سرویس: اخبار آذربایجان
کد خبر: 98846
|
10:06 - 1402/03/01
نسخه چاپی

آموزش همگانی، حلقه مفقوده ارتقای فرهنگ رانندگی در زنجان

آموزش همگانی، حلقه مفقوده ارتقای فرهنگ رانندگی در زنجان
این روزها فرهنگ رانندگی در زنجان به قصه پرغصه تبدیل شده و مشکلات اجتماعی زیادی را به بار آورده است که شاید یکی از دلایل آن نادیده گرفتن بحث آموزش همگانی در این حوزه باشد.

به گزارش سبلان ما، امروزه مصادیق متعدد رانندگی ضعیف را می توان در جای جای شهر زنجان مشاهده کرد که ناشی از رعایت نکردن قانون و مقررات، بی احترامی به حقوق دیگران و کاهش تاب آوری اجتماعی و آستانه تحمل فردی است.

اگرچه با اقدامات انجام شده، فرهنگ رانندگی زنجانی ها در مقایسه با سال های گذشته تا حدودی ارتقا یافته است اما تا ایده آل فاصله دارد که برای تحقق این مهم باید اقدامات موثری از جمله آموزش های همگانی مقررات رانندگی انجام شود.

مهدی شاهمرادی شهروند ۳۸ ساله زنجانی می گوید: فرهنگ رانندگی در زنجان تعریف چندانی ندارد، چرا که رانندگانی بدون توجه به حقوق دیگران در سطح شهر تردد و گاهی اوقات بر سر کوچکترین مساله بگو و مگو می کنند.

او در این ارتباط اظهار داشت: بارها در خیابان های شهر شاهد سبقت های غیر مجاز و لایی کشیدن های خودروهایی بوده ام که صرف نظر از رعایت نکردن حقوق شهروندی موجب تصادف و وقوع حادثه و ترس و اضطراب برای دیگران شده اند.

ناهید جعفری شهروند ۴۲ ساله زنجانی نیز در این خصوص می گوید: یکی از مسائل آزار دهنده در فرهنگ رانندگی شهری رعایت نکردن حقوق شهروندی است که به یک معضل تبدیل شده و از طرفی نباید از سرعت های غیر مجاز برخی رانندگان "کم سن و سال" نیز غافل شد که با حرکات خطرناک در حین رانندگی مشکلاتی را برای دیگر رانندگان ایجاد می کنند.

کارشناسان ترافیک نیز معتقدند: رانندگی خطرناک شامل رانندگی رقابت جویانه، خطرپذیر و پرخاشجویانه است که گسترش این رفتارها، ایمنی جاده ها را به طور جدی تهدید می کند.

به اعتقاد آنها نبود آموزش و بازدارنده نبودن جریمه ها موجب شده است که رانندگان ترسی از انجام حرکات خطرناک و حادثه ساز به ویژه در بزرگراه های سطح شهر نداشته باشند.

 

آموزش فرهنگ رانندگی، مظلوم واقع شده است

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان با تاکید بر اینکه فرهنگ رانندگی در زنجان ضعیف است، گفت: متاسفانه بخش آموزش فرهنگ رانندگی در کشور مظلوم واقع شده است و این مقوله مهم باید از دوران مهد کودک، پیش دبستانی تا دانشگاه مورد توجه قرار گیرد که در عمل چنین چیزی وجود ندارد.

سرهنگ مجید باقری ادامه داد: اداره آموزش راهنمایی و رانندگی استان با همکاری اداره آموزش و پرورش، آموزش هایی در حد محدود و ابتدایی انجام می دهد که کارآیی لازم را ندارد، در حالی که این موضوع مهم در کشورهای پیشرفته بسیار پررنگتر است و مطالب در قالب کتابچه ای چاپ و توسط کارشناسان به گروه های هدف آموزش داده می شود.

این مسوول با بیان اینکه فرهنگ رانندگی به خود فرد باز می گردد، ادامه داد: این فرهنگ در بین رانندگان زنجانی کاملا نمود دارد، به طوری که وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده اند انگار پیست مسابقه است چرا که هر راننده دوست دارد اول شود.

وی اظهار داشت: ارتقای فرهنگ رانندگی در گرو افزایش آگاهی رانندگان است و در این میان عموم مردم بر این باورند امر به معروف و نهی از منکر صرفا در فرهنگ دینی ما وجود دارد، در صورتی که این مهم در این حوزه نیز باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

باقری بازدارنده نبودن جریمه های رانندگی را از علل نبود فرهنگ رانندگی در شهر زنجان عنوان کرد و افزود: در صورتی که جریمه ها حالت بازدارندگی داشته باشد و راننده ای که حق تقدم را رعایت نمی کند و در تصادف هم مقصر شناخته می شود، اعمال قانون شود این موضوع، امکان تکرار تخلف را به حداقل می رساند.

وی اضافه کرد: از طرفی بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی بر فرهنگ ترافیک رانندگان تاثیر گذاشته است و به نوعی تلمبار شدن مشکلات عدیده و روزمره موجب می شود که در صورت بروز خطایی از سوی یک راننده شاهد مشاجره و نزاع باشیم.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان رعایت نکردن حق تقدم، تغییر مسیر ناگهانی و توجه نکردن به جلو را بیشترین فراوانی تخلفات و از علل مهم تصادفات داخل شهر زنجان عنوان کرد و گفت: آموزش موضوع کلانی است و در این میان دستگاه های متولی باید پای کار باشند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر مسیر ناگهانی و توجه نکردن به جلو را بیشترین فراوانی تخلفات و از علل مهم تصادفات داخل شهر زنجان عنوان کرد و گفت: آموزش موضوع کلانی است و در این میان دستگاه های متولی باید پای کار باشند. این مسوول با بیان اینکه بسیاری بر این باورند پلیس، متولی آموزش است، ادامه داد: پلیس مجری قانون است، اما حوزه راهنمایی و رانندگی با توجه به بروز تصادفات مختلف تلاش دارد با ارائه آموزش های همگانی و ابتدایی از بروز حوادث ناگوار و تلخ جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: طبق قانون افزایش یا کاهش جریمه های رانندگی باید مبتنی بر تورم باشد، در حالیکه از سال ۹۰ تاکنون هیچ نوع تغییری در آنها انجام نشده است و همین موضوع موجب می شود رانندگان تخلفات متعددی داشته باشند.

باقری افزود: جریمه های کنونی برای مواردی از قبیل نبستن کمربند، عبور از چراغ قرمز و دیگر موارد برای رانندگان حالت بازدارندگی ندارد و در این میان رسانه های گروهی در ارتقای فرهنگ رانندگی نقش مهم و اساسی دارند.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان خاطرنشان کرد: آموزش در حوزه فرهنگ رانندگی آنگونه که باید و شاید جدی گرفته نشده است و در این ارتباط برخی دستگاه های متولی امر همکاری دارند اما برخی دیگر این موضوع را جدی نمی گیرند.

 

نباید از آموزش همگانی رانندگی توسط رسانه ها غافل شد

رییس پلیس راهور شهرستان زنجان در این باره گفت: برخی رانندگان در شهر زنجان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند و محتاط هستند اما برخی دیگر نیز نسبت به این مساله بی تفاوت بوده و آستانه تحمل پایینی دارند.

مرتضی محمدی با بیان اینکه امروزه عجله و شتابزدگی در رانندگی زنجانی ها بیش از گذشته نمود دارد، افزود: رعایت نکردن حق تقدم در بین رانندگان شهر زنجان نسبی است و نمی توان آن را به همه تعمیم داد و به عنوان مثال برخی تقاطع ها چراغ راهنمایی ندارد و بر این مبنا باید تابلو ایست را در آن نصب کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر فرهنگ رانندگی زنجانی ها نسبت به قبل بهبود یافته است، اظهار داشت: مولفه هایی در این ارتباط نقش اساسی دارد که تحقق آنها در ارتقا یا تضعیف فرهنگ رانندگی اثرگذار است.

این مسوول ادامه داد: از طرفی نباید از آموزش همگانی در رسانه های جمعی غافل شد چرا که آگاهسازی و تبلیغات در ارتقای فرهنگ رانندگی نقش اثرگذاری دارد همچنین در بحث بازدارندگی جرایم نیز باید گام به گام پیش رفت.

محمدی مصادیق رانندگی های پر خطر شهر زنجان را لایی کشیدن های خودروها در شب و سرعت و سبقت غیر مجاز به ویژه در کمربندی شمالی شهر عنوان کرد و افزود: رانندگی های پر خطر در خیایان های شلوغ و ۲ طرفه به ویژه خیابان شهدا و جاوید نمود دارد.

رییس راهور شهرستان زنجان علل بروز رانندگی های پر خطر شهری را نبود آموزش و اعمال قانون بازدارنده عنوان کرد و گفت: اغلب رانندگان زنجانی در رانندگی بی تفاوت هستند و انجام تخلف برای آنها امری راحت محسوب می شود، بنابراین اعمال جریمه بالا از بروز چنین مسائلی پیشگیری می کند.

این مسوول با بیان اینکه از خودگذشتگی رانندگان کاهش یافته است، ادامه داد: همچنین متناسب با توسعه وسائل نقلیه در سطح شهر بسترسازی لازم انجام نگرفته و فضا و معبر سازی توسعه نیافته است و خیایان های سطح شهر کشش خودروها را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش آستانه تحمل و تنظیم و مدیریت زمان سفر از جمله مسائل مهمی است که انجام آنها می تواند مشکلات و معضلات موجود را تا حد زیادی کاهش دهد.

بهبود و توسعه وسایل نقلیه عمومی از راهکارهای ارتقای فرهنگ رانندگی زنجان

یک جامعه شناس در این باره گفت: حل مشکلات ترافیکی در سطح شهر نیازمند استفاده بهینه از خودروهای شخصی، توسعه مناسب معابر و آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی است.

علی ذوالقدر با بیان اینکه فرهنگ رانندگی در شهر زنجان نمونه ای از فرهنگ رانندگی ضعیف در کشور است، ادامه داد: ساختار شهری متمرکز زنجان یعنی واقع شدن بازار در مرکز و سکونت ها در اطراف آن و توسعه نیافتن متوازن خدمات شهری در بخش های سلامت، درمان و بازار موجب شده است هر چقدر به سمت مرکز شهر نزدیکتر می شویم میزان ترافیک و ضعف فرهنگ رانندگی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر توسعه نیافتن ناوگان حمل و نقل عمومی، بالا بودن هزینه های پارکینگ در داخل شهر و پارک کردن در کنار خیابان های اصلی مرکز شهر از جمله تقاطع ارتش تا راه آهن و از فلکه هنرستان تا میدان استقلال موجب شده است تنش رانندگی در زنجان بیشتر و عبور وسایل نقلیه و مردم سخت‌تر شود.

این کارشناس گفت: از سوی دیگر نبود فرهنگ رانندگی با حوصله و در بین خطوط، تصویر بصری زشتی از ترافیک شهری زنجان را ارایه می دهد و شهر در معنای پست مدرن به خودروها تعلق دارد.

این جامعه شناس ادامه داد: با توجه به این مشکلات به امکان زیست شهری پایدار و توسعه رفتارهای شهروندی در شهری مثل زنجان خدشه وارد شده است.

وی اظهار داشت: عده ای از رانندگان با سرعت و سبقت غیرمجاز و هراس انگیز و انجام حرکات نمایشی و لج بازی با دیگر رانندگان، سعی بر جذب افراد خاص و جلب توجه اطرافیان دارند، اما این کار نه تنها جذاب و شاهکار نیست، بلکه نشانه ضعف فرهنگی و فقدان کنترل فردی است.

این کارشناس ادامه داد: رانندگی را می توان براساس عوامل مختلف همانند سن، جنس و پایگاه طبقاتی راننده در سطح شهر زنجان به گروه های مختلف تقسیم کرد و علاوه بر آن نگاه های جنسیتی در رانندگی شهر زنجان و کل کشور مشاهده می شود که یکی از نشانه های نهادینه نشدن فرهنگ رانندگی است.

ذوالقدر راهکارهای حل معضل رانندگی شهر زنجان را توسعه متوازن خدمات شهری در مناطق مختلف شهر، بهبود و توسعه وسایل نقلیه عمومی، افزایش هزینه حضور در مراکز ترافیکی شهری برای سواری های شخصی با جریمه، پارک نکردن در کنار خیابان و کاهش هزینه های پارکینگ های شهری و توسعه ایستگاه های تاکسی، ون شهری و اتوبوس ذکر کرد.

وی، جلوگیری از انبارداری و تخلیه بار در مغازه ها در ساعت های اوج ترافیک، تلاش در جهت انتقال دفاتر وکلا، پزشکان و سایر مشاغل تخصصی از مرکز شهر به شهرک ها، ایجاد شهرک سلامت و درمان و تجمیع خدمات این حوزه در آن شهرک به همراه تسهیل دسترسی، برخوردی جدی با سد معبر در سطح شهر، افزایش جریمه ها به صورت پلکانی برای رانندگان خاطی و محرومیت از رانندگی برای تخلفات بزرگ رانندگی را از دیگر راهکارهای این بخش اعلام کرد.

به گفته این جامعه شناس، کیفیت بخشی و اهمیت دادن به آموزش مهارت رانندگی در مراکز مرتبط، استفاده از نظرات متخصصان و دیدگاه های آنها در حوزه های مختلف برای حل مشکلات رانندگی، نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی و خارج کردن ماشین های فرسوده از مدار حمل و نقل شخصی و عمومی با صادر نکردن گواهی مرتبط از دیگر راهکارهای حل مشکلات این بخش است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد