سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 98420
|
15:26 - 1402/01/28
نسخه چاپی

یک کارگردان و منتقد سینما:

شهید آوینی اولین مخالف ابزار انگاری سینما بود

شهید آوینی اولین مخالف ابزار انگاری سینما بود
یک کارگردان و منتقد سینما با بیان اینکه سینمای سفارشی در مقایسه با سینمای حسی اثرگذار نیست گفت: شهید آوینی اولین مخالف ابزار انگاری سینما بود

 حجت‌الاسلام حسن اسداوغلی کارگردان و منتقد سینما در گفتگو با سبلان ما، به مقایسه هنر سینما در دوران پیش از انقلاب اسلامی با دوران فعلی پرداخت و گفت: حضرت امام خمینی (ره) بعد از ورود تاریخی به میهن و عزیمت به بهشت‌زهرا در سخنرانی 30 دقیقه‌ای خود به موضوع سینما نیز اشاره کرد و اعلام  داشتند ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه‌داشتن جوانان ما و ازدست‌دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم.

 وی افزود: در برهه‌ای که  جامعه مذهبی ایران نسبت به سینما رغبت نداشت و راه خود را کج می‌کرد تا از مقابل سینما عبور نکند، امام راحل با دوراندیشی خود به اهمیت هنر توجه داشتند و آن را در مسیر اسلامی‌شدن مطالبه کردند.

اسد اوغلی به دشمنی آمریکا با ملت‌های آزادی‌خواه جهان اشاره کرد و گفت: آمریکا با سلاح سینمای خود به تسخیر کشورها می‌پردازند.

وی به دیدگاه‌های شهید آوینی در مورد سینما نیز اشاره کرد و گفت:  شهید آوینی اولین نفری بودند که نگاه ابزاری به سینما نداشتند؛ چراکه معتقد بودند نگاه ابزاری ضربه‌زننده است

این منتقد سینما در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های سینمای سفارشی اشاره کرد و گفت: کار سفارشی سینما را به قهقرا می‌برد.

وی خواستار بازخوانی اندیشه‌های شهید اوینی در خصوص سینما شد و گفت: با در مورد مباحث تئوریک در سینما تلاش زیادی انجام شود و در این راستا اندیشه‌های شهید آوینی راهگشا است.

اسد اوغلی با انتقاد از هنرجوهایی که به مسائل تئوریک توجه نمی‌کنند گفت: مسائل تئوریک و تقویت عمق نگاه به موضوع برای هنرجوها مهم و اساسی است؛ چراکه اساس فیلم خوب در عمق نگاه فیلمساز به موضوع است.

وی به نگاه شهید آوینی در برهه‌های مختلف سینما اشاره کرد و گفت: نگاه شهید آوینی به عصر رنسانس که انسان سنتی به انسان مدرنیته تبدیل می‌شود نگاه تکنیکی است؛ چراکه نگاه انسان به زندگی عوض شده است

این کارگردان اردبیلی گفت: شهید آوینی معتقد بود که انسان سنتی دین‌دار بود و در چهارچوب دینی زندگی می‌کرد امام انسان مدرنیته زندگی دگرگونی را تجربه کرد.

وی 4 رابطه انسانی در چارچوب دینی را از دیدگاه شهید اوینی یادآور شد و گفت: از دیدگاه دینی ارتباط انسان باخدا، با خود، با دیگران و طبیعت تعریف شده است. وی با بیان اینکه ارتباط انسان باخدا رابطه معنوی در راستای خودسازی است، گفت: رابطه انسان با دیگران به آخرت مربوط می‌شود

اسد اوغلی با بیان اینکه رابطه انسان با طبیعت چهارچوب دارد و انسان باید به‌اندازه نیاز استخراج کند، گفت: این نسبت‌ها در انسان بعد از رنسانس دگرگون شد و انسان به آنچه که اعتقاد نداشت کنار زد 

این منتقد سینما گفت: انسان بعد از رنسانس ارتباط اومانیستی با خودش داشت و با دیگران به دنبال منفعت شخصی بود و حتی در ارتباط با طبیعت نیز نگاه منفعت‌طلبانه داشت

وی با بیان اینکه انسان بعد از رنسانس همه چیز را در منفعت خود می‌دید گفت: این نگاه تکنیکی دنیای انسان رنسانسی را عوض کرد.

