22:09 - 1401/04/17
کد خبر: 96002

امام جمعه اردبیل:

حج بدون برائت از دشمنان خدا و دشمنان دین حج اسلامی نیست / همکاری مردم، رمز موفقیت اجرای برنامه‌های دولت است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه اردبیل ضمن گلایه از صف‌های طولانی نان در نانوایی‌ها از مسوولان خواست تا برای کاهش صف‌های نان تدابیر جدی اتخاذ کنند.

به گزارش سبلان ما ، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن گلایه از صف‌های طولانی نان در نانوایی‌ها و به زحمت افتادن مردم اظهار کرد: از مسوولان استان مخصوصاً از مدیریت ارشد استان می‌خواهیم در خصوص نان تدابیر جدی اتخاذ کنند.

وی افزود:  این ظلم بزرگی به نظام است که بالاترین یارانه را برای نان پرداخت می‌کند و با قیمتی که در هیچ نقطه دنیا با آن قیمت نان نمی‌دهند نان تهیه می‌کند اما صف‌های طولانی باعث شده تا مردم اظهار ناراحتی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: از مسوولان انتظار درایت، برنامه‌ریزی و نظارت و از نانوایان انتظار امانت‌داری داریم، همچنین از مردم می‌خواهیم قانون را دور نزنند.

 رمز موفقیت اجرای برنامه‌های دولت همکاری مردم است

آیت‌الله عاملی بیان کرد: بارها گفته شده که رمز موفقیت در تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت، همکاری ملت بزرگ ماست چراکه بدون همکاری ملت و بدون ارتقاء فرهنگ عمومی هر برنامه پیشرفته محکوم به شکست است.

وی اضافه کرد: در خصوص نان هیچ سهمیه‌ای نسبت به گذشته کم نشده بلکه اضافه هم شده است نظارت مسوولان، امانت‌داری نانوایان و تحقق احساس جمعی قطعا مشکلات را حل خواهد کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، یارانه کالاها را ثروت مردم برشمرد و عنوان کرد: یارانه در تمام کالاها ثروت خود ملت و از همه سزاوارتر بر حفظ ثروت ملت، خود ملت بزرگ است. بنابراین خرید اضافی نان و اسراف، خرید اضافی برای مصارف غیرانسانی یا خرید اضافی برای فروش آزاد مدیونیت بسیار سنگی درست می‌کند، چنین شخصی مدیون یک ملت می‌شود و کار او مصداق اسراف و ناشکری است و خداوند هم برای اسراف و هم برای ناشکری وعده عذاب شدید داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش‌های دیگر خطبه‌ها به مسائل ایجاد شده در حج امسال توسط دولت عربستان اشاره کرد و افزود: هیات کبار علماء عربستان اعلام کرد که حج جای شعارهای جاهلی نیست و حاجیان باید حج را آن‌گونه که خدا و رسول خدا بیان کرده انجام دهند و علیه هیچ‌کس و هیچ کشور شعار ندهند و از جدال، تفرقه و اختلاف به دور باشند.

آیت‌الله عاملی اذعان داشت: هر سال در آستانه حج دو بیانیه در فلسفه حج و بیان درست مناسک صادر می‌شود، یک اطلاعیه از طرف مفتیان عربستان و مخصوصاً مفتی اعظم آن کشور و دیگری از طرف مقام معظم رهبری است این‌ها نماینده دو قرائت خاص از اسلام است دو قرائتی که زمین تا آسمان با هم فرق دارند. اگر کسی می‌خواهد پایان‌نامه یا کار تحقیقی انجام دهد، کل بیانیه‌های سال‌های گذشته را جمع کند و روی آن‌ها کار کند تا سره از ناسره جدا شود.

وی ادامه داد: مفتی عربستان در اطلاعیه خود از هرگونه توجه حجاج به وضعیت اسف بار امت اسلامی و موضع‌گیری در خصوص فلسطین، یمن، افغانستان سوریه و جنایات بی‌شمار آمریکا و اسرائیل منع می‌کند و آن‌ها را بدعت و موجب اختلاف، ایجاد کینه و کدورت می‌داند و برائت از مشرکین را از شعارهای جاهلیت و بدعت کامل در حج می‌داند.

امام جمعه اردبیل گفت: این یعنی جدایی کامل دین سیاست ولو با حذف آیات قرآن! یعنی تامین کامل منویات آمریکا، اسرائیل و حکومت آل سعود در حالی که قهرمان حج یعنی حضرت ابراهیم با حمله به نمرود و شکستن بت‌ها و اظهار برائت از آن‌ها اعلان کرد که دین خدا از حاکمیت جائر و زمامداران خودسر بیزار است.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: برائت از مشترکین صریح آیات قرآن است و امت اسلامی وظیفه دارد طبق دستور قرآن و سنت نبوی در هر دوره از مشرکین برائت بجوید یعنی با آن‌ها همکاری نکند، دست در دست آن‌ها نگذارد، آن‌ها را به کشور خود و منطقه دعوت نکند و سرنوشت مسلمان ها را به دست آن‍‌ها نسپارد و آن‌ها را بر سرنوشت امت اسلامی مسلط نکند.

وی ادامه داد: خداوند به رسول خدا دستور داد که توسط امیرالمومنین در حج اعلان برائت خدا و رسول خدا از مشرکین را اعلام کند آیا مشرک تمام شده است و مسلمان‌ها از شر آن‌ها خلاص شده‌اند؟ مگر شما غیر از خودتان همه را مشرک نمی دانید؟.

آیت‌الله عاملی خاطرنشان کرد: وقتی ترامپ اعلام کرد که اسلام یک غده سرطانی است که باید آن را از زندگی بشریت  بیرون بیاوریم همچنان که کمونیسم را درآوردیم و اینگونه عداوت خود را با خدا و دین خدا و با مسلمان ها اعلام کرد، چرا به آیه «لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ» یعنی «دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگیرید»، عمل نکردید؟ چرا آیات قرآن را تقطیع کردید؟ چرا مصداق  «الَّذینَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضینَ» «همانا که قرآن را تقسیم کردند؛ آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوس‌هایشان بود رها کردند»؛ شدید. 

 حج بدون برائت از دشمنان خدا و دشمنان دین حج اسلامی نیست 

خطیب جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه حج بدون برائت از دشمنان خدا و دشمنان دین و دشمنان امت قطعاً حج اسلامی نیست، بیان کرد: خداوند طواف بر هر بیتی را نمی‌خواهد بلکه طواف بر بیت عتیق یعنی آزاد را می‌خواهد و امروز هم بیت و هم‌حج اسیر است و آزاد نیست.

آیت‌الله عاملی افزود: از عجایب حج امسال این است که پادشاه عربستان که خود را امیر حجاج می‌داند این هفته یک خطیب بسیار منحرف که کل عالم اسلام از او متنفر است به نام محمد عیسی را مامور کرد تا خطبه نماز جمعه را اقامه کند، اقامه نماز جمعه در دهه ذی‌الحجه بسیار مهم است چون تمام حجاج بیت‌الله به آن گوش می‌دهند؛ به همین جهت همه حساس هستند که پادشاه عربستان چه کسی را به عنوان خطیب نماز جمعه معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: این خطیب درباری با کمال بی‌شرمی قبلاً به اردوگاه نازی‌ها در آلمان رفت و برای کشته‌های هولوکاست نماز رحمت خواند! همچنین با بی‌شرمی به تایلند سفر کرد و با بودایی‌ها نماز خواند! و او همان کسی است که اعتقاد دارد مالکیت بقیع برای یهودی‌ها است! اسرائیل نیز اخیراً بسیار شادمانی کرده و تشکر بلیغ از حکومت عربستان کرده که دستور داد تمام آیات قرآن که یهودی‌ها را مذمت می‌کند از کتاب‌های درسی عربستان حذف شود، و عجیب این است که در تمام این خلاف‌ها روحانیت رسمی وهابیت یک کلمه حرف نمی‌زند اما به راحتی شیعه را تکفیر می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، با اشاره به شروع عزاداری در اردبیل تصریح کرد: عزاداری اردبیل از ۸ ذی‌الحجه که امام حسین(ع) با دستور جبرئیل از مکه خارج شد، شروع می‌شود، دسته عزاداری عالی قاپو امسال روز شنبه ساعت ۵ حرکت می‌کند.

 

انتهای پیام/ج