سرویس: اجتماعی
کد خبر: 98896
|
23:59 - 1402/03/03
نسخه چاپی

پیشکسوت دوران دفاع مقدس:

آزادی خرمشهر نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس است

آزادی خرمشهر نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس است
پیشکسوت دوران دفاع مقدس به تبیین وقایع آزادسازی خونین شهر پرداخت و گفت: آزادی خرمشهر نقطه عطف تاریخ 8 سال دفاع مقدس است.

سردار غلام‌عسگر کریمیان فرمانده اسبق سپاه عاشورا در کفتگو باسبلان ما،  به تشریح  نحوه اشغال و آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت:سوم خرداد و آزادی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران و تاریخ هشت ساله دفاع مقدس به شمار می‌رود چراکه در اوایل دفاع مقدسرژیم اشغالگر صدام با پشتیبانی استکبار جهانی و حمایت‌های مالی و نظامی 44 کشور توانست 15 هزار و پانصد کیلومتر از اراضی کشور را تصرف کند.

کریمیان از بنی‌صدر خائن و نفوذی دشمن به‌عنوان مهم‌ترین عامل ضعف و شکست‌های آغازین مدافعان وطن در آغاز جنگ تحمیلی نام برد و گفت: بر اثر تدابیر و کارشکنی‌های بنی‌صدر که عامل عدم انسجام نیروهای نظامی در مقابله با ارتش بعثی بود بخشی از خاک کشور علی‌رغم مقاومت مردمی به اشغال دشمن درآمد.

وی گفت: بعد از عزل بنی‌صدر و فرار مفتضحانه این خائن از کشور، امام خمینی (ره) فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفت و با اتحاد و اسلامی که بین نیروهای نظامی کشور و بسیج مردمی شکل گرفت ضمن جلوگیری از اشغال سرزمین‌های کشور، مناطق تسخیر شده نیز باز پس گرفته شد.

این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود به تشریح عملیات بیت‌المقدس، عملیات آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: در این عملیات غرورآفرین ماشین جنگی رژیم بعثی از کار افتاد و 5 هزار و پانصد کیلومتر از خاک کشور نیز آزاد و پاک‌سازی شد.

وی گفت: در این عملیات 6 هزار نفر از بهترین انسان‌های کشور در راه آزادسازی خاک وطن به شهادت رسیدند.

این یادگار دوران دفاع مقدس  به تشریح چگونگی اشغال خرمشهر توسط دشمن بعثی پرداخت و گفت: مساله‌ای که باعث زمین‌گیر شدن و شکست دشمن شد، ظهور و بروز یک مقاومت مردمی بود که دشمن به هیچ وجه در برآوردهایش محاسبه نکرده بود، برآوردهای دشمن از وضعیت کشور، شرایط پشتیبانی، سیاسی این بود که صدام می‌تواند روز اول خرمشهر را تصرف کند و در یک هفته به تهران برسد؛ اما این اتفاق به دلیل خطای محاسباتی و اطلاعاتی در کنار مقاومت مردمی رخ نداد. اگرچه بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح مانعی برای وحدت و انسجام نیروهای مردمی، سپاه و ارتش بود، به حضور نیروهای مردمی در صحنه باور نداشت و معتقد بود تنها میزان تلفات افزایش خواهد یافت.

وی بهتاثیر عزل بنی‌صدر در جریان آزادی خرمشهر پرداخت و گفت:پس از آن عزل بنی صدر قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء به عنوان قرارگاه مشترک ارتش و سپاه تشکیل شد و همه نیروها با هم‌افزایی، هم‌فکری و استفاده از توان یکدیگر وارد عرصه نبرد شدند. نخستین عملیات بزرگ پس از عزل بنی‌صدر ثامن الائمه بود که به امر فرماندهی کلی قوا، امام خمینی (ره) به منظور شکستن حصر آبادان انجام شد و نخستین پیروزی بزرگ از زمان آغاز جنگ را رقم زد؛ سپس عملیات طریق القدس در منطقه تپه‌های الله اکبر و تنگه چذابه با موفقیت انجام شد. شکست بعدی برای دشمن عملیات فتح المبین بود که در آن عملیات نیز بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی آزاد شد و در جریان آن تنها ۲ هزار نفر از دشمن اسیر گرفتیم. پس از فتح المبین مقدمات آزادسازی خرمشهر فراهم شد.

کریمیان به عملیات آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: عملیات بیت المقدس در چهار مرحله به اجرا درآمد که مرحله اول عبور از رودخانه کارون و پاک‌سازی منطقه بود. با توجه به موانع طبیعی و دشمن‌ساز ورود از شمال شهر غیرممکن بود و از این رو با تدبیری منطقه طلاییه، هویزه و حمیدیه را آزاد کردند و پس از پاک‌سازی محدوده مرز تا شلمچه، از همان محوری وارد خرمشهر شدند که پیش‌تر نیروهای عراقی وارد شده بودند و چنین چیزی به هیچ وجه به ذهن آنها خطور نمی‌کرد که از همان نقطه ورودشان مورد حمله قرار بگیرند. یک طرف کارون و طرف دیگر اروندرود قرار داشت و از این رو اصلی‌ترین راه فرار دشمن از مسیر خرمشهر به شملچه بود که رزمندگان اسلام در واقع راه فراری برایشان باقی نگذاشتند و دشمن را به طور کامل محاصره کردند.

وی به عوامل اصلی پیروزی عملیات بیت المقدس اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی پیروزی در این عملیات عنایت خداوند در کنار شجاعت رزمندگان و وحدت بین نیروهای ارتش و سپاه بود؛ علاوه بر این تجربه عملیات‌های گذشته و ضرباتی که پیش از عملیات به ارتش دشمن وارد شد نیز شیرازه آنها را از هم پاشید.

فرمانده اسبق سپاه عاشورا گفت: امروز هم اگر مسئولان در تمامی سطوح با همان روحیه جهادی، بسیجی و عمل انقلابی که در دوران دفاع مقدس حاکم بود، پیش بروند به طور قطع بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود. فرهنگ دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی بود.

کریمیان گفت: امروز بعد از 4 دهه از آن روزها نسل جدید آنطور که باید و شاید از ابعاد مختلف دفاع مقدس اطلاع کافی ندارد و لازم است با کسانی که در آن دوران حضور مستقیم در جبه ههای نبرد داشته اند تاریخ سرشار از دلاوریهای آحاد مختف ملت ایران با بازگو کنند.

وی در پایان سخنان خود به خواسته شهدا از جوانان امروز اشاره کرد و گفت: شناخت شهدا و تداوم راه شهدا مطالبه امروز شهدا از بازماندگان دفاع مقدس و جوانان امروز است.

 

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد