10:53 - 1401/02/22
کد خبر: 95407

رهبر انقلاب در دیدار با معلمان چه شخصیتی را تمجید کردند؟

«کاظمی آشتیانی» الگوی رویش جهادی/ فرزند صالح انقلاب و دانشمندی از دیارآفتاب

روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از معلمان شخصیت علمی دکتر کاظمی آشتیانی دانشمند فرهیخته و برجسته علمی کشور را مورد تمجید قرار دارند و بر الگو سازی برای نسل جدید به منظور شناخت افتخارات کشور تأکید کردند.

به گزارش سبلان ما ،در دنیای کنونی که اثرات مخرب فرهنگ غربی، نه‌تنها جامعه ایرانی، بلکه جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داده و از طریق ابزار‌های رسانه‌ای جدید و درحال‌توسعه سعی دارد الگو‌های مدنظر خود را در جهت توسعه مبانی فکری و دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی به جوامع دیگر، به‌خصوص نسل جوان معرفی کند، معرفی الگو و اسوه‌ای متعالی و کامل که هدایت بخش آنان باشد و سعادت دنیوی و اخروی و موفقیت در تمام عرصه‌های زندگی را به همراه داشته باشد، برای نسل آینده میهن اسلامی ضروری است. الگویی که روحیه خودباوری، اتکا به اراده الهی و جهاد در راه اهداف متعالی را در ذهن جوانان بارور ساخته و تجسم بخشد.

رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با معلمان ضمن تأکید بر اینکه باید کاری کنیم دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود فرمودند: «مهم‌تر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتمادبه‌نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشته‌ی علمی را، گذشته‌ی سیاسی را، گذشته‌ی بین‌المللی را بشناسند.»

دکتر کاظمی آشتیانی کیست؟

دکتر سعید کاظمی آشتیانی از مفاخر استان مرکزی، دارای اصالتی آشتیانی و متولد ۱۳۴۰ بود که ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران را بر عهده داشت، وی دارای درجه دکترای تخصصی جنین شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولیدمثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانندسازی در کشور نقش بسزایی داشت.

کاظمی آشیانی در طول عمر کوتاه خود در زمینه علمی و مدیریتی موفقیت‌های زیادی را برای خود و کشور موجب شد، پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، از مهم‌ترین این مراکز بود که به سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و با مدیریت وی به فعالیت پرداخت، کاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، هم‌زمان حضوری پررنگ در فعالیت‌های علمی داشت.

چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکده‌ها، نگارش کتاب، راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، داوری جشنواره‌های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جمله است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد او توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.

۱۸ مهرماه ۸۳ اما به پاس خدمات ارزشمند این دانشمند برجسته در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار از دکتر سعید کاظمی آشتیانی رئیس پژوهشکده علوم سلولی (رویان) به‌عنوان چهره‌ای ماندگار تقدیر شد.

دکتر سعید کاظمی آشتیانی در ۱۴ دی‌ماه ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی به دیدار حق شتافت و مقام معظم رهبری در بخشی از پیام خود به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی فرمودند: «وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود در فروردین سال ۹۵ و در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی حتی برای دکتر سعید کاظمی از لفظ «شهید» استفاده کردند و با آوردن نام او در کنار نام دانشمندانی مانند شهید طهرانی‌مقدم فرمودند: «کاری که شهدای هسته‌ای ما در زمینه‌های هسته‌ای که بسیار هم حسّاس است پیشاهنگش بودند، کاری که شهید طهرانی‌مقدم پیشاهنگش بود، کاری که شهید کاظمی در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی پیشاهنگش بود، کارهای بسیار بزرگی است.»

شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌پاس زحمات و موفقيت‌هاي بزرگ دانشمند فرهيخته دكتر سعيد كاظمي آشتياني و به‌منظور تكريم مقام علم و دانش، اعطاي جايزه علمي «دكتر كاظمي» را تصويب كرد که اين جايزه بین المللی در رشته زیست‌شناسی به‌ویژه در زمينه فعاليت‌هاي پژوهشكده «رويان» به دانشمندان برجسته این حوزه اهدا می شود.

پژوهشگاه رویان دستاورد جهاد علمی دکتر کاظمی آشتیانی

پژوهشگاه رویان که با تلاش‌های شهید کاظمی آشتیانی بنیان نهاده شده ازجمله معدود مراکز تحقیقاتی ایران است که به دلیل پژوهش‌های بنیادی در مرزهای دانش و دستاوردهایی چون دستیابی به توان تولید سلول‌های بنیادی جنینی انسان پس از ۸، ۹ کشور پیشرفته و تولید نخستین حیوانات شبیه‌سازی‌شده در منطقه و برگزاری کنفرانس و جشنواره معتبر بین‌المللی در حوزه پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی همواره موردتوجه مجامع علمی و رسانه‌های خارجی بوده و به‌موازات این موفقیت‌های علمی در بعد کاربردی و ارائه خدمت به بیماران هم تحولی جدی در زمینه درمان ناباروری در کشور ایجاد کرده و هزاران خانواده ایرانی مستقیماً از نتایج تحقیقات و خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.

به‌ همت‌ پژوهشگران‌ رویان، نام جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ بعد از كشورهاي‌ آمريكا، استراليا، سوئد، انگليس‌، هندوستان‌، کره‌ جنوبي‌، ژاپن‌، سنگاپور در جمع معدود کشورهای صاحب توانمندی توليد، تكثير و انجماد سلول‌های‌ بنيادي‌ جنين‌ انسان‌ ثبت شد. رخدادی که جامعه علمی جهان و حتی همکاران ایرانی رویان در ابتدا با تردید و ناباوری با آن برخورد کردند اما با ارائه مستندات علمی همه با شگفتی و تحسین بر این موفقیت بزرگ و دستاورد علمی تاریخی رویان صحه گذاشتند.

یکی از اولین و پیشروترین کشورهایی که به دنیای جدید سلول‌های بنیادی قدم گذاشت ایران بود. امروز پژوهشکده رویان که به‌عنوان قطب علمی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری فعالیت می‌کند، توانسته است نام ایران را در رده معدود کشورهای برتر دنیا در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در سلول درمانی به جهان معرفی کند.

رهبر انقلاب در تیرماه سال ۸۶ در جریان بازدید از پژوهشکده‌ی رویان درخصوص موفقیت های این مجموعه فرمودند: «مؤسسه‌ی رویان، یک مؤسسه‌ی موفق و یک نمونه‌ی کامل و چشمگیر از آن چیزی بود و هست که انسان آرزویش را دارد. علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی این‌قدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه‌ی کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه‌ی کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد

اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به‌صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار. و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت.»

دکتر کاظمی آشتیانی مردی از دیار فرهیخته پرور آفتاب

دکتر کاظمی آشتیانی مردی بود از دیارآفتاب، استان مرکزی ازجمله استان‌های نخبه پرور کشور است که از بیش از ۴۵۰۰ نفر از مفاخر کشور یک‌چهارم (۱۱۰۰ نفر) مربوط به استان مرکزی است که نشانگر اهمیت این خطه در فرهیخته پروری است و از این رو این استان که با تقدیم مشاهیر و بزرگانی در حوزه‌های مختلف علمی، دینی و فرهنگی در طول تاریخ به مهد مفاخر کشور معروف است بهشت مفاخر لقب گرفته است.

آشتیان نیز ازجمله شهرهای کهن استان مرکزی است که با برخورداری از هویتی دینی و قدمت تاریخی؛ مهد پرورش مردان و مشاهیر بزرگ تاریخ علمی، سیاسی و ادبی کشور به‌ویژه در دو قرن اخیر به شمار می‌رود.

شخصیت‌هایی همچون میرزا حسن آشتیانی، دکتر محمد قریب، دکتر عبدالعظیم قریب، دکتر عبدالکریم قریب، عباس اقبال آشتیانی، پروین اعتصامی و علامه سید جلال‌الدین آشتیانی و همین دکتر کاظمی آشتیانی ازجمله مشاهیر علمی، ادبی، فرهنگی و هنری آشتیان به شمار می‌روند.

مستند «داستان آینده» به کارگردانی محمد حبیبی منصور و مستند «فرزند صالح انقلاب» به کارگردانی مهدی نوری تاجر در خصوص فعالیت‌های کاظمی ساخته‌شده است، همچنین کتاب‌های «بنیاد سربلندی، به کوشش رحیم توسلیان»، «داستان رویانا، به کوشش محمدعلی زمانیان» و «روایت یک رویش، به کوشش ناصر ملایی» به‌منظور آشنایی بیشتر باشخصیت دکتر کاظمی آشتیانی به چاپ رسیده و در درس دهم کتاب فارسی پایه هفتم نیز از این دانشمند برجسته یادشده است.

انتهای پیام / ج