اسد اوغلی به تأثیر سینما در جامعه‌سازی اشاره کرد و گفت: نگاه سنتی و نگاه مدرن امروز گریبان‌گیر سینمای ما شده است.

وی به بحران‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: خیابان‌کشی‌ها و ساخت‌وسازها مشکل نیست بحث اصلی روی فرهنگ و دیدگاه است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان به‌سادگی از کنار هنر سینما عبور کرد گفت: درعین‌حال نمی‌توان همه آنچه را که سینما به ما می‌دهد را نیز پذیرفت.

وی گفت: برای ترویج آرمان‌های انقلاب باید با اقتضائات زمان پیش برویم تا به موفقیت برسیم.

اسد اوغلی به‌عنوان نمونه به فیلم موقعیت مهدی اشاره کرد و گفت: فیلمساز در این فیلم با موضوع زندگی کرد و به آنچه که ساخت باور و اعتقاد داشت تا کار جذاب و کم‌نقص تولید شد.

این منتقد سینما با بیان اینکه کار سفارشی جوابگو نیست گفت: در این‌گونه فیلم‌ها عمق نگاه وجود ندارد و آنچه به چشم می‌آید جلوه‌های بصری زودگذر و کم‌اثر است که فایده‌بخش نیست.

وی با بیان اینکه هنرمند از حالت روانی خاصی برخوردار است به بیان تفاوت‌های حالت روانی هنرمند با فرد دیوانه پرداخت و گفت: هنرمند برای خلق اثر ماندگار در برهه‌ای خاص در حالت روانی موضوع موردنظر خود قرار  می‌گیرد و با زندگی در آن حالت به خلق اثر می‌پردازد و بعد آن از آن حالت خارج می‌شود؛ ولی فرد روانی تا لحظه مرگ در آن حال می‌ماند.

اسد اوغلی با بیان اینکه هنرمند رفتارهای خاص خود را دارد گفت: خصلت سینما این است که هنرمند سبک و سیاق خاص به خود می‌گیرد  و با این زندگی می‌کند.

وی در پایان سخنان خود به فرق بین سینمای حسی و سفارشی پرداخت و گفت: فرق بین سینمای حسی و سفارشی مانند مقتل خوان و روضه‌خوان است؛ چراکه  مقتل خوان به بیان اطلاعات می‌پردازد؛ ولی روضه‌خوان با عمق احساس انسان کار دارد و اثرگذار است؛ بنابراین در هنر انقلاب اسلامی نیازمند روضه‌خوان است

این کارگردان اردبیلی با بین اینکه در 40 سال گذشته فیلم‌های انقلاب زیادی تولید شده است گفت: اغلب فیلم‌ها تنها دارای داده و اطلاعات هستند احساس‌برانگیز نیستند.

وی خواستار توجه به فلسفه سینما شد و گفت: هنرجوها باید در همین ابتدای کار روز مسائل تئوریک و فلسفه سینما متمرکز شوند تا با عمق بخش به فعالیت‌های خود آثار قوی و فاخر برای سینمای کشور به یادگار بگذارند.

اسد اوغلی با بیان اینکه صنعت تنها یکی از کاربردهای سینما است گفت: خود هنر و رسانه از دیگر کاربردهای سینما هستند که نباید از آنها غفلت کرد.

وی خواستار تربیت سینماگر در مدارس و دانشگاه‌های هنر شد و گفت: اگر هنرجوهای عرصه سینما درست تعلیم ببینند و به مسائل تئوریک و فلسفه سینما مسلط شوند عمق نگاه و باورهای دینی آنها موجب می‌شود تا آنها خود به سمت موضوعات ارزشی و اسلامی حرکت کرده و به تولید آثر فاخر و ماندگار دست بزنند که نمی‌توان به درصدی از آن با صرف هزینه،های سنگین و جذب فیلم‌سازان معتبر در سینمای سفارشی دست یافت. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد