سرویس: اجتماعی
کد خبر: 98607
|
08:41 - 1402/02/12
نسخه چاپی

یادداشت؛

معلم، زیربنای پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌ها

معلم، زیربنای پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌ها
سالها پیش وقتی برای اولین بار وارد مدرسه شدم و با«معلمی» آشنا شدم، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که قرار است من هم روزی در این مسیر پر پیچ و خم معلمی قدم بردارم.

به گزارش سبلان ما، اویس پذیرایی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان اردبیل در یادداشتی به مناسبت هفته معلم نوشت: معلم زیر بنای تمام پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌هاست، معلم آغازگر آبادنی‌ها و ویرانی‌ها است.

یادش بخیر، سالها پیش وقتی برای اولین بار وارد مدرسه شدم و با«معلمی» آشنا شدم، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که قرار است من هم روزی در این مسیر پر پیچ و خم معلمی قدم بردارم. معلمی، فراتر از یک شغل و استخدامی یک ارگان است.

معلم، زیربنای تمام پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌ها است، معلم آغازگر آبادنی‌ها و ویرانی‌ها است، معلم آغازگر خوبی‌هاست و برعکس.

معلم پزشک است، معلم نظامی است، معلم مهندس است، معلم روحانی است، معلم هنرمند است معلم مسیر هر مقصدی است.

و امروز، روز معلم ۱۲اردیبهشت، سالروز شهادت علامه شهید مطهری، معلمی که زمان و محضر او را درک نکردم اما با آثارش حق معلمی را بر گردنم نهاد‌.

معلمی که بدجور جای اندیشه‌هایش میان معلم‌های ما خالی است.

یادش بخیر هر سال روز معلم در مدرسه ما سیل هدایا و تقدیرها سوی معلم عزیزمان روانه می‌شد‌ و معلم به پاس این اظهار لطف‌ها از دانش‌آموزان و اولیا تشکر می‌کرد و همه‌ی ما از لبخند معلم آسوده خاطر و خوشحال بودیم آن روز، معلم با همه‌ی روزها فرق داشت‌.

معلم به ما بسیار آموخت و ما را مدیون خود گرداند‌.

اما در این میان آثار شهید مطهری سالها در کتابخانه مدرسه خاک می‌خورد و ما، افسوس که پاسخ سوال‌های اساسی خود را در مدرسه‌ نگرفتیم.

سوالاتی مانند اینکه دلیل خلقت ما چیست؟، آزادی چیست؟ آزادی بیان چیست؟، ما تا چد حد آزادی داریم؟ و...

چرا حجاب؟

و یا اینکه مبدا و معاد چیست؟ و برای چیست؟

و حماسه‌ی حسینی آنچنان که باید برای ما تبیین نشد.

سوالاتی که سالها پیش شهید مطهری پاسخ آن را از بطن آیات و روایات استخراج کرده و در اختیار جامعه قرار داده‌ بود.

حضرت امام(ره) در باره‌ی آثار شهید مطهری فرمود:آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». وی بی‌استثنا آثارش خوب است؛ انسان‌ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر. 

و حیف این آثار بی‌مانند و انسان‌ساز که جایشان در اندیشه‌ی معلمان و نظام آموزشی ما خالی است.

به امید روزی که تمام معلمان از جمله خود حقیرم مانند شهید مطهری در راه علم بکوشیم و نسل صالحی برای انقلاب تربیت کنیم و زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف باشیم.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد