16:05 - 1401/06/17
کد خبر: 96557

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل:

نظام آموزش عالی کشور موفق و کارآمد است/ آموزش های مهارت محور، مهمترین راهکار کاهش بیکاری در کشور

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل به تشریح ویژگی های دانشگاه جامع علمی و کاربردی پرداخت و با بیان اینکه اشتغال آفرینی مستلزم سرمایه گذاری بالا است، گفت: با آموزش مهارتی و دانش بنیان می توان بیکاری در کشور را کاهش داد.

به گزارش سبلان ما ، اصغر کشتکار قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل  با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بعد از انقلاب اسلامی موفق عمل کردند گفت: وزارت علوم یکی از سازمان ها و نهاد های موفق کشور بعد از انقلاب اسلامی است.

وی در پاسخ به منتقدان سیستم آموزش عالی کشور گفت:  44 درصد فارغ التحصیلان بیکار را نمی توان عامل عدم موفقیت سیستم آموزش عالی کشور دانست چراکه تحولات صورت گرفته کشور در 44 سال گذشته آن هم در اوج تحریم ها و فشارهای دشمنان کار هر دولتی نیست.

کشتکار پیشرفت های روز افزون کشور در زمینه علم و فناوری را یاداور شد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی بیمارستان ها و درمانگاه های ما را پزشکان هندی و پاکستانی اداره می کردن در حالیکه امروز یکی از صادرکنندگان علم و دانش پزشکی و همچنبن تجهیزات پزشکی به سایر کشورها هستیم.

وی قطعی  مکر برق در پیش از انقلاب اسلامی را یاداور شد و گفت: امروز نه تنها با قطعی برق مواجهه نیستیم بلکه از توان علمی بالایی در زمینه دانش الکترونیک نیز برخوردار هستیم.

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به فرار مغزها نیز اشاره کرد و گفت: همین دانشمندانی که امروز مورد توجه دانشگاه های برجسته جهان قرار گرفته و بعضا منجر به مهاجرت نیز می شود حاصل آموزش و پرورش و سیستم اموزش عالی کشور است که به رشد، ظهور و بروز رسیده و استعدادشان شکوفا شده است.

وی توان پیشرفته نظامی کشور را یاداور شد و گفت: دست یابی به دانش تولید انواع موشک و ماهواره  نشان از توان آموزش عالی کشور است.

کشتکار در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت دانشگاه جامع علمی  و کاربردی اشاره کرد و گفت: مهارت پروری مهمترین رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی است  چراکه دانشجویان در کمترین زمان ممکن با توجه به سطح مهارت و دانش خود جذب بازار کار شده و یا با ابتکار و خلاقیت خود به کارآفرینان خوش فکر تبدیل می شوند.

وی به برنامه های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: قرار بود 30 درصد آموزش عالی کشور مهارت پرور شود که متاسفانه تاکنون 9درصد این برنامه محقق شده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانش آموختگان آچار به دست و آچار به مغز بعد از فارغ التحصیلی نیازمندآموزش های  بدو  و ضمن خدمت نیستند، گفت: این از محسنات دانشگاه جامع علمی کاربردی است که بر حسب نیاز کشور مبادرت به تربیت و پرورش نیروهای ماهر و با دانش آماده کار بر حسب نیاز روز کشور تربیت می کند.

وی به مقایسه  نظام آموزش عالی کشورهای پیشرفته با ایران پرداخت و گفت: سیستم آموزش عالی کشور که بعد از انقلاب اسلامی به رشد و تکامل دست یافته در همان اوایل به دلیل تامین نیروی انسانی کارآمد،عجولانه عمل کرد و سیستم ها اینگونه طراحی شدند 

کشتکار با بیان اینکه امروز شاهد تنوع در سیستم آموزش عالی کشور هستیم  و دانشگاه های نسل سوم و چهارم  در جامعه ما نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند، گفت: در آینده نزدیک شاهد تحول در سیستم اموزش عالی کشور و کاهش دغدغه اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود.

وی به هزینه اشتغال آفرینی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: هر شغل برای ایجاد نیازمند 500میلیون تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه است و برای همین است که با میزان بی کاری بالایی برخورداریم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه بی کاری اصلی ترین معضل کشور و پیش روی جوانان است، گفت: علاوه بر سرمایه گذاری، پارامترهایی مانند دانش و مهارت نیز لازم است تا برای فارغ التحصیلان کارآفرینی صورت گیرد.

وی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل مهارت پروری  از دانش و مهارت کافی و لازم برخوردار هستند و می توانند با حداقل ترین سرمایه ضمن اشتغال خود منجر به کارافرینی برای دیگران نیز شوند.

کشتکار از آموزش مهارت محور به عنوان راهکار کاهش بیکاری در کشور نام برد و گفت: مهارت نیز خود شامل سطح بندی هایی است که با طی مراحل و کسب سطوح بالاتر می توان خانواده ها را از دغدغه اشتغال و اقتصاد پایدار نجات داد.

وی آموزش  و مهارت پروری به دانشجویان سایر دانشگاه ها و سربازان وظیفه را مثبت  و کارگشا ارزیابی کرد و گفت: در این آموزش ها باید مهارت های روز  و مورد نیاز جامعه که مولد و اشتغال آفرین است به جوانان آموزش داده شود

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه جوانان کشور نیازمند مهارت آموزی در سطوح 4 الی 7 هستند گفت: امروز سیستم مهارت پروری ما باید به سمت مهارت هایی چون کار بر روی سنگ های قیمتی که نیازمند دانش مرتبط با معدن است برود.

وی از تعمیر آسانسور و دستگاه MIR به عنوان مهارت های روز  و درآمدزا برای جوانان نام برد و گفت: این مهارت ها علاوه بر اینکه مستلزم دانش هایی چون الکترونیک و مکانیک است در بازار نیز تعیین کننده است چراکه امروز صنعت ساختمان سازی خود نیازمند تعمیرکاران ماهر برای آسانسور است و بیمارستان های ما نیز به لحاظ فوریت در کار خود نیازمند تعمیرکاران تجهیزات پزشکی حیاتی و مدرن همچون MIR هستند.

کشتکار با بیان اینکه دوره های پودمانی از لحاظ مدت آموزش و هزینه های مهارت آموزی مقرون به صرفه است، به اهمیت دوره های پودمانی پرداخت و گفت: این دوره ها بر حسب نیاز سنجی مراکز، نهادها و دستگاه ها برای تامین نیروی ماهر آماده به کار راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه مهارت آموزان حرفه ای درآمد بالایی از مهارت خود دریافت می کنند گفت: برخی مشاغل به دلیل مهارت و دانش بالا از درآمدهای چندصد میلیونی برخوردار هستند، گفت: امروز مراکز علمی ما باید به سمت مهارت پروری دانش بنیان پیش برون دتا مهارت آموزان موفق به جامعه تحویل دهند.

 

انتهای پیام/ج