20:16 - 1401/04/27
کد خبر: 96093

بزرگترین عید و برترین تبیین؛

غدیر، واقعه تاریخی صرف یا یک گذرگاه جغرافیایی نیست/ امامت و رهبری جامعه سرفصلی دینی و اعتقادی

غدیر، یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشدها و تعالی‌ها از آنجا آغاز می شود.

به گزارش سبلان ما ، به نقل از دیار آفتاب؛ واقعه غدیر خم، یکی از پراهمیت‌ترین و عظیم‌ترین حوادث تاریخ اسلام است که باید به آن بیشتر پرداخت. این واقعه بزرگ تاریخی در اسلام، دل‌ها را متوجه یک امر مهم اعتقادی و اجتماعی و سرنوشت‌ساز در زندگی می‌کند که آن، ولایت و رهبری جامعه دینی است.

این امر از دو جهت بااهمیت است: یکی به سبب اصل ضرورت وجود امام و ولی در جامعه اسلامی و دیگری به سبب ویژگی‌های یک امام و رهبر در جامعه دینی.

به همان دلیل که پیامبر(ص) به تأسیس حکومت اسلامی اقدام کرد، این حکومت باید به حیات خود ادامه دهد و همچنان که جامعه اسلامی نوپا، به رهبری چون پیامبر(ص) که نمونه همه مکارم اخلاق است، نیازمند بود؛ این جامعه برای رشد و بالندگی خود نیز به رهبران این‌چنینی نیاز دارد که به تعبیر قرآن کریم فردی باشد که از نظر ایمانی و اخلاقی ممتاز باشد. به دیگر سخن الگویی برای دیگران باشد.

شاید برخی گمان کنند که عید غدیر تنها اختصاص به شیعیان دارد و در کلمات پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، اشاره ای به لزوم بزرگداشت آن نشده است. اما باید گفت که عید غدیر نیز چون عید فطر و قربان از اعیاد اسلامی، بلکه از بزرگترین اعیاد است چنانکه رسول خدا فرمودند «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» روز غدیر خم بالاترین اعیاد در میان امت من است.

ضرورت شناخت غدیر

غدیر، یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشدها و تعالی‌ها از آنجا آغاز می شود. از این رو، شناخت غدیر، از ضروری‌ترین وبنیادی ترین شناخت‌های اعتقادی است. امام رضا(ع) در کلامی زیبا درباره شناخت غدیر فرموده‌اند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار، فرشتگان با آنان مصافحه می‌کردند، و اگر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج‌مندی این روز و فضیلت‌هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته‌اند، چنان بسط سخن می‌دادم که به شمار نیاید.»

داستان غدیر آن قدر مهم است که تکمیل ‌۲۳ سال زحمت پیامبر به این حادثه وابسته است و منهای غدیر دین ناقص و ناتمام‌ خواهد بود، اگر هدایت انسان‌ها در سایه دین است و این خود از بزرگترین ‌نعمت‌هاست، تمامیت این نعمت ‌به جریان روز غدیر وابسته است. که‌ منهای روز غدیر و نصب ولایت علی(ع) نعمت هدایت ناتمام‌ خواهد ماند و کار ناتمام هم نتیجه کاملی نخواهد داشت، زیرا نتیجه کامل یک عمل، به تمامیت و تکمیل آن عمل وابسته است و گرنه کار ناقص و بی‌نتیجه خواهد بود، یا نتیجه ناقص می‌دهد.

کسی باید مدیر جامعه باشد که انسان و جامعه را بشناسد و بتواند انسان‌ها را در دو بعد دنیوی و اخروی هدایت کند. یعنی مردم را به‌گونه‌ای رهبری کند که نه تنها امور دنیایی آن‌ها تأمین شود بلکه آن‌ها را از دنیای خاکی و مادی عبور دهد و به معنویت، دین، عاقبت به‌خیری و رستگاری برساند.

پس غدیر یعنی مدیریت صحیح جامعه، یعنی به فکر انسان‌ها بودن. به طور کلی مسئله جانشینی امری مهم و مسئله‌ای هم اجتماعی و هم دینی است و از نخستین روزهای دعوت رسول اکرم(ص) مثل مسائل دیگری همچون توحید، نبوت و... مورد توجه آن حضرت بوده است. پیامبر(ص) جانشینی را امری از جانب خدا می‌دانستند و تا آخرین لحظات عمر تلاش داشتند با معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین خود، آینده امت اسلامی را بیمه کنند.

این واقعه در طول تاریخ اسلام بیانگر حقیقی است که هیچگاه از متن اسلام جدا شدنی نسیت و آن موضوع امامت و ولایت است. غدیر خم را نباید فقط یک واقع تاریخی دانست، بلکه غدیر یکی از پایه‌های مهم دین اسلام است.

مسئله امامت و رهبری جامعه اسلامی سرفصلی دینی و اعتقادی است بنابراین تبیین غدیر برای جامعه بشری ضرورتی واجب و بنیادین است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های خود تبیین واقعه غدیر را یک فریضه دانستند و بر ضرورت انجام آن به عنوان یک واجب شرعی و عقلی که پس از رحلت پیامبر(ص) مورد بی‌توجهی قرار گرفت و بصیرت‌افزایی و گفتمان‌سازی لازم در این زمینه تأکیدکردند و تلاش ۲۵۰ساله امامان را نیز در همین راستا تفسیر کرده و فرمودند: «امروز ما و جامعه‌ بشری، همچنان در دوران نیازهای ابتدایی بشری قرار داریم. در دنیا گرسنگی هست، تبعیض هست - کم هم نیست؛ بلکه گسترده است، به یک جا هم تعلق ندارد؛ بلکه همه جا هست- زورگویی هست، ولایت نابحق انسان‌ها بر انسان‌ها هست؛ همان چیزهایی که ۴هزار سال پیش، ۲هزار سال پیش به شکل‌های دیگری وجود داشته است. امروز هم بشر گرفتار همین چیزهاست و فقط رنگ‌ها عوض شده است.»

تبیین واقعه غدیر‌؛ عاملی برای وحدت بین مسلمانان

حجت‌الاسلام تاج‌آبادی  کارشناس مسائل دینی دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به دهه ولایت و امامت گفت: آنچیزی که باید از تاریخ در خصوص دهه ولایت و امامت درس گرفته باشیم این است که اگر امت متحد نباشند یا حداقل اگر کسانی که سنگ دفاع از ولایت را به سینه می زنند با یکدیگر متحد نباشند قطعاً ولی الله الاعظمی هم اگر باشد خانه نشین خواهد شد.

وی افزود: این خیلی مهم است که ما تنها غدیر، ولایت و امامت را برای خودمان نخواهیم و انفرادی آن را نگاه نکنیم بلکه غدیر را برای همه و عاملی برای اتحاد و وحدت کلمه باید نگاه کنیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در این خصوص ادامه داد: اینکه اگر ولی خدا بتواند حکومت تشکیل دهد و امکانش محقق شود که حکومت اسلام ناب را مستقر سازد قطعاً آن زمان است که می توانیم از میوه های شیرین و متنوع دین داری همچون امنیت، استقلال، آزادی که به برکت خون شهدا و نعمت ولایت به دست آمده است بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه باید تلاش داشته باشیم که از باقی نعمات چون اقتصاد شکوفا و رشد روز افزون علمی و فرهنگی در جامعه استفاده کنیم گفت: در جامعه ولایی دیگر نباید شاهد طلاق، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی باشیم چراکه حکومت الهی و یا همان حکومت توحید ناب محمدی پر از میوه های زیبای سعادت و خوشبختی بشریت است.

این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه باید با همین فرصت هایی که اینچنین وحدت آفرین استفاده کنیم افزود: باید دست در دست یکدیگر دهیم و مشکلات اجتماعی که در استان وجود دارند به دست بابرکت وحدت آفرین همه محبین امیرالمومنین(ع) آنها را برطرف سازیم و این باید برای همه قابل توجه باشد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی، انقلاب اسلامی را یکی از نمودهای حکومت مهدوی دانست و بیان داشت: ما بعد از گذشت چند سال یک ظهور معصوم را دیدیم چراکه مردم خواستند و انقلاب اسلامی که منشأیی از انقلاب الهی است را روی کار آوردند.

عید غدیر؛ بزرگترین عید، برترین تبیین

واقعه عظیم «غدیر خم» از جمله قضایاى مهم و خود خطیرترین موضوع تاریخى در جهان اسلام است که رمز عید بودن آن کمال دین و اتمام نعمت در سایه‏ تداوم خط رسالت در شکل و قالب امامت‏ بود.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «روز عید غدیر، ولایت اسلامی یعنی رشحه‌‌ای و پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و لذا بود که دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد.» ۱۳۶۹/۴/۲۰

غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید خوردن تاریخ است. تاریخی به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت. پس انگاریدن آن به عنوان تنها یک عید، یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن ظلم به معنای تبلیغى، اندیشمندانه و جهادی آن است.اگر تنها هدف، داشتن مدیر و حاکم یک اجتماع بوده، می شد یک فرد سیاسى، یک جامعه شناس، یک مدیر، یک فرد آشنا به مسائل حقوقى، جامعه را اداره کند اما از قرائن پیداست که هدف انتخاب و انتصاب یک انسان کامل بیشتر از مدیریت یک جامعه است.

و واضح تر و پرمنظورتر از تعیین یک رهبر دینی صرف یا یک رهبر سیاسی صرف. هدف تعیین چراغی بوده که با تمسک به آن تظلم خاموش شود، ترس به شجاعت، تساهل به تعهد تبدیل شود و انسانیت به واسطه کلام او، اخلاق او، نقش امامت الهی او تحقق یابد.

انتهای پیام/ج