20:39 - 1400/10/27
کد خبر: 94032

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

هنر نستعلیق ایران، ثبت جهانی شود/ لزوم برگزاری کنگره علمی نظامی گنجوی در ایران

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خواستار ثبت جهانی هنر خوشنویسی نستعلیق به نام ایران شد و گفت: ما باید این هنر را ارج نهاده و نستعلیق را که میراث گذشتگان است، به خوبی صیانت و به نام خود ثبت جهانی کنیم.

به گزارش سبلان ما ، آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عصر امروز در آیین افتتاحیه نمایشگاه هنرواره ملی خوشنویسی ایران دل که در حوزه هنری اردبیل برگزار شد به تاریخچه هنر خوشنویسی در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: هنر خوشنویسی ، هنر ناب ایرانی است که برگرفته از مفاهیم و مبانی ارزشی و الهی است.

 وی  خواستار ثبت جهانی خوشنویسی نستعلیق به نام ایران شد و گفت: ما باید این هنر را ارج نهاده و  نستعلیق را که میراث گذشتگان است، به خوبی صیانت و به نام خود ثبت  جهانی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خط ثلث به نام کشور ترکیه به ثبت رسیده است، گفت: به جای آنکه کشور عراق خط ثلث را به نام خود ثبت کند، ترکیه در این زمینه پیشقدم شده و با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در کنار ابنیه‌های تاریخی سعی می‌کند خط ثلث را به اسم کشور خود ترویج و تبلیغ کند.

آیت‌الله عاملی هنر خطاطی را آمیخته‌ای از سایر هنرها به ویژه انتقال مفاهیم ارزشمند توصیف کرد و گفت: شایسته است نمایشگاه‌های خوشنویسی در سطح ملی برگزار شده و از پدیدآورندگان آثار با مفاهیم عالی تجلیل شوند.

وی استفاده از اشعار ناب ایرانی را در خلق خوشنویسی نستعلیق و نستعلیق شکسته یادآور شد و گفت: شعر «همه عالم تن است و ایران دل»  عنوان شایسته ای بود که هنرمندان از سراسر کشور توانستند آثار زیبایی را خلق کنند.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استفاده از زبان هنر در انتقال مفاهیم تربیتی، ارزشی، دینی و اعتقادی  اشاره کرد و گفت: نباید از شاهکارهای هنری در بستر انتقال این مفاهیم غتفل شد.

وی  از ارائه پیشنهاد برگزاری کنگره علمی  نظامی گنجوی  شاعر برجسته ایرانی با همکاری دانشگاه تبریز خبرداد و گفت: در این راستا ۲ جلد مقالات تحقیقی در رابطه با آثار نظامی گردآوری شده که انتظار می‌رود این آثار به زبان‌های بین‌المللی ترجمه و انتشار یابد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل از فعالان حوزه تربیتی به ویژه مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی خواست تا از طریق آثار هنری همچون فیلم، انیمیشن، کارتون در کنار انتقال مفاهیم ارزشی و قدسی، مبانی تربیتی را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

 

امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز در این مراسم به تعداد آثار دریافتی در این هنرواره اشاره کرد و گفت: در مجموع  ۱۸۰ اثر  در ۲ بخش شکسته نستعلیق و نستعلیق به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی گفت: از این تعداد ۷۰ اثر برای بخش نمایشگاهی انتخاب شد که امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مدیران فرهنگی و هنرمندان شاهد افتتاح این نمایشگاه در حوزه هنری هستیم.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل افزود: از بین آثار ارسال شده ۳ اثر خوشنویسی نستعلیق، ۳ اثر منتخب نستعلیق شکسته و ۳ اثر ترکیبی و تلفیقی به عنوان آثار منتخب معرفی شدند که در روز ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی از این هنرمندان در سطح ملی تجلیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/ج