سرویس: سیاسی
کد خبر: 98367
|
00:20 - 1402/01/25
نسخه چاپی

یادداشت؛

بررسی ابعاد حقوقی انتفاضه از منظر حقوق بین‌الملل

بررسی ابعاد حقوقی انتفاضه از منظر حقوق بین‌الملل
دولت فلسطین از بدو اعلام رسمیت، در معتبرترین و حقوقی‌ترین نهاد بین‌المللی یعنی سازمان ملل به عنوان عضو ناظر حضور داشته و انتظار تغییر وضعیت جدی این عضویت، به صورت رسمی با همکاری کشورهای اسلامی می‌رود.

به گزارش سبلان ما ، ابوالفضل حبیبی دانشجوی حقوق دانشگاه محقق اردبیلی در یادداشتی به بررسی ابعاد حقوقی مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: سالیان متمادی شاهد بروز تنش بزرگی با عنوان رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین فلسطین توسط این رژیم هستیم که به مسئله اول جهان اسلام نیز بدل شده و با توجه به گستره بزرگ این مسئله باید از منظر حقوق بین الملل مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

کشور فلسطین دارای پیشینه تاریخی بلندی است و در طول تاریخ روابط مختلفی با دول و ملل دیگر داشته است اما در حال حاضر ملت مظلوم فلسطین تحت اشغال غیر قانونی و غیر حقوقی و غیر اصولی صهیونیست‌ها قرار دارند و صهیونیست‌های اشغالگر با نقض گسترده حقوق مالی و تملکی مردم فلسطین در سال‌های قبل از تشکیل و بعد از تشکیل این رژیم آپارتاید باعث بروز نا عدالتی‌های گسترده حقوقی شده اند.

صهیونیست ها با ارتزاق و حمایت همه جانبه سازمان‌های خودخوانده و بدون اساس منطقی دست به اقدامات ناقضانه حقوق ملت فلسطین با غصب اراضی و حق تشکیل حکومت واحده متعلق به فلسطینیان کرده اند و ملت محترم فلسطین را استثمار و دست به کشتار کودکان بی گناه و زنان و تخریب منازل مسکونی و لم یزرع نمودن زمین های کشوری نموده اند که جنایت بزرگ و اجحافی در حق بشریت به شمار می‌آید.  

متاسفانه مجامع حقوقی بین الملل همه در دست رژیم های لیبرالیستی و مدعی رعایت حقوق بشر قرار گرفته اند و البته بخاطر منافع خود و نزدیکی با رژیم صهیونیستی مانع رسیدگی به طرح شکوائیه ها و دعاوی مطرح علیه اسرائیل شده اند و این خدشه ای آشکار به بدنه حقوق بین الملل می‌شود.

در حقوق بین الملل عمومی مسئله روابط کلان بین کشورها مطرح است و هر ملتی با هر جمعیت حق اظهار نظر و حق مرزی و نظارت و بازرسی و رفاه حداکثری و تامین آزادی را دارد اما این رژیم غاصب با نقض تمام این‌ها ماهیت خود را در نزد حقوق ملت ها و حقوق بشر خوار ساخته و البته رژیم های مدافع صوری حقوق بشر از آن حمایت کرده اند.

در حال حاضر این سوال مطرح است: حقوق بشر مگر برای آزادی افراد و ملیت و تملک و سیاست آنها نبوده است؟ مگر هر فردی نباید آزادی های مشروع داشته باشد؟ مگر تمام ملل نباید به یکدیگر احترام بگذارند؟ مگر ملت های کنوانسیون حقوق بشر نباید حامی بشریت و تعالی ارزش های آن باشند؟ مگر شورای امنیت نباید از کشتار و تجاوز و جنگ جلوگیری کند؟ مگر جنگ ها برای همیشه محدود نشدند؟ پس چه شد؟ اما در برابر این قبیل سوالات مجامع نظری و عملی حقوق بین الملل سکوت کرده و آتش در آتشدان این فتنه می اندازند.

با صدور اعلامیه بالفور دقت شود "اعلامیه" که هیچ گاه به تصویب مجلس اعیان و عوام انگلستان نرسید و این سیاست کثیفی بود برای آغاز رسمی آپارتاید جهانی که افرادی مثل لرد اسلینگتون در اعتراض به این اعلامیه گفته است: " شما که نمی توانید حقوق غیر یهودیان را محترم بشمارید آیا میتوانید حقوق خود را عملی کنید؟ " این جمله گویای وضع کنونی جامعه صهیونیستی اسرائیل و رابطه این رژیم با حقوق بین‌الملل خصوصی است.

حدود ۱۳ قرن مسلمانان بر منطقه فلسطین حکومت کرده و حتی بعد از جنگ جهانی اول هم حکومت واحد فلسطین وجود داشته و از منظر بین‌الملل گواهینامه‌ها و همچنین اجازت‌نامه‌های سیاحتی و زیارتی گویای این وضعیت قبل از تشکیل این رژیم جعلی بوده است.

امروز دولت مستقل فلسطین و گروه‌های مجاهد فلسطینی با یاری جهان اسلام در صدد تحقق اهداف آرمانی ملت فلسطین هستند هرچند که در ضعف شدید نگهداری می‌شوند.

دولت فلسطین از بدو اعلام رسمیت، در معتبرترین و حقوقی‌ترین نهاد بین‌المللی یعنی سازمان ملل به عنوان عضو ناظر حضور داشته و انتظار تغییر وضعیت جدی این عضویت، به صورت رسمی با همکاری کشورهای اسلامی می‌رود.

از نگاه بین‌المللی، قیومیت بریتانیا پس از فروپاشی عثمانی امری نافذ نبوده و موجب خشونت شدید در منطقه و دوگانگی مسئولان فلسطین گشته و در سازمان های بین المللی متشکله بعد از جنگ جهانی دوم تاثیر بد و سو گذاشته است و جنگ های بین رژیم اشغالگر و مجاهدان فلسطینی همیشه مورد حمایت غرب و سازمان های دولتی غربی بوده و در متعارض با حقوق بین الملل به تامین تسلیحات و آموزش ادوات جنگی صهیونیست ها منجر شده است چون این ۳۰ سال قیومیت بریتانیا، باعث رشد سرطان صهیونیسم شده است.

دولت فلسطین با اتخاذ سیاست مستقل بودن و تعامل با دولت‌های جهان، مخصوصا شرکت و درخواست عضویت در کنوانسیون‌های جهانی از جمله عضویت رسمی در دیوان بین‌المللی کیفری که نمونه بارز دروغ حقوقی اسرائیل از جمله اینکه ما حامی فلسطینی‌ها در روند اجرای حقوق آنها هستیم درحالی که جز نقض و دروغ و کشتار و سرکوب چیزی عایدی آن‌ها نداشته است.

در امور بین‌الملل بحث ضمانت اجرا مطرح است متاسفانه به دلیل فقدان دموکراسی مستقیم موضوعه در فلسطین حتی در میان صهیونیست‌ها، از زمان اعلامیه بالفور که خود ناقض دیپلماسی است و تنها رای و نظر و دسیسه چینی گروهی غیر یهودی که سردمداران کشورهای حامی اسرائیل معترف به آن هستند، اجرای موازین درست و منطقی حقوق بین‌المللی در منطقه غرب خاورمیانه به دلیل غرض ورزی‌ها و دسیسه‌ها ناکام مانده است که امید است با بررسی و پیگیری حقوقی کشورهای اسلامی، این مطلب به اجرا برسد و متضمن برقراری عدالت جهانی و منطقه‌ای که شالوده اصلی حقوق بین‌الملل است، برسد.

در نتیجه مسئله فلسطین باید دغدغه اصلی جهان، خصوصا امت اسلام و کشورهای جانب‌دار حق و تمامی مردم آزاده جهان قرار بگیرد و در آینده‌ای نزدیک شاهد برقراری تمام حقوق مسلمانان فلسطینی و آزادی آنها از این رژیم آپارتاید قرار گیرد.

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد