12:44 - 1401/04/22
کد خبر: 96034

یک کارشناس مسائل سیاسی؛

آرمان گرایی تبلیغاتی، یا واقع گرایی؛کلید سفر بایدن به خاورمیانه

یک کارشناس مسائل سیاسی به نتایج سفر بایدن به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: هدف بایدن از این سفر، ایجاد یک شبکه امنیتی و دفاعی علیه ایران و نیروهای محور مقاومت که مورد حمایت ایران هستند، است.

بهنام صحرانورد؛ تحلیل گر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفتگو باسبلان ما ، به سفر رئیس جمهور ایالات متحده به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: سفر جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به خاورمیانه از یک جهت یک اتفاق منحصر به فرد محسوب می‌شود؛ زیرا وی اولین رئیس جمهور آمریکا است که مستقیماً از تلاویو به ریاض سفر می‌کند. 

وی با بیان اینکه بایدن این سفر را نمادی از روابط نوین و جدید و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان می داند، گفت: دولت بایدن در تلاش برای تعمیق و گسترش آن است.

این استاد دانشگاه به ابعاد سفر اخیر بایدن به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: نفت، برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای برقراری رابطه میان اسرائیل و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از موضوعات مهم سفر بایدن به خاورمیان بود و موضوعاتی مثل جنگ یمن نیز از جمله مسائل فرعی این سفر هستند.

وی  با بیان اینکه از منظر شهروندان آمریکایی و متحدان اروپایی آمریکا، مهم‌ترین محور سفر، موضوع انرژی است گفت: قیمت نفت به بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار رسیده و بنزین نیز به طور متوسط گالونی ۵ دلار است. زمستان نیز در پیش است و اگر صادارت گاز روسیه به هر طریقی کاهش پیدا کند، این ارقام حتما افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین فوری‌ترین موضوع برای آمریکا در این سفر به ویژه زمانی که رییس‌جمهور این کشور به عربستان سفر می‌کند پایین آوردن قیمت نفت است.                    

صحرانورد در ادامه سخنان خود  به پیش بینی وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در کنفرانسی مطبوعاتی در مورد نتایج سفر بایدن اشاره کرد و گفت: وی ابراز امیدواری کرده است که سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منجر به ایجاد بازار مشترکی در خاورمیانه با مشارکت عربستان شود.                                                                                          

این کارشناس مسائل سیاسی  ادامه داد: شاید بتوان اولین و دم دست‌ترین پاسخ ممکن نتایج سفر بایدن را عادی‌سازی روابط سعودی با رژیم صهیونیستی دانست. اگر چه تاریخ اثبات کرده  است عادی‌سازی توافقات دفاعی و امنیتی منطقه‌ای عربستان و رژیم صهیونیستی دور از دسترس است، اما سفر بایدن می‌تواند زمینه چند پیشرفت تاریخی را در عادی‌سازی مناسبات ریاض و تلاویو فراهم کند.                                            

صحرانورد به دیدگاه برخی دیگر از تحلیل گران سیاسی در این خصوص اشاره کرد و گفت: هدف بایدن از این سفر، ایجاد یک شبکه امنیتی  و دفاعی علیه ایران و نیروهای محور مقاومت که مورد حمایت ایران هستند، است. هر چه هست، این سفر اضطراری با موانع و چالش های بسیاری روبروست.

 

گفتگو: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج