سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 98957
|
16:03 - 1402/03/10
نسخه چاپی

جانشین دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در اردبیل:

تبیین معارف ولایت، صریح‌ترین ویژگی امام رضا(ع) است

تبیین معارف ولایت، صریح‌ترین ویژگی امام رضا(ع) است
جانشین دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در اردبیل گفت: امام رضا(ع) در بین همۀ ائمه معصومین(ع) صریح‌ترین پیام‌های ولایی را به مردم منتقل کردند.

حجت الاسلام اکبر قیامی جانشین دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در اردبیل در گفتگو باسبلان ما، به تبیین سیره عملی و رفتاری امام رضا(ع) پرداخت و گفت:رسیدن به سعادت اخروی و ابدی نیازمند مشخصه‌ها و راهکارهای ویژه و دقیق عملی است که تحقق آن بدون بهره‌گیری از راهنمایان آگاه و محفوظ از اشتباه امکان پذیر نیست.

وی به مناظرات رضوی اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در مقابله با اندیشه‌های انحرافی و تلاش برای به انحراف کشیدن اساس و پایه مکتب تشیع سعی کرد تا معاندان و مخالفان را به پای مناظره کشیده و زمینه نمایش عقلانی و زیبایی‌های مکتب اسلام را به خوبی فراهم کند.

جانشین دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در اردبیل به اخلاق رضوی اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) به طورشایسته‌ای توانست مبانی معرفتی دین اسلام را با اخلاق و سلوکی مناسب به نمایش بگذارند و امروز نیز بر پیروان و محبان امام رضا (ع) واجب است تا چنین سیر و سلوک و روشی را در پیش بگیرند.

وی گفت: امام رضا (ع) در بین همۀ ائمه معصومین، صریح‌ترین پیام‌های ولایی را به مردم منتقل کردند به‌طوریکه می‌توان گفت امام رضا(ع) در بیان و دعوت به امر امامت و ولایت، صریح‌ترین امام بودند. 

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به مرور کلمات امام رضا(ع) در باب ولایت و امامت پرداخت و گفت:شجاعت و صراحت امام رضا(ع) در دعوت به امر ولایت و امامت فوق‌العاده بود.

وی افزود:وقتی به امام رضا (ع) عرضه داشتند شما نمی‌ترسید از اینکه هارون شما را هم مانند پدر گرامی‌تان امام موسی‌بن جعفر(ع) به شهادت برساند، فرمودند: «همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمودند «اگر ابولهب توانست یک مو از سرِ من کم کند، من پیغمبر شما نیستم» من هم به شما می‌گویم؛ اگر هارون توانست یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم!» لذا حضرت بدون هیچ واهمه‌ای به امر تبلیغ، تبیین و دعوت به امامت می‌پرداختند.

قیامی به تبیین کار ویژه امام رضا (ع) پرداخت و گفت: امام رضا (ع) وقتی کمترین فرصت و ظرفیت برای آشنایی با مفهوم امامت و ولایت را در میان مردم می‌دیدند، به اصلی‌ترین مفهوم دینی یعنی ولایت و امامت پرداختند که نمونه برجسته آن حدیث سلسلة الذهب است.

وی به تبیین مفهوم حدیث سلسلة الذهب پرداخت و گفت: «نماز بدون امامت تمام نیست، زکات و روزه و حج و جهاد بدون امامت تمام نیست و اساسا تمام احکام با امامت تمام می‌شود و بدون امامت همۀ اینها ناقص است.

جانشین دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان اردبیل از تبیین مسأله امامت به عنوان کار ویژه امام رضا(ع) نام برد و گفت: وقتی نام امام رضا (ع) را می‌شنویم باید بگوییم فریادگر بزرگ  امامت و ولایت چراکه ایشان صریح‌ترین امام در بیان امر امامت و ولایت و معارف پیرامونیِ آن هستند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد