سرویس: سیاسی
کد خبر: 98747
|
13:51 - 1402/02/22
نسخه چاپی

امام جمعه اصلاندوز:

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، اقتدار مقاومت را اثبات کرد

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، اقتدار مقاومت را اثبات کرد
امام جمعه اصلاندوز به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از غیبت ۱۲ساله، اقتدار مقاومت را به اثبات رساند.

به گزارش سبلان ما، حجت‌الاسلام محمد جعفرزاده امام جمعه شهرستان اصلاندوز در خطبه‌های این هفته نماز  جمعه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: شهادت امام صادق (ع) پس از گذشت 12 سال از حکومت سیاه منصور عباسی رخ داد و طی این مدت با این‌که امام صادق (ع) دور از عراق بود و در مدینه زندگی می‌کرد با این همه از دست او امان و راحتی نداشت. مرحوم ابن‌طاووس در کتاب «مهج الدعوات» می‌نویسد: منصور در دوران حکومتش 7 بار امام صادق (ع) را نزد خود احضار کرده است.

وی افزود: اما این احضارهای مکرر عملا به ضرر سیاست‌های منصور تمام شد چراکه مسأله امامت و رهبری اهل بیت (ع) را در عراق بیش‌ازپیش روشن ساخت. همه مردم نمی‌توانستند به حج روند و با امام صادق (ع) دیدار کنند که با آمدن آن حضرت به کوفه و بصره و بغداد بسیاری از شاگردان و راویان آن حضرت در عراق به خدمتش رسیدند. از جمله ثمرات و آثار سفر امام صادق (ع) به عراق هدایت هشام‌بن‌حکم است.

وی در ادامه با ارائه تحلیلی از ابعاد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و اثبات اقتدار مقاومت اظهار داشت: شاید بهتر باشد بگوییم؛ بازگشت اتحادیه عرب به سوریه! اتفاقی که طی روزها اخیر در اردن افتاد یک واقعه بزرگ است؛ وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه در قاهره طی یک نشست مشورتی پشت درهای بسته درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از غیبت ۱۲ساله، توافق کردند. این تصمیم اتحادیه عرب چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در موضع قبلی آن در باره سوریه محسوب می‌شود.

وی افزود: اکنون بعد از حدود ۱۲ سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی و فروپاشی دولت قانونی سوریه باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت، اتحادیه عرب در نشستی در سطح وزیران، درباره رفع تعلیق کرسی دمشق و بازگشت سوریه به این اتحادیه تصمیم نهایی را اتخاذ کرد. این تلاش‌ها از دو سال پیش آغاز شد و در این مدت موضوع برگشت دمشق به اتحادیه عرب همواره تکرار شده بود.

خطیب جمعه اصلاندوز با تأکید بر اینکه نکته مهم این بود که این اتحادیه عرب بوده خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شده است تصریح کرد: برخی مقامات سوریه اظهار داشته‌اند که آنها درخواست بازگشت نداده‌اند بلکه این خواسته را خود کشورهای عربی مطرح کرده‌اند. حال، اگر دمشق اصرار یا درخواستی برای بازگشت به اتحادیه عرب نداشته سئوال این است که سوریه در حال بازگشت به اتحادیه عرب است یا اتحادیه عرب در حال بازگشت به سوریه؟

 جعفرزاده ادامه داد: کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی که تا قبل از این در جبهه واحدی در کنار آمریکا خواهان سرنگونی بشار اسد بودند اکنون به روشنی دریافته‌اند که سیاست‌ها و اقدامات جبهه غربی عربی به همراه ترکیه در این زمینه با شکست کامل مواجه شده و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنها که آمریکا و این کشورها به‌منظور سرنگونی دولت قانونی سوریه به تجهیز و حمایت گسترده لجستیکی و مالی از آنها پرداخته بودند نابود شده و اکنون فقط بقایای آنها در استان ادلب سوریه با حمایت ترکیه و غربی‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه به تحلیل دستاوردهای این سفر پرداخت و خاطر نشان کرد: سفر تاریخی آیت‌الله رئیسی به دمشق (پس از ۱۲سال) با استقبال و بدرقه بی‌سابقه مردمی و حاکمیتی و نیز انعقاد توافق‌نامه بلندمدت راهبردی میان ایران سوریه در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی نشان‌دهنده اراده جدی رهبران دو کشور بر حفظ و تعمیق روابط دوجانبه در دوران پسا تروریسم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اصلاندوز با تبیین انتخابات پیش روی ترکیه سرنوشت سیاسی اردوغان را در گرو این انتخابات دانست و اذعان کرد: مردم ترکیه در انتخابات پیش‌رو، سیزدهمین رئیس‌جمهور و نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان را انتخاب می‌کنند. رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدرا اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند. در عین حال، برای تصاحب 600 کرسی پارلمان ترکیه، یک رقابت بزرگ در جریان است. ترکیه فعلا با نظام ریاستی اداره می‌شود و رئیس‌جمهور همه‌کاره است. اما مخالفین اردوغان وعده داده‌اند؛ اگر پیروز شوند، با برگزاری یک همه‌پرسی، باز هم پست نخست‌وزیری به صحنه باز می‌گردد و اختیارات رئیس جمهور محدود خواهد شد.

وی ادامه داد: انتخابات ۱۴ می(۲۴ اردیبهشت) ترکیه که از آن به «انتخابات قرن» نام برده می‌شود، پیچیده‌تر از هر دوره دیگری است و نتایج آن در هر سوی صفحه شطرنج که باشد، منشأ تحول بزرگی برای بافت سیاسی و اجتماعی ترکیه و در صحنه منطقه‌ای خواهد بود. 2 انتخابات مهم ریاست جمهوری و پارلمانی در یک روز و هم زمان برگزار می‌شود و چشمان زیادی منتظر است که آیا در فردای آن روز چهره دگرگون‌شده‌ای از ترکیه خواهند دید؟

وی گفت: ائتلاف مخالفان در مهم‌ترین پیچ تاریخی ترکیه قرار دارند و نظم و اتحاد نسبی کم‌سابقه‌ای تقریباً میان همه طیف‌های منتقد اردوغان شکل گرفته است و دیگر از آن پریشانی رویکردی که مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ داشتند، خبری نیست. در آن انتخابات رجب طیب اردوغان توانست با استفاده از ناهماهنگی و نبود انسجام میان گروه‌های رقیب و با توجه به فضای ملی‌گرایانه داخلی و سیاست خارجی تهاجمی ترکیه به ویژه در قبال سوریه بر پنج رقیب دیگر خود پیروز شود.

جعفرزاده گفت: برای مخالفان اردوغان هیچ زمانی مانند اکنون همه شرایط برای دستیابی به قدرت مهیا نبوده و کوشیده‌اند که ابعاد مختلف نارضایتی و انتقادها از سیاست داخلی و خارجی حزب عدالت و توسعه حتی احساسات جریحه‌دار شده از زلزله ویرانگر 2 ماه پیش را برای پیروزی بر رقیب قدرتمند به آزمون بگذارند. اوضاع اقتصادی ترکیه در چند سال گذشته شرایط سخت و بحرانی را تجربه کرده است. سقوط ارزش پول ملی و 4 برابر شدن نرخ ارزهای خارجی سبد معیشتی و قدرت خرید مردم را که کوچک‌تر هم شده، نشانه رفته است. میانگین تورم ترکیه در ۲۰۲۲ بیش از ۶۴ درصد برآورد شد و مردم اقدام دولت را در مدیریت بحران اقتصادی ناکافی می‌دانند.

امام جمعه اصلاندوز در پایان سخنان خود گفت: چنانچه روند تبلیغات انتخاباتی در مدت باقی مانده بر همین مدار بچرخد و آرای کردها در سبد رأی قلیچدار اوغلو ریخته شود، باید چشم به راه تغییر اساسی در ساختار سیاسی ترکیه بود و منتظر فرش قرمز در برابر کاخ ریاست جمهوری که این‌بار نه اردوغان که قلیچدار اوغلو مرد آرام و کهنه‌کار سیاست که دلبستگی بسیاری به غرب دارد؛ بر آن گام می‌گذارد. شرایطی که پذیرش آن برای رجب طیب اردوغان و هم‌فکران ملی‌گرای وی سخت است، چنانچه ورود حزب عدالت و توسعه به عرصه سیاست و حکومت ترکیه در ۲۰۰۳ حتی برای هم‌ائتلافی کنونی اردوغان یعنی حزب حرکت ملی هم غیر قابل باور و پذیرش بود، اما زلزله‌ای بود که رخ داد و شد. اکنون باید ببینیم هفته آینده چه کاندیدایی پیروز خواهد شد؟

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد