سرویس: اجتماعی
کد خبر: 98867
|
15:44 - 1402/02/31
نسخه چاپی

مسئول کارگروه حجاب قرارگاه فرهنگی فاطمه‌الزهرا(س):

حجاب، هویت دختران تمدن‌ساز است

حجاب، هویت دختران تمدن‌ساز است
مسئول کارگروه حجاب قرارگاه فرهنگی فاطمه‌الزهرا(س) به تبیین سیره ائمه معصومین(ع) و امامین انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: حجاب، هویت دختران تمدن‌ساز است.

سیده رویا موسوی مسئول کارگروه عفاف و حجاب قرارگاه فرهنگی فاطمه الزهرا(س) اردبیل در گفتگو با سبلان ما، به مفهوم حجاب در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‌‎دهد که پرده، وسیله‎ پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست.

 وی گفت: حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. 

موسوی گفت: اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. 

وی افزود: علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎ کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی به تبیین مراد از حجاب در اسلام پرداخت و گفت: مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است. 

وی گفت: حجاب و پوشش زن به منزله‌ یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛ از قرآن کریم استفاده می ‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.

این مبلغ اسلامی به بیان سیره ائمه معصومین در خصوص عفاف و حجاب پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند؛ زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد. 

وی به احادیثی از امام علی(ع) نیز اشاره کرد و گفت: طبق فرموده حضرت علی(ع) زکات، زیبایی پاکدامنی است.

موسوی به احادیث امام صادق(ع) در خصوص پوشش اشاره کرد و گفت: از امام صادق(ع) روایت است که خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم  دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنند مثل آنان دشمنان خدا محسوب می شوند.  

وی گفت: امام صادق(ع) در روایتی هم می فرمایند؛ روز قیامت، زن زیبا را که به خاطر زیبایی‌اش در فتنه افتاده است و فریب زیبائی‌اش را خورده و به بی‌حجابی و بی‌عفتی و گناه آلوده شده  برای حساب می‌آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم(س) را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد.  

 این مبلغ اسلامی در پایان سخنان خود از دخترن  و زنان خواست با حفظ حجاب و عفاف خود ضمن  عمل به تکلیف الهی زمینه ساز رعایت حجاب در جامعه شوند.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد