12:03 - 1401/03/24
کد خبر: 95777

یک کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:

شفافیت در مسیر کارآمدی یا ژرف نگری در آن/ شفافیت به جامعه در برابر آسیب های احتمالی مصونیت می بخشد

یک کارشناس مسائل سیاسی موضوع شفافیت سه قوا را آگاهی افراد جامعه از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات دانست و گفت: این فرایند می تواند برای کمک به تصمیم سازی و تصمیم گیری در عرصه های مختلف قرار گیرد از سوی دیگر می تواند جامعه را در برابر بسیاری از آسیب ها مصونیت بخشد.

دکتر بهنام صحرانورد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو باسبلان ما،به طرح شفافیت سه قوا اشاره کرد و گفت:شفافیت، به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همه ‌است. 

وی با بیان اینکه مصالح ملی کشور باید در این طرح دیده شود و نظر نمایندگان لحاظ شود گفت: طرح فوق باید در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی دقیق و چکش کاری شود تا با کمترین آسیب و ایراد احتمالی قابلیت اجرا پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود به مفاهیمحکومت داری اشاره کرد و گفت: ظهور مفاهیمی از جمله حکومت داری خوب، بیانگر نقش حکومت ها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به کارکرد حکومت در جهان امروز است. تا قبل از 1990 عموماً حکمرانی  مترادف با حکومت، در مفهوم «govrnance» در نظر گرفته می شد.

وی ادامه داد: امروزه حکومت داری به معنی فرایندی است که به واسطه آن مؤسسات دولتی به اداره امور عمومی می پردازند، منابع عمومی را مدیریت کرده و از حقوق افراد جامعه حمایت می کنند.

 صحرانورد گفت: مشارکت، قانون مداری، شفافیت، پاسخگویی، توجه به خرد جمعی، اثربخشی و کارایی، مسئولیت مالی، برابری، دیدگاه راهبردی و اصلاح مدیریت دولتی مجموعه ویژگی های حکومت داری خوب را تشکیل می دهند.                                                                                            

وی به موضوع شفافیت را آگاهی افراد جامعه از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات دانست و گفت: این فرایند می تواند به عنوان محملی برای کمک به تصمیم سازی و تصمیم گیری در عرصه های مختلف باشد. از سوی دیگر می تواند جامعه را در برابر بسیاری از آسیب ها مصونیت بخشد، اما نکته اساسی چگونگی امر شفافیت می باشد و آن ابزارهای لازم و ضمانت های اجرایی می باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی به بحث ثبت اموال مسئولان اشاره کرد و گفت:علی رغم صراحت قانونی هیچ شفافیتی تا به امروز صورت نگرفته است و یا در بحث پرداخت ها و دریافت ها، نظام اداری و مالی در کشور ، کاملا انسدادی عمل می کند.                                                          

 صحرانورد گفت: با چترگونگی جریان رسانه های نوین ابزاری، جامعه ایران به شدت تشنه شفافیت در عرصه های مختلف است. از این روی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی را باید گامی نوین در مسیر شفافیت تلقی نمود. از این روی ضمن تحسین اقدام اخیر مجلس، باید به این مساله اندیشید که زمینه های شفافیت و بسترهای آن چگونه خواهد بود. 

 

انتهای پیام/ج