07:09 - 1401/04/11
کد خبر: 95933

نگاهی به مصوبات شورای شهر اردبیل:

احداث برج‌های مسکونی دکوسنتر تا راه اندازی شهربازی مدرن در اردبیل

عضو شورای شهر اردبیل در مورد پروژه دکوسنتر گفت: نباید این پروژه به سرنوشت تیراژه و برخی دیگر از پروژه های ناکام مانده مشارکتی دچار شود و بند به بند قرارداد مشارکتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی باید در شورای شهر مورد رصد و دقت قرار گیرد.

به گزارش سبلان ما ،

ارزش افزوده بر مبنای جمعیت و محرومیت توزیع شود
 جواد انصاری رئیس شورای شهر اردبیل با بیان اینکه در نشست اخیر کشوری متوجه شدیم که اردبیل از پائین ترین سهم ارزش افزوده رنج می برد گفت: بهتر است نمایندگان مجلس توزیع ارزش افزوده را بر مبنای جمعیت و محرومیت مصوب کنند.
وی ضرورت تکمیل پل های نیایش، آقا باقر و بسیج را یادآور شد و گفت: قرار است پل بسیج در تیرماه تجهیز کارگاه شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل مشارکت قرارگاه را در اجرای پروژه مدیریت پسماند در اردبیل یادآور شد و بیان کرد: با نهایی شدن این پروژه و عقد قرارداد اطلاع رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

انصاری با اظهار تاسف از شرایط توزیع مالیات بر ارزش افزوده در سطح کشور گفت: در نشستی که اخیرا در مجلس با حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم متوجه شدیم که استانی نظیر استان مرکزی با داشتن صنایع متعدد 2 هزار و 100 میلیارد تومان منابع ارزش افزوده دریافت می کند در حالی که سهم استان اردبیل 109 میلیارد تومان است.
وی افزود: بسیاری از استان ها در سال های گذشته با استفاده از ارز 7 تومانی صاحب کارخانه های متعددی شده اند در حالی که استان اردبیل از این فرآیند محروم باقی مانده و ما در شرایط کنونی باید نسبت به جذب سرمایه گذار تلاش و همتی جدی داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل تصریح کرد: تولید ثروت در این استان باید با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن مجلس و دولت توزیع منابع حاصل از ارزش افزوده را به نسبت جمعیت و محرومیت انجام دهند تا سهم استان اردبیل افزایش یابد.

وی پروژه مشارکتی دکوسنتر را به صورت تجاری  مسکونی با همکاری شرکت توسعه مسکن شمالغرب یادآور شد و گفت: این پروژه با سهم 22 درصدی شهرداری و 78 درصدی سرمایه گذار اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
افزایش 22 درصدی  سهم شهرداری از  پروژه مشارکتی دکوسنتر

علیرضا غریبی  رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل گفت: طرح های اجرایی در شهر قبل از ارجاع به مراحل مختلف شایسته است به شورای شهر ارجاع شود تا مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.
وی افزود: شهردار اردبیل قبل از اجرا شدن پروژه ها و طرح های مصوب در استانداری و سایر نهادها بهتر است آنها را به شورا ارجاع داده و بررسی کارشناسی و دقیق در کمیسیون های شورا انجام شود.
 رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل به فعالیت مناسب شرکت مسکن شمالغرب در اجرای کیفی پروژه های متعدد در اردبیل اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی در اجرای پروژه مشارکتی دکوسنتر به همت شرکت مسکن شمالغرب وجود ندارد ولی بهتر است سهم شهرداری در این پروژه تجاری   مسکونی از رقم 22 درصد افزایش یابد.
غریبی تغییر ماهیت قرارداد این پروژه را به تجاری  مسکونی یادآور شد و گفت: در شورای ششم قرار بر این است تا در پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری سهم شهرداری افزایش یابد که انتظار می رود در پروژه دکوسنتر نیز این سهم در حد معقول افزایش یابد.

بند به بند قراردادهای مشارکتی مورد بررسی قرار گیرد

حبیب فتحی عضو شورای شهر اردبیل: بند به بند قرارداد مشارکتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی باید در شورای شهر مورد رصد و دقت قرار گیرد.

وی به پروژه مشارکتی دکوسنتر اشاره و اظهار کرد: تملک و تغییر کاربری اراضی متعلق به این پروژه حرکت ارزشمندی است که شهرداری آن را انجام می دهد و امیدواریم با مشارکت سرمایه گذار اجرای پروژه ایده آلی را شاهد باشیم.
فتحی خاطرنشان کرد: نباید این پروژه به سرنوشت تیراژه و برخی دیگر از پروژه های ناکام مانده مشارکتی دچار شود بلکه بهتر است بند به بند قرارداد با سرمایه گذار با نظر حقوقی و کارشناسی مورد توجه قرار گرفته و در شورای شهر نیز به صورت دقیق بررسی شود.

وی در مورد لایحه احداث شهربازی مدرن در باغ بهشت شورابیل گفت: محل اجرای این پروژه باید به صورت دقیق مشخص شده و ما با استفاده از روش سرمایه گذاری BOT این پروژه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

تبعیض، شایسته سرمایه گذاران در بحث حمایتی نیست

مینا نهامین  گفت: حمایت از سرمایه گذار را طبق رهنمودهای رهبری تکلیف خود می دانیم چراکه سبب اشتغال در شهر شده و درآمد پایدار برای شهرداری پدید می آورد

وی گفت: انچه که لایحه های شهرداری مشخص است عدم تناسب درصد های مشارکت در پروژه های مشابه است و این نشان می دهد یک مسیر مشخص برای تعیین برآوردهای هزینه، سود سرمایه‌گذران تعریف نشده است

نهامین گفت: نباید حمایت از سرمایه گذاران، شامل تبعیض باشد و بایستی بر محور مستندات دقیق و پیش بینی های اقتصادی، نرخ های مشارکت با عدالت مطرح شود و در حفظ بیت المال دقت بیشتری شود

نهامین در مورد زمان تحویل پروژه پیشنهاد داد به ازای هر یک سال تاخیر در تحویل پروژه به مقدار ۱۰ درصد به سهم شهرداری افزوده شود تا تلخی های دیگر پروژه های مشارکتی تکرار نشود.

وی در بررسی لایحه مربوط به دکوسنتر افزود: در توسعه یک قسمت شهری نبایستی صرفا به ساخت مسکن اکتفا کنیم، آنچه که در بخش پیله سحران و شهرک های این منطقه به سمت خروجی خلخال مشخص است ساخت ساختمان های انبوه است. نیاز است دریاچه‌ ی شورگلی در این منطقه تبدیل به منطقه گردشگری به مانند شورابیل شود و با گسترش فضاهای تجاری، در این قسمت از شهر نیز اصول شهرسازی و نیازمندیهای آن تامین شود.

  کاربری های عمومی شهرک سینا، تعیین تکلیف شوند

بهروز اسکندرپور در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: در بازدیدی که از محل احداث مرکز بهداشت سیدآباد کلخوران به همراه شهردار منطقه پنج داشتیم تاکید بر این شد تا هر چه سریعتر این پروژه با همکاری بهداشت و درمان اجرایی و عملیاتی شود.
وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی کاربری های مختلف شهرک سینا برای اهالی آزاردهنده است و اهالی نگران نابسامانی زمین های رها شده در منطقه بودند که شرایط سختی را برای اهالی بوجود آورده است .
عضو شورای شهر اردبیل از شهردار اردبیل خواست؛ هر چه سریعتر تکلیف کاربری های عمومی به ویژه فضای سبز و فضای بهداشتی و ورزشی را در این منطقه مشخص کرده و متناسب با آن ساخت و سازها انجام شود.
اسکندرپور ادامه داد: ما هنگام حضور در بین مردم و افکار عمومی شاهد سوالات شهروندان در مورد تعیین تکلیف پل قدس و نیایش هستیم که شهرداری در این زمینه باید به صراحت و شفافیت پاسخگو باشد.
وی ضرورت افزایش سهم شهرداری را در اجرای پروژه های مشارکتی یادآور شد و بیان کرد: شورای ششم مصمم است تا در انعقاد قرارداد پروژه های مشارکتی سهم واقع بینانه برای شهرداری در نظر گرفته شود تا منافع شهر و شهروندان حفظ شود.

زمین لم یزرع شورابیل به شهربازی مدرن تبدیل می شود
نائب رئیس شورای شهر اردبیل گفت: زمین لم یزرع اطراف شورابیل با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی به پارک و شهربازی مدرن تبدیل می شود.

میرمحمد سیدهاشمی  نائب رئیس شورای شهر اردبیل گفت: لایحه مشارکتی شهربازی مدرن در فاز دوم باغ بهشت شورابیل به صورت EPC ساخت، بهره برداری و انتقال در شورا مطرح شد که اعضا تصمیم گرفتند تا این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع دهند.
وی با بیان اینکه واگذاری زمین و نرخ اجاره با قیمت کارشناسی رسمی دادگستری انجام می شود، خاطرنشان کرد: بنابه اظهارات مدیریت مجموعه شورابیل این شهربازی در زمین لم یزرع در انتهای مسیر دانشگاه اجرایی می شود و قرار است زیرساخت های لازم نیز فراهم آید.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل به پروژه مشارکتی دکوسنتر نیز اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که اواخر سال گذشته از تبریز و توانمندی های شرکت توسعه مسکن شمالغرب داشتیم قرار شد با سهم تعیین شده این پروژه به صورت مسکونی و تجاری اجرایی شود که ما به توانمندی این شرکت با توجه به تجربه کاری اطمینان کامل داریم.
سیدهاشمی افزود: قرار است در زمینی به مساحت 28 هزار مترمربع این پروژه با سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی اجرایی شود که با احتساب قیمت زمین و هزینه صدور پروانه سهم شهرداری بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان تعریف شده است.

وی ادامه داد: قطعا اجرای این پروژه به نفع شهرداری و شهروندان خواهند بود و مردم از منافع آن نیز استفاده می کنند.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل به سهم 22 درصدی شهرداری در اجرای این پروژه مشارکتی و ایراد احتمالی به این سهم پائین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ساخت این پروژه 138 هزار مترمربع خواهد بود با در نظر گرفتن تمام جوانب امر سهم 22 درصدی برای شهرداری معقول و منطقی به نظر می رسد.
سیدهاشمی ساخت پروژه های سلامت محور در محلات محروم با همکاری شهرداری و شورای شهر اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: پروژه جدید پایگاه سلامت در سیدآباد کلخوران اجرایی می شود تا اهالی منطقه از این پروژه استفاده کنند.
وی بازدید اخیر خود را از منطقه گلمغان و بیان مطالبات مردمی یادآور شد و گفت: اهالی این منطقه تلاش شهرداری را در راه اندازی پایگاه سلامت پارک غنی زادگان قابل ستایش توصیف کردند.
نائب رئیس شورای شهر اردبیل ضرورت نصب چراغ در گلمغان را یادآور شد و تصریح کرد: اجرای این پروژه از ردیف اعتباری برخوردار است و امیدواریم به سرعت روشنایی این منطقه به انجام برسد.

شهرداري در متن قراردادها نگاه كارشناسي داشته باشد

سلامت صفری دبیر دوم شوراي شهر اردبيل گفت: شهرداري در متن قرارداد با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بايد به نحوي عمل كند تا با رعايت موارد حقوقي زمين‌گير نشود.
وی با اشاره به احداث پايگاه سلامت حضرت قائم توسط شهرداري در پارك غني‌زادگان گلمغان اظهار كرد: اين پروژه با زيرساخت‌هاي مناسب در يكي از مناطق محروم اردبيل اجرايي شده و اميدواريم با بهره‌برداري مناسب، شهروندان در اين منطقه از خدمات مطلوب و با تخفيف ويژه بهره‌مند شوند.
صفری تصريح كرد: با راه‌اندازي اين پايگاه سلامت و مركز بهداشت دسترسي ساكنان اين محلات به مراكز درماني راحت‌تر شده و تأثير اين پروژه را بر ارتقا بهداشت محيط و ارتقا سلامت شهروندان شاهد خواهيم بود.
عضو شوراي شهر اردبيل ضرورت توسعه اين مراكز را در ساير مناطق شهر يادآور شد و گفت: اين پروژه نه تنها اسباب رضايت مردم را فراهم مي‌آورد بلكه زمينه‌ساز اشتغال براي بيكاران رشته بهداشت و درمان خواهد شد.
 صفري از شهردار اردبيل خواست تا در متن قراردادها دقت بيشتري كرده تا همچون پروژه‌ تيراژه كه به جنازه‌اي در شهر تبديل شده، اين مجموعه زمين‌گير نشود.

وي افزود: ديدگاه شهرداري بايد ارائه خدمات به عموم شهروندان باشد و در كنار آن كارگران و كاركنان شهرداري نيز بايد با تخفيف ويژه از خدمات چنين مجموعه‌هايي بهره‌مند شوند.
 صفري در مورد عملكرد تمام سازمان‌ها و معاونت‌هاي شهرداري و ارائه گزارش به شوراي شهر خاطرنشان كرد: قرار است در قالب كنترل پروژه‌هاي عمراني و فرهنگي رؤساي سازمان‌ها و معاونت‌هاي شهرداري گزارشي از روند كار و انجام مأموريت‌ها را ارائه كنند كه قطعا اين اتفاق با همراهي رسانه‌ها و انعكاس اين گزارش‌ها انجام مي‌شود.

انتهای پیام/ج