سرویس: اقتصادی
کد خبر: 98921
|
13:50 - 1402/03/08
نسخه چاپی

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت:

مبارزه با فساد، شعاری و تبلیغاتی نیست

مبارزه با فساد، شعاری و تبلیغاتی نیست
نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت با بیان اینکه مبارزه با فساد کار شعاری و تبلیغاتی نیست به مأموریت اصلی دولت در اینخصوص پرداخت و گفت: آسیب شناسی کارهای انجام گرفته در گذشته و حال، ماموریت اصلی دولت در راستای مبارزه با فساد و قاچاق کالا است.

به گزارش سبلان ما، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت پیش از ظهر امروز در جشنواره فرمان 8 ماده‌ای فرمان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی و فرمان ۴ ماده‌ای مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور دانشجویان مطالبه‌گر و مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲ سال پیش فرمان 8 ماده‌ای را به سران سه قوه ابلاغ کرد؛ ولی متأسفانه بعد از ۲۲ سال هنوز توفیقات لازم دراین‌خصوص حاصل نشده است.

وی به لزوم آسیب‌شناسی اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: فسادهای موجود در جامعه پدیده‌های ناشناخته‌ای نیستند.

جلیلی با بیان اینکه از ۲۲ سال پیش دولت‌ها و مجالس زیادی از طیف‌های مختلف روی کارآمدند گفت: همه طیف‌های سیاسی در این مدت قدرت در دست داشتند؛ ولی در این زمینه کاری از پیش نبردند‌.

وی تصریح کرد: در این مدت مقاطعی وجود داشت که هر دو نهاد قدرت یعنی مجلس و دولت همسو و در یک راستا بودند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت گفت: اگر ما می‌خواهیم در این مأموریت کارویژه انجام دهیم باید روند گذشته را آسیب‌شناسی کنیم تا با ناکارآمدی مقابله کرده و اقدامات را به احسن تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های  دولت‌ها مبارزه با فساد است گفت: دولت‌ها در این زمینه باید به اندیشه دینی مسلط شوند تا کارگشایی کنند.

جلیلی لزوم همراهی مردم با دولت‌ها را در مبارزه با مفاسد اقتصادی یادآور شد و گفت: مردم باید قیام به قسط کنند و اگر این حرکت انجام نشود فرجام لازم را نخواهد داشت.

وی به ایثار و مشارکت مردم در سخت‌ترین شرایط کشور اشاره کرد و گفت: همان گونه که مردم در دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط حضور عالمانه و آگاهانه داشتند و به وظیفه و رسالت خود عمل کردند امروز  نیز در شرایط سخت اقتصادی برای مقابله با مفاسد اقتصادی باید پای‌کار بیایند. تا نتایج لازم دراین‌خصوص حاصل شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت با بیان اینکه با کار تعارفی و نمایش نمی‌توان با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز مبارزه کرد گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی عاری و تبلیغاتی نیست؛ بلکه مستلزم کار جدی است.

وی گفت: بعضی مواقع صورت‌مسئله غلط تعریف می‌شود و بعضی مواقع نیز منافع شخصی درگیر می‌شود و این موارد مخل و آسیب‌زا هستند.

جلیلی به مزیت‌های نسبی کشور اشاره کرد و گفت: اگر قوانین متقن و لازم‌الاجرا مصوب شود نتیجه‌بخش خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد، پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار کرد: فساد مخل رفاه مردم و مانع پیشرفت کشور است و پیشگیری از وقوع فساد یکی از اصلی‌ترین وظایف قوای سه‌گانه است.

جلیلی با اشاره به نقش مهم قوای سه‌گانه در مبارزه با فساد، بیان کرد: در بحث مبارزه با فساد نباید تسامح وجود داشته باشد، چرا که تسامح با مفسدان و مسئولانی که تسامح می‌کنند هر ۲ مانع جدی مبارزه با فساد در کشور است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد باید از هیاهو و شعار پرهیز کرد و این اصل بسیار مهم است که اگر صورت‌مسئله مبارزه با فساد خوب فهمیده شود، مبارزه با آن هم آسان خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه مبارزه با فساد در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و دیگر صنایع ضروری است، افزود: روزانه سه تا چهار میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود که اگر ۲ درصد آن هدررفت داشته باشد کسی حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی در آن نخواهد بود.

وی افزود: فساد به این معنا است که یک نفر فراتر از حق خود از مزایا و امتیاز بهره‌مند شود، نمونه بارز آن دریافت تسهیلات مسکن از سوی کارمندان بانک در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۵۴ هزار میلیارد تومان بود که باید از این تسهیلات اقشار مختلف مردم استفاده می‌کردند.

جلیلی با بیان اینکه مبارزه با فساد وظیفه مشترک نظام و مردم است، افزود: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تعدادی از شرکت‌های دولتی به افرادی واگذار شد که مردم جلوی آن را گرفتند و اجازه ندادند بیت‌المال در کشور هدر برود.

وی با بیان اینکه هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد، ادامه داد: منظور از دولت سایه نیز یک گفتمان است که باتوجه‌به توانمندی‌های دانشگاه محقق اردبیلی، این دانشگاه نیز می‌تواند در حوزه‌های تخصصی سایه‌به‌سایه کمک‌حال دولت باشد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد