08:27 - 1401/08/18
کد خبر: 97047

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان مطرح شد؛

کشاورزی قراردادی، مدرن ترین ابزار حمایت از تولید است/ وضع عوارض برای صادرات محصولات آب‌بر اعمال می شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی امروزه مدرن ترین ابزار حمایت از تولید در این بخش است، گفت: تنظیم بازار، تثبیت قیمت، اطمینان از میزان و کیفیت تولید و نیز رفع دغدغه کشاورز و برآورد و تامین نیاز کشور به محصولات اساسی را از جمله مزیت‌های کشاورزی قراردادی است.

به گزارش سبلان ما ، سیدجواد ساداتی نژاد شامگاه سه شنبهوزیر جهاد کشاورزی شب گذشته در جریان سفر به استان اردبیل با آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل دیدار کرد و گفت: هم اکنون یک درصد کشاورزی ایران، در قالب کشاورزی قراردادی قرار دارد در حالی که متوسط کشاورزی قراردادی در جهان ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به آغاز کشاورزی قراردادی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور برای تولید محصولاتی مثل گندم و کلزا از سال زراعی گذشته اضافه کرد: کشاورزی قراردادی امروزه مدرن ترین ابزار حمایت از تولید در این بخش است.

وزیر جهاد کشاورزی تنظیم بازار، تثبیت قیمت، اطمینان از میزان و کیفیت تولید و نیز رفع دغدغه کشاورز و برآورد و تامین نیاز کشور به محصولات اساسی را از جمله مزیت‌های کشاورزی قراردادی عنوان و اظهار کرد: کشاورزی قراردادی پشتوانه مطمئنی برای الگوی کشت هم محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تلاش دولت‌های گذشته برای جاانداختن ضرورت الگوی کشت گفت: با آغاز عملیات اجرای طرح الگوی کشت، تسهیلات، اعتبارات، یارانه‌ها و حمایت‌های دولت، بر اساس الگوی کشت توزیع شده و اختصاص خواهد یافت.

ساداتی‌نژاد، وضع عوارض برای صادرات محصولات آب‌بر از سال آینده را برنامه جدی دولت برای رعایت الگوی کشت در کشور اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح الگوی کشت، هدف نهایی تولید محصول ارزان، باکیفیت، سالم و مقرون به صرفه برای کشاورز محقق خواهد شد.

وی کشاورزی ایران را معیشتی خواند و تاکید کرد: ما باید با افزایش بهره‌وری و میزان تولید و تولید هدفدار، به سمت اقتصادی کردن کشاورزی حرکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به واگذاری بخش بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، این کار را از جمله ابتکارات خوب دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بازار محصولات کشاورزی اکنون نسبت به دوره قبل بهتر مدیریت می شود چرا که موضوعات و مسائل تولید در این بخش جدا از بازار نیست.

وی گفت: با این کار و با تدوین مقررات لازم، اکنون فرایند صادرات و تولید محصولات نظم درستی گرفته و صادرات برخی محصولات به کشورهای دیگر با اطمینان بیشتر انجام می شود و پس از این هم، موضوع تولید و تنظیم بازار در داخل کشور نیز به شیوه وضع عوارض برای صادرات مدیریت خواهد شد.

ساداتی نژاد در ادامه، سهم ۳۰ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال و اقتصاد استان اردبیل را نشان دهنده اهمیت و جایگاه این بخش در زندگی مردمان این خطه عنوان کرد و افزود: استان اردبیل ظرفیت کم نظیری در زراعت در منطقه شمال استان و تولید محصولات باغی در جنوب استان دارد ولی مشکل آب و مشکلات دیگر تولید موجب شده است که این ظرفیت‌ها به طور کامل شکوفا نشود.

وی با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی بر ای تکمیل ۳۰ سد معیشتی کوچک در استان اردبیل که در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، بیان کرد: همه این سدها تا نیمه سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان اردبیل، یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد گیوی اختصاص یافته بود که با توجه به تاخیر در اجرای شبکه اصلی، احداث شبکه فرعی با تخصیص اعتبارات مورد نیاز به زودی آغاز می شود و همزمان با اتمام شبکه اصلی انتقال، شبکه توزیع آب در مزارع نیز تکمیل شده و در اختیار بهره‌برداران سه هزار هکتار از اراضی یایاب این سد قرار می‌گیرد.

انتقاد از پرداخت نشدن خسارت محصولات آسیب دیده تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این دیدار، پیشنهاد کرد که همانند سایر مشاغل، برای کشت محصولات کشاورزی نیز پروانه کشت برای زارعان صادر شود.

آیت الله سیدحسن عاملی اضافه کرد: با این کار مدیریت کشت محصولات راهبردی تسهیل شده و آب و خاک و نهاده‌ها به عنوان ثروت مورد استفاده در تولید کشاورزی به صورت هدفدار مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: الزام دریافت و صدور پروانه کشت شاید در مدت یکسال میسر نباشد ولی در بلند مدت موجب فراهم شدن زمینه تولید هدفدار و برنامه‌ریزی دقیق در همه بخش‌های کشاورزی خواهد شد.

امام جمعه اردبیل در ادامه با انتقاد از پرداخت نشدن خسارت محصولات آسیب دیده تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی در این استان اظهار کرد: تاکنون مبلغی برای کشاورزان دیم‌کار از بابت بیمه محصولات خسارت دیده از خشکسالی پرداخت نشده و آنها اکنون که فصل کشت فرا رسیده، دیگر پولی برای کاشت محصول ندارند.

وی با انتقاد از بلااستفