12:42 - 1401/06/23
کد خبر: 96617

تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان اردبیل تدوین می شود

مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل از آغاز تدوین تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان خبرداد و گفت: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی که از یادگار‌های ماندگار حضرت امام خمینی(ره) و از برکات بی‌شمار انقلاب اسلامی است، برای نسل جدید و آیندگان و سایر کشور‌ها می‌تواند الگویی موفق شود.

سیدمحمود مهدوی مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل در گفتگو باسبلان ما ، از آغاز تدوین  تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان اردبیل در حوزه هنری خبرداد و گفت: مراحل پژوهش تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی در استان و شهرستان اردبیل در حال انجام است.

وی گفت: با تدوین و پایان ارائه طرح این پروژه، پیش بینی شده است مصاحبه‌ها با رویکرد: نحوه شکل‌گیری و روند کاری و رشد نهضت سوادآموزی، معرفی افراد شاخص و تاثیرگذار استان در ارتقاء نرخ سوادآموزی، معرفی معلمان و سوادآموزان موفق و تاثیرگذارِ نهضت و برخی اقدامات دیگر صورت گیرد.  

مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل از حجت‌الاسلام حسین پناهی بعنوان نخستین رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان اردبیل نام برد و گفت: آخرین مدیرکل نهضت سوادآموزی استان و یار دیرین آیت‌الله مروج امام جمعه فقید اردبیل بود که پس از دو دهه مبارزه با بی‌سوادی، هفدهم خردادماه 1399 به دیدار حق شتافت. 

وی گفت: حوزه هنری استان اردبیل با ابتکار خانوده ایشان برای پاسداشت یاد و نام این روحانی خستگی ناپذیر، سال گذشته ورکشاپ تولید اثری با عنوان «نهضت سوادآموزی از دریچه هنر» را برگزار نمود و همچنین در هفته جاری نمایشگاه این آثار را در رشته‌های پوستر، تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی گرافیک و تذهیب با حضور استاندار محترم اردبیل و جمعی از مسئولین فرهنگی و هنری در حوزه هنری افتتاح کرد.  

مهدوی ادامه داد: همین امر باعث شد تا تدوین و تالیف کتاب «تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان اردبیل» را در دستور کار دهیم و طی ماه‌های گذشته در خصوص روند کاری آن جلسات متعددی برگزار نماییم.

وی گفت: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی که از یادگار‌های ماندگار حضرت امام خمینی(ره) و از برکات بی‌شمار انقلاب اسلامی است، برای نسل جدید و آیندگان و سایر کشور‌ها می‌تواند الگویی موفق باشد.

گفتنی‌ است «فرشته کروبیان مقدم» نویسنده و مولف تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان اردبیل، از فعالان کارگاه داستان حوزه هنری اردبیل، برگزیده جشنواره ادبی نویسندگان جوان حوزه هنری اردبیل در حوزه شعر و داستان، برگزیده جایزه اول جشنواره شعر دانشجویی اردبیل است و در کارنامه خود فعالیت در نشریات منطقه‌ای و محلی، ویژه‌نامه‌های استانی همشهری، خبرگزاری ایلنا و مدیر مسئول و صاحب امتیاز فصلنامه هنری سراسری دنیای کاغذی را دارد.

 

انتهای پیام/ج