سرویس: اخبار آذربایجان
کد خبر: 98435
|
13:57 - 1402/01/27
نسخه چاپی

توضیحات نیکزاد درباره حادثه سفارت باکو

توضیحات نیکزاد درباره حادثه سفارت باکو
نایب رئیس مجلس گفت: توصیه ما به دولتمردان آذربایجان این است که حُسن همجواری و احترام متقابل را حفظ و رعایت کنند.

به گزارش سبلان ما ، علی نیک زاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان در خصوص اخراج چهار دیپلمات ایرانی از باکو و رفتارهای خارج از اصول همسایگی کشور آذربایجان در مدت اخیر، گفت: ایران کشور بزرگی است که همواره در طول تاریخ برای همسایگان خود احترام ویژه قائل شده است. ایران به خصوص با همسایگان شمالغرب خود از جمله جمهوری آذربایجان اشتراکات فراوانی دارد و این کشور همواره مورد احترام ما بوده است.

آذربایجان، حُسن همجواری را رعایت کند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت حق همسایگی را برای مردم بسیار عزیز کشور آذربایجان به جا آورده است. آنها باید بدانند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکبار یکی از همسایگان ایران، خطایی کرد و با وجود پشتیبانی بسیاری از کشورها در طول هشت سال دفاع مقدس نتوانست در برابر جمهوری اسلامی ایران اقدامی را مرتکب شود یا ایستادگی کند بنابراین توصیه ما به دولتمردان آذربایجان این است که حُسن همجواری و احترام متقابل را حفظ و رعایت کنند.

ایران در اتفاق سفارت آذربایجان در تهران هیچ نقشی نداشت

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با طناب برخی که در اداره سیستم اداره کشور خودشان ماندند، به چاه رفتن، برگشتی ندارد، ایران در اتفاق سفارت آذربایجان در تهران هیچ نقشی نداشت، ما بلافاصله با مسئولان ذی ربط تماس گرفتیم و تسلیت گفتیم. موضوع حادثه سفارت باکو در تهران کاملا شخصی بود و هیچ مسئله امنیتی و تروریستی در این رخداد دخیل نبود لذا رفتار عجولانه مسئولان آذربایجان دور از انتظار بود.

وی در ادامه یادآور شد: یک فرد به دلیل مراجعه چندباره همسرش به سفارت و یا اینکه کار قانونی یا غیرقانونی انجام داده است یا خیر، دست به کار اشتباهی زد، این اتفاق را نباید به پای نظام جمهوری اسلامی بگذاریم. در تمام دنیا ممکن است یک فرد نادان کار اشتباهی را در سفارتخانه‌ای انجام دهد، قاطبه 200 کشور در ایران سفارتخانه دارند و تمام افراد و خانواده‌هایشان هم در امنیت هستند، حال اگر یک فرد نادانی، اشتباهی را انجام داد، آنها باید از تعطیلی سفارتخانه یا اخراج دیپلمات و غیره صحبت کنند؟!

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیس جمهور کشور ما بعد از این رخداد با رئیس جمهور آذربایجان تماس گرفت، رئیس مجلس نیز پیام داد و اظهار تاسف کرد و بنده هم رسما با نفر دوم سفارت باکو در تهران تماس گرفتم. جمهوری اسلامی ایران تاکنون عزتمندانه رفتار کرده است لذا به دولت و مجلس آذربایجان توصیه می‌کنم که به تاریخ مراجعه کنند و صحیح رفتار کنند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر هم کشور آذربایجان چهار دیپلمات ایرانی را عنصر نامطلوب دانسته و حتما وزارت خارجه ما هم اقدام متقابل انجام خواهد داد، اما این رفتارها پایان خوبی ندارد.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ بین کشور آذربایجان و ارمنستان در موضوع قره باغ؛ گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که قره باغ پاره تن اسلام است و باید به اسلام برگردد، ما هم این پیروزی را تبریک گفتیم، رئیس مجلس آذربایجان هم در مراسم تحلیف رئیس جمهورمان حضور پیدا کرد، من هم به نیابت از رئیس مجلس و جهت شرکت در سومین همایش عمومی مجمع پارلمانی سازمان همکاری‌های اقتصادی ( اکو ) به آذربایجان سفر و در دیدارهایی که داشتم، بر این موضوعات تاکید کردم.

آذربایجان دست از ماجراجویی‌ها بردارد

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: ایران برای مردم آذربایجان احترام ویژه قائل است لذا به عنوان یک ایرانی مسلمان و عضو پارلمان و یک آذری‌زبان تاکید دارم که دو ملت ایران و آذربایجان اشتراکات فراوانی دارند و ما تابع رهبر معظم انقلاب هستیم، کشور آذربایجان هم باید دست از این ماجراجویی‌ها بردارد. ایران قبلا آزموده شده و آزمودن دوباره اشتباه است، افرادی که در آذربایجان ایفای نقش می‌کنند در اداره کشور خود مانده‌اند، آنها نتوانستند در عرصه سیاسی و فرهنگی و حتی دفاعی کاری را انجام دهند.

قرار نیست نوه‌ای بدون خواندن تاریخ، پدربزرگ خود را مُنکر شود

نیکزاد تاکید کرد: ایران تاکنون حوصله به خرج داده است اما صبر و حوصله هم حدی دارد، ما هیچ موضوع مورد اختلافی نداریم، مرزها، حکومت‌ها و دیدگاه‌های هر دو کشور مشخص است و هر کدام از کشورها استقلال دارند اما قرار نیست نوه‌ای بدون خواندن تاریخ، پدربزرگ خود را مُنکر شود، آذربایجانی‌ها باید به تاریخ مراجعه کنند.

نیکزاد با یادآوری سرنوشت رژیم صهیونیستی در سوریه، فلسطین و لبنان، گفت: اگر گروهی هم در این کشور مستقر شوند، آنها در آذربایجان کاری نمی‌توانند انجام دهند. دل ما برای مردم آذربایجان می‌تپد، ما باید در صلح و با حفظ حرمت و رفاقت مناسباتمان را توسعه دهیم اما صبر جمهوری اسلامی ایران حدی دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد