08:05 - 1401/02/24
کد خبر: 95430

جراحی اقتصادی برای هدفمند کردن یارانه ها نیاز ضروری کشور

یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور در دهه های اخیر روش ناعادلانه توزیع یارانه ها بود ،در این خصوص تلاش های بسیاری تا حالا صورت گرفته تا یارانه ها بصورت واقعی بدست جامعه هدف برسد.

به گزارش سبلان ما ، الله بخش نجفی کارشناس مسایل سیاسی طی یادداشتی اظهار داشت: یکی از مهمترین  مشکلات اقتصادی کشور در دهه های اخیر روش ناعادلانه توزیع یارانه ها بود ،در این خصوص تلاش های بسیاری تا حالا  صورت گرفته تا یارانه ها بصورت واقعی بدست  جامعه هدف برسد اما تا این لحظه این کار نه تنها به درستی انجام نگرفته بلکه در بعضی مقاطع با ایجاد رانت هاو... باعث چالش های زیادی گردیده است.

 

لذا دولت انقلابی و مردمی سیزدهم با آگاهی تمام به این مشکلات این تصمیم انقلابی را علی رغم تبعات مقطعی جراحی اقتصادی آن اعم از گران فروشی بعضی ها  و مخالفت های رانت خواران و مافیاهای داخلی و همچنین دشمنان خارجی انقلاب به جهت آثار و برکات آن در اقتصاد کشور ،  گرفته تا برای همیشه این مشکل را به نفع اقشار کم درآمد براساس سیاست اصولی دولت  انقلابی که تحول خواه و مردمی هست تغییر دهد .

 

دولت سیزدهم با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دوری از تصمیمات خلق الساعه  و با استفاده از نظر متخصصان و همچنین همراهی دلسوزان نظام  تصمیم به اجرای این طرح نموده است چرا که اگر روال به همین منوال  پیش می رفت در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی بزرگی کشور را تهدید می کرد.

 روش فعلی توزیع یارانه ها  نه تنها باری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل نمی کرد بلکه با چالش بیشتری هم روبرو می ساخت همانطور که مستحضرید :

دولت‌ دو نوع یارانه به مردم پرداخت می‌کند. یکی یارانه آشکار است که ماهانه به‌صورت نقدی به‌حساب مردم واریز می‌شود. نوع دیگر یارانه پنهان است. یعنی یارانه‌ای که دولت برای برخی از کالاهای اساسی و... می‌پردازد تا آن کالاها_ارزان‌تر به دست مردم برسد. مانند یارانه  روغن ،نان ،بنزین، آب، برق ،گاز و....

در سایه عدم نظارت  دولت های گذشته و ظهور مافیاهایی که متصل به جریان قدرت و ثروت بودند ارزهای ترجیحی را با هدف واردات کالاهای اساسی از بودجه بیت المال می گرفتند و با ایجاد شرکتهای صوری در کشورهای دیگر  ارزها را از جاهای دیگر سر در می آوردند.

 لذا به دلیل رانتخواری ، ناعادلانه بودن  توزیع یارانه ها ،قاچاق کالا به کشورهای همسایه به جهت ارزان بودن آن در داخل کشور و....  اکثر یارانه های  پنهان به جیب  گروههای اقشار مرفه،قاچاقچیان و رانت خواران ، کشورهای همسایه و ...می رفت.

پس هدفمند کردن یارانه ها و جراحی اقتصادی توسط دولت جهادی سیزدهم با توجه به آثار زیانبار روش قبلی  ضرورت دارد لذا مردم نیز باید با آن همراهی کنند تا منافع آن به جای اینکه نصیب گروه خاصی شود مستقیم به دست مصرف کننده ها و تولید کنندگان در داخل کشور برسد. که باعث رونق تولید ،اشتغال جوانان ،قطع وابستگی  به واردات کالاهای اساسی از جمله گندم و..‌.از کشورهای دیگر و نهایتا عدم تاثیر پذیری کشور از جنگ های احتمالی در دنیا مثل جنگ اوکراین با روسیه و حتی تحریم ها را به بار خواهد داشت .

در استان اردبیل هم تلاش های بسیاری توسط استاندار  استان اردبیل  و نهاد های انقلابی هم در تبیین طرح و هم در اجرای آن صورت گرفته  که جای تقدیر دارد و با  همراهی مردم متدین و انقلابی استان  با اجرای طرح فوق زمینه های پیشرفت اقتصادی  استان را در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین فراهم خواهیم آورد.

 

انتهای پیام