سرویس: اخبار آذربایجان
کد خبر: 99049
|
12:00 - 1402/03/18
نسخه چاپی

بزرگترین مزرعه آرتمیای کشور در «عجب‌شیر» آبگیری شد

بزرگترین مزرعه آرتمیای کشور در «عجب‌شیر» آبگیری شد
همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به آذربایجان‌شرقی، بزرگترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور با ۵۸ هکتار مساحت در بندر «رحمانلو»ی شهرستان عجب‌شیر و در سواحل شرقی دریاچه ارومیه آبگیری شد.

به گزارش سبلان ما ،آرتمیا"، جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع این جاندار در جهان شمرده می‌شد ولی به دلیل فروکش کردن آب دریاچه ارومیه، جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشته‌است. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی «عجب‌شیر»روز پنج‌شنبه به خبرنگارایرنابیان کرد: عملیات اجرایی مزرعه جلبک و آرتمیای بندر «رحمانلو» با ظرفیت ۱۰ تن بیوماس و چهار تن سیست در سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

«احمد اسلامی»افزود: تاکنون ۳۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی، دولتی و تسهیلات بانکی برای آبگیری این مزرعه هزینه شده که ارزش روز آن ۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته وی این مزرعه دارای دریاچه مصنوعی به مساحت ۵۸ هکتار و سه حوضچه تحقیقاتی جهت تولید ریزجلبک بوده که از سوی پژوهشکده بیوتکنولوژی شمالغرب کشور خریداری و تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این مزرعه برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند، اضافه کرد: برای انتقال پساب به این مزرعه حدود هشت کیلومتر لوله‌گذاری شده و آب تخصیصی آن از اداره آب و فاضلاب ۵۰ لیتر در ثانیه است.

به گزارشایرنااین طرح تولیدی و تحقیقاتی با پشتیبانی علمی دانشگاه ارومیه و مدیریت شیلات آذربایجان‌شرقی به سرپرستی پروفسور «ناصر آق» به مرحله اجرا گذاشته شده و هدف از اجرای آن حفظ ذخایر ژنتیکی آرتمیای دریاچه و تولید آن است.

 

گفته می‌شود صنعت آبزی‌پروری کشور در زمان حاضر به حدود ۴۰ تن سیست خشک و ۲۰۰ تن بیوماس منجمد نیاز دارد که از این مقدار فقط ۲ تن سیست و ۴۰ تن بیوماس منجمد در کشور تولید می‌شود.
به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

 انتهای پیام/ ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد