سرویس: اجتماعی
کد خبر: 98907
|
13:48 - 1402/03/06
نسخه چاپی

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل :

مدیریت مصرف تنها راهکار حفظ منابع آب موجود اردبیل است

مدیریت مصرف تنها راهکار حفظ منابع آب موجود اردبیل است
مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان اردبیل با بیان اینکه ادامه استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب فرونشست زمین و تهدید زیرساخت‌ها خواهد شد، گفت: برای گذر از این تنش، تنها راهکار حفظ منابع آب موجود و در دسترس با مدیریت بهره‌برداری و مصرف بهینه در بخش‌های مختلف است.

به گزارش سبلان ما، داور بستام مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان اردبیل در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت آب در دشت اردبیل پرداخت و گفت: در اثر مصرف بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و برداشت‌های اضافی و غیرمجاز در دشت اردبیل سالیانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب به کسری مخازن دشت اردبیل افزوده می‌شود.

وی با اشاره به کاهش شدید بارش‌ در دشت اردبیل اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه آن حدود ۲۰ درصد کاهش داشته و این موضوع عاملی مهم در روند کاهش ذخایر آبهای زیرزمینی است.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان اردبیل با بیان اینکه ادامه استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب فرونشست زمین و تهدید زیرساخت‌ها خواهد شد، گفت: برای گذر از این تنش، تنها راهکار حفظ منابع آب موجود و در دسترس با مدیریت بهره برداری و مصرف بهینه در بخش‌های مختلف است.

بستام خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی عواقب بسیار بد و غیر قابل جبرانی همچون شور شدن آب‌های زیرزمینی را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی مردم در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی و چالش‌های موجود در استان اظهار کرد: با بیان دغدغه‌های موجود در بخش آب به مردم و در میان گذاشتن این چالش‌ها با آنها، بخش بزرگی از این موانع به فرصت تبدیل خواهد شد.

بستام با اشاره به مصرف بیش از ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی بیان کرد: کشاورزان و بهره برداران این بخش با رعایت سقف پروانه بهره برداری از چاه‌ها، نصب کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌ها و عدم اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی می‌توانند در برون رفت از تنش آب نقش خود را ایفا نمایند.

وی مشارکت مردم در صرفه‌جویی آب را یادآور شد و گفت: مردم همیشه پای‌کار هستند و بااطلاع از وضعیت موجود منابع آب، مشارکت خوبی در صرفه‌جویی آب خواهند داشت.

 

منبع: روابط عمومی اداره آب

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد