10:44 - 1401/05/10
کد خبر: 96191

یادداشت؛

بصیرت عاشورایی ، امید غلبه بر دشمنان

یک فعال فرهنگی و جتماعی اردبیل نوشت: بصیرت عاشورایی، شناخت دوست از دشمن را آسان می‌کند و راه را برای نقش آفرینی استکبار در سرنوشت جوامع مسلمان می‌بندد. همان‌ دشمنانی که جز به نابودی و از بین رفتن تک تک مسلمانان جهان به چیز دیگری نمی‌اندیشند و تمام تلاش خود را به این امر معطوف ساخته‌اند‌.

به گزارش سبلان ما ، حاتم رسولی فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل در یادداشت خود به بصیرت عاشورایی در جامعه اسلامی اشاره کرد و نوشت: روزهایی که در آن قرار داریم، برای محبان اهل بیت علیهم السلام و شیعیان حضرت سیدالشهدا علیه السلام، ایام حزن و اندوه است. سال ۶۱ قمری، شقی‌ترین آدم‌ها، خون معصوم‌ترین انسان‌ها را مظلومانه بر زمین ریختند و ننگی به بلندای تاریخ را به جان خریدند.  

یاران اندک حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به دلیل روشن‌بینی و بصیرتی که داشتند در مقابل هجمه تبلیغاتی و نظامی لشکر ابن زیاد حتی یک قدم هم عقب ننشستند و بر عهد و پیمان خویش با مولای‌شان استوارانه ماندند و با تقدیم جان شیرین‌شان به همه آموختند که راه سعادت دنیا و آخرت پیروی از دستورات پروردگار متعال و اولیای برگزیده اوست.  

حکومت جبار اموی در طول ده‌ها سال چنان اذهان مردم را نسبت به حق و حقیقت دچار انحراف کرده بود که همگان باور کرده بودند که اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از رحلت آن بزرگوار، راه انحراف در پیش گرفته و حتی حرکت اصلاحی حضرت امام حسین علیه السلام را خروج از دین و شورش علیه خلیفه قلمداد می‌کردند. این چنین بود که پس از واقعه جانسوز عاشورا، عمال حکومتی بر طبل پیروزی بر دشمنان دین می‌کوفتند و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در شهرها می‌گرداندند و با اهانت به ساحت اهل بیت علیهم السلام، جشن پیروزی می‌گرفتند.

البته بودند عده‌ای معدود از انسان‌های آزاده که نتوانستند به قافله عشق بپیوندند، ولی اغلب مسلمانانی که خبر حرکت حضرت را شنیده بودند به علت نداشتن بصیرت عملا در اردوگاه دشمن قرار گرفتند، کسانی که سابقا از یاران حضرت امام علی و حضرت امام حسن علیهم السلام محسوب می‌شدند و سوابقی در جهاد علیه دشمنان امت اسلام داشتند، لیکن در آزمون بزرگی که پیش آمده بود، مردود شدند. بعدها عده‌ای از این افراد سعی در جبران مافات نمودند، اما، دیگر کار از کار گذشته بود، امام شیعیان به شهادت رسیده و جانشین‌شان، حضرت امام سجاد علیه السلام در تنگنای شدید سیاسی حکومت ستم پیشه یزید قرار گرفته بود.

به یقین بصیرت عاشورایی برای هر فردی که خود را محب و شیعه می‌نامد، ضرورتی انکار ناپذیر است. اینکه فرد مسلمان بداند، امروز شمر و ابن زیاد زمانه کیست؟ اردگاه دشمن کدام سوی است؟ حقیقت دین چیست و یک مسلمان چه مسئولیتی در قبال احیای شریعت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم دارد؟ همانی که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در فلسفه قیام خویش می‌فرمود که من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام.  

امروز شناخت دشمن و دسیسه‌ها، ترفندها، حیله‌های و راه‌هایی که او با توسل به آن سعی دارد تا در صفوف مسلمانان رخنه کرده و با کاشتن تخم حدق و کینه، اتحاد و انسجام آنها را از ببرد و با تضعیف مسلمانان، راه نفوذ خود را باز کند تا بتواند منافع نامشروع خویش را تامین نماید بر هر فرد مسلمانی یک تکلیف است.

بصیرت عاشورایی، شناخت دوست از دشمن را آسان می‌کند و راه را برای نقش آفرینی استکبار در سرنوشت جوامع مسلمان می‌بندد. همان‌ دشمنانی که جز به نابودی و  از بین رفتن تک تک مسلمانان جهان به چیز دیگری نمی‌اندیشند و تمام تلاش خود را به این امر معطوف ساخته‌اند‌.  

بصیرت عاشورایی امید به غلبه بر دشمنان را در جهان اسلام افزایش داده، توطئه‌های آنها را نقش بر آب می‌کند. همین بصریت داشتن، موجب ایجاد عزم و اراده در بین مسلمین شده، سبب شناخت راه درست می‌شود و زمینه ساز پیروزی مستضعفین بر مستکبرین می‌گردد.

 

انتهای پیام/ج