته است

بیگی اضافه کرد: تعداد واحدهای روستایی صد درصد تخریب شده در اثر زلزله را 5 هزار و 500 واحد اعلام کرد و گفت: دولت بناهای بیش از 30 درصد تخریب شده را جزو برنامه بازسازی منظور کرده است که طبق ارزیابی بنیاد مسکن بیش از 17 هزار واحد را شامل می‌شود.

وی در خصوص جابه‌جایی روستاها نیز گفت: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی تنها چهار روستا شامل روستاهای میرزاعلی‌کندی، چخماق‌بلاغ علیا، چخماق‌بلاغ سفلی و شخملو نیازمند جابجایی شناخته شد و کار احداث واحدهای مسکونی در محل جدید آنها در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون 8 هزار و 500 حواله کالا و وسایل زندگی مورد نیاز مردم زلزله زده، شامل بخاری، یخچال، گاز و فرش نیز به مردم مناطق زلزله زده استان تحویل شده است.

در زلزله 21 مرداد اهر و ورزقان که در مساحت 5 هزار کیلومتر از وسعت استان آذربایجان‌شرقی رخ داد و بیش از 300 هزار نفر از جمعیت استان از این حادثه متاثر کرد.

در اثر این زلزله مناطق ارسباران به 25 هزار و 689 واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده که از این تعداد 19 هزار و 543 واحد باید از نو احداث شوند و 6 هزار و 146 واحد جزو واحدهای تعمیری محسوب می‌شوند.

در این زلزله 305 روستا آسیب دیده  و یک هزار و 100 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف  خسارت وارد کرد.

در زلزله 21 مرداد در مناطق آذربایجان‌شرقی 20 درصد روستاهای استان دچار آسیب شده‌اند.

گزارش فارس حاکی است، زلزله 21 مرداد و پس لرزه‌های آن نزدیک به هزار و 500 واحد مسکونی در خود شهر ورزقان دچار آسیب شدند که از این تعداد نزدیک به 800 واحد 100 درصد تخریب شدند و نیاز به احداث از پی داشته و 700 واحد نیز جزو واحدهای تعمیری ثبت شده‌اند.

همچنین از 147 روستای شهرستان ورزقان 90 روستا در اثر این زلزله آسیب دیده‌اند که در مجموع 7 هزار و 775 واحد مسکونی به ارزش نزدیک به 1.5 میلیارد ریال در این روستاها دچار تخریب شده‌اند که 6 هزار و 94 واحد 100 درصد تخریب در آنها اتفاق افتاده و بقیه نیز دچار آسیب‌های منجر به تعمیر شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد