09:39 - 1400/02/30
کد خبر: 90571

جزئیات برنامه های انتخاباتی تلویزیون/ «گفت و گوی قانونی» نامزدها از جوانان تا اقتصاد

ویژه برنامه های انتخاباتی رسانه ملی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «گفت وگوی قانونی» روانه آنتن خواهد شد.

به گزارش سبلان ما ، پس از پایان ثبت نام متقاضیان حضور در انتخابات ریاست جمهوری، سازمان صداوسیما وارد فاز جدی تر برنامه های انتخاباتی خود شده است.

**قرعه کشی برای حضور نامزدها

بنا بر این گزارش، با مشخص شدن اسامی کاندیداهای نهایی، قرعه کشی مناظره ها و زمان پخش برنامه های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان آنها برگزار خواهد شد و دادستان کل کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، دبیر ستاد انتخابات کشور، عضو شورای نظارت بر صداوسیما، رئیس رسانه ملی، معاون سیما و معاون سیاسی صدا و سیما نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

در سال 96 و دوازدهمین دوره انتخابات، برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به طور اختصاصی، 555 دقیقه برنامه رادیویی و 555 دقیقه برنامه تلویزیونی در نظر گرفته شد و با در نظر گرفتن زمان سه مناظره 6 نفره برای هر نامزد، زمان اختصاص یافته برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری از 1110 به 1470 دقیقه افزایش یافت. حالا این زمان بندی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز همان 1100 دقیقه اعلام شده که امسال 25 درصد افزایش خواهد داشت. 

 

**نونواری تجهیزات استودیوها

همچنین امسال نیز صداوسیما به روال دوره های قبلی، استودیوهای خود را برای برپایی برنامه های انتخاباتی نونوار و تجهیز کرده است. اقداماتی مانند تعویض و تغییر شبکه فرسوده نور استودیو، و ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده ۸ دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتور های جدید LED از جمله این موارد است. از ابتدای امسال استودیوهای ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جام‌جم تخلیه شد تا اقداماتی چون سیستم تهویه، نور و برق آنها انجام شود.

در این میان استودیوی شماره 11 برای مناظره های اصلی در نظر گرفته شده است، طرح دکور نهایی شده و اجرای آن منوط به تعداد نامزدهای انتخابات است.

 

**گفت وگوهای متفاوت نامزدها در «برنامه های قانونی»

همانطور که گفته شد، طبق قرعه کشی که پس از نهایی شدن اسامی کاندیداها صورت خواهد گرفت، برنامه های مختلف آنها در شبکه های مختلف رادیو وتلویزیوننیز آغاز خواهد شد. «برنامه های قانونی» عنوان ویژه برنامه های انتخاباتی رسانه ملی است که با هدف عدالت رسانه ای و بی طرفی تولید و پخش خواهند شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که میزان برنامه های هر کاندیدا با توجه به شیوع کرونا، 25 درصد افزایش داشته است.

در این میان برنامه «گفت و گو با جوانان» برای پخش از شبکه سه سیما تدارک دیده شده است. این برنامه از استودیوی شماره 12 روانه آنتن خواهد شد و هر نامزد بنا بر زمان مشخص شده به اصلی ترین سوالات و چالش های جوانان پاسخ خواهد گفت.در این برنامه 20 جوان با رعایت فاصله در استودیو حضور خواهند داشت.

گفت و گوی نامزدها با دوربین و خطاب به مردم نیز برنامه دیگری است که در آن، نامزد انتخابات به تنهایی و روی یک صندلی می نشیند و سخنان خود را با مردم مطرح می کند.  این برنامه در استودیوی شماره 12 تهیه شده و از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. 

همچنین برنامه های اقتصادی از جمله برنامه های مهمی به شمار می روند که کاندیداها باید آنها را اعلام کنند. گفت و گوی اقتصادی نامزدها نیز از شبکه 4 سیما پخش خواهد شد و در استودیوی شماره ۱۴ تولید خواهد شد.

همچنین امسال برای اولین بار شبکه پنج نیز گفت وگو با نامزدها را پخش خواهد کرد و گفت وگو با ایرانیان خارج از کشور نیز در دستور کار شبکه جهانی جام جم قرار دارد.

 

**مناظره پایانی تکلیف را مشخص می کند

به گزارش فارس، علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداو سیما معتقد است که 63درصد مردم بعد از آخرین مناظره اعلام می کنند که به انتخاب خود رسیده اند. رعایت اخلاق انتخاباتی نیز خط قرمز مناظره های زنده تلویزیونی است و تمام یافته های ما نشان می دهد که مردم در مناظره ها، اخلاق مداری را به عنوان توصیه اصلی خود دارند.

 

**مجری های مناظرات چه کسانی هستند؟

در دوره های قبل رضا پورحسین،مرتضی حیدریو علی طلوعی از جمله افرادی بودند که اجرای مناظره ها را برعهده داشتند. برای انتخابات سال 1400 نیز گمانه زنی های بسیاری شده است و به عنوان مثال رضا پورحسین، مرتضی حیدری، رضا رشیدپور، المیرا شرفی‌مقدم و محمدرضا شهیدی‌فر از جمله افرادی بوده اند که نام آنها برای اجرا برده شده است. البته پورحسین در گفت  وگویی اعلام کرده که اگر به او دوباره پیشنهاد اجرای مناظره ها را بدهند، نخواهد پذیرفت و ترجیح می دهد افراد جوان تر پا به میدان بگذارند.

اما صداوسیما اعلام کرده که مجریان مشخص شده اند اما بنا بر برنامه ریزی و قواعد ستاد انتخابات در زمان بندی مشخصی نام آنها اعلام خواهد شد.

 

**آبی کمرنگ و کرم رنگ غالب دکور مناظره

هچنین طرح‌ آرایه برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در فروردین‌ماه به تایید رسید و اکنون با تلاش طراحان وعوامل مرکز تولید و فنی سیما نصب آرایه‌ها به پایان رسیده است.

عبدالعباس برغشی، رییس کمیته طراحان صحنه برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: طرح آرایه‌ها، ماحصل نظر کمیته طراحی آرایه بوده که در انتخاب آن زیبایی‌شناسی، مخاطب شناسی و هویت بصری ایرانی، اسلامی لحاظ شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بیشتر آرایه‌ها، رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است و این انتخاب برگرفته از هویت ایرانی و برای آرامش بخشی است، گفت: رنگ آبی کم‌رنگ از نظر حرفه‌ای، عمق میدان و گستردگی فضای آرایه را نزد مخاطب به وجود می‌آورد و صحنه را چشم‌نوازتر می‌کند.

زهره گوهرشادی، یکی از طراحان آرایه‌های برنامه‌های انتخاباتی نیز استفاده از رنگ آبی کم‌‌رنگ در اکثر آرایه‌ها را با توجه به کارکرد این رنگ موثر دانست و افزود: این رنگ هم عمق میدان بیشتری ایجاد می‌کند و هم برای مخاطب و مصاحبه شونده، آرامش به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/آ