سرویس: ورزشی
کد خبر: 98314
|
17:10 - 1402/01/20
نسخه چاپی

یادداشت؛

اسطوره‌هایی که فراموش نمی شوند

اسطوره‌هایی که فراموش نمی شوند
فوتبال او آن‌قدر چشم‌نواز بود که در دوره نوجوانی، یار ثابت تیم بزرگسالان پاس شد. وطن خواه مهاجم قهار و توانمند، زمانی‌که در خط حمله تیم پاس اردبیل پا به توپ می‌شد لحظاتی سخت برای مدافعین تیم رقیب رقم می‌زد.

به گزارش سبلان ما، سید امین موسوی فعال فرهنگی و ورزشی اردبیل در یادداشت خود به ویژگی‌های حیدر وطن خواه از فوتبالیست‌های پیشکسوت اردبیل اشاره کرد و نوشت: در طول نوشتنم برای ورزش و فوتبال اردبیل از چندین و چند نفر در مورد حیدر وطن‌خواه شنیده بودم. تصمیم داشتم که در مورد این بازیکن و پیشکسوت فوتبال اردبیل نیز بنویسم. حیدر وطن‌خواه فوتبالیست دهه 60 فوتبال اردبیل که تکنیک نابش زبانزد فوتبال اردبیل و خارج از اردبیل بود، از اسطوره های فوتبال اردبیل است که فراموش نشدنی است. مهاجم ریزنقش و باتکنیک سابق فوتبال اردبیل که در حال حاضر در قائم شهر استان مازندران ساکن است . وی به دلیل شخصیت مثال زدنی اش نه اهل فضای مجازی و نه اهل تعریف از خود است. وی بعد از فوتبال ، خود را در نشریات و جراید بهترین توصیف نکرده و به دنبال چنین چیزهایی نیست. بندرت می توان از وطن خواه در مورد خودش پرسید و جوابی هم شنید.در جایی دیده و یا شنیده نشده که وطن خواه خود را تعریف و تمجید کند .وطن خواه ورزش را رها نکرده و دو فرزند وی نیز در حال حاضر در رشتهبوکس فعالیت کرده و قهرمان استان نیز هستند.  

پاس اردبیل  

فوتبال او آن‌قدر چشم‌نواز بود که در دوره نوجوانی، یار ثابت تیم بزرگسالان پاس شد. وطن خواه مهاجم قهار و توانمند، زمانی‌که در خط حمله تیم پاس اردبیل پا به توپ می‌شد لحظاتی سخت برای مدافعین تیم رقیب رقم می‌زد. وطن خواه مهاجمی بود که به‌خوبی چارچوب دروازه را می‌شناخت و کمتر فرصت‌های به‌دست‌آمده را از دست می‌داد. حیدر وطن‌خواه هنگامی‌که در تیم پاس در کنار مجموعه‌ای از ستاره‌ها، بازی‌های درخشانی به نمایش می‌گذاشت، علی‌رغم جوانی با رفتار مناسب و حفظ حرمت بزرگان، موقعیت مناسبی را در تیم برای خود خلق کرده بود. در رقابت‌های جام حذفی باشگاه‌های کشور در سال ۶۷ تیم پاس اردبیل در دور اول در برابر همای بروجن قرار گرفت. دیدار رفت دو تیم در ورزشگاه بروجن با نتیجه دو بر صفر به سود میزبان به پایان رسید ولی در دور برگشت پاس با اقتدار جبران کرد و با گل های محرم حقگو، مرسل وقری و حیدر وطن خواه به دور دوم رقابت‌ها صعود کرد. در مرحله بعد پاس با اکباتان باید رو به رو میشد. اکباتان با بهره بردن از بازیکنان نامی آن روزهای فوتبال همچون مهدی حیدری، جمشید رشیدی، حسین طاهرخانی و هادی آهنگران در ورزشگاه تختی اردبیل دو بر یک مغلوب پاس شد. گل‌های پاس را در این دیدار حیدر وطن‌خواه و محرم حقگو به ثمر رساندند  

پاس برای انجام بازی برگشت در تهران بود که شب مسابقه به آن‌ها اطلاع دادند کمیته انضباطی نتیجه بازی دور رفت را سه‌بر صفر به سود اکباتان اعلام کرده‌است. چرا این اتفاق افتاد؟ در آن روزگاران از سوی فدراسیون، بخشنامه‌ای مبنی‌بر ممنوعیت حضور بازیکنان نوجوان در تیم‌های بزرگسالان به استان‌ها اعلام‌شده بود متأسفانه دست‌اندرکاران هیات استان آذربایجان شرقی این بخشنامه را به اردبیل ابلاغ نکرده بودند و در نهایت پاس در سایه یک بخشنامه خودساخته و بی‌منطق به دلیل استفاده از حیدر وطن‌خواه نوجوان بازی برده را باخت و بی روحیه و بی انگیزه در مقابل اکباتان چهار بر یک مغلوب شد و از دور رقابت‌ها حذف گردید(یادداشت نادر پرستار)  

تیم ملی نوجوانان  

در اوج فوتبال وطن خواه ، وی به تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران دعوت شد و توانست در مسابقات آسیایی به میدان رود و در یکی از مسابقات به خوبی درخشید.  

وطن خواه در خارج از اردبیل نیز برای تیم های دیگر استان‌ها به میدان رفت.نظیر بنیاد شهید تهران که در کنار مرحوم مقصود بایرامی و محمد قلیزاده در این تیم بازی کرد. همچنین در تیم ماشین سازی تبریز نیز فوتبال خود را ادامه داد.  

شهرداری اردبیل  

مهاجم توانمند سابق فوتبال اردبیل ، اواخر فوتبال خود در سال 1376 در تیم شهرداری اردبیل ( لیگ دسته دوم ) فوتبال کشور بازی کرد و بعد از آن کفش های خود را آویخت. قادر دهقان همبازی وی در تیم شهرداری اردبیل با ستایش بازی بی نظیر حیدر وطن خواه، از توانایی وی تمجید کرد. وی گفت در جریان بازی های شهرداری در تهران ، در تمرین تیم ملی ایران حاضر و تماشاگر تمرینات شدیم. در حین تمرینات علیرضا منصوریان وقتی حیدر وطن خواه را دید به سمت وی آمد و با او خوش و بش کرد. منصوریان از وطن خواه بعنوان یکی از بازیکنان با تکنیک و قهار در بین دوستانش گفت و از وی تعریف و تمجید کرد.  

۲ سال پیش در گرامیداشت یاد و خاطره مقصود بایرامی ، طی مراسمی از حیدر وطن خواه که به اردبیل آمده بود تجلیل و قدردانی شد. حیدر وطن خواه اسطوره ای که فراموش نمی شود.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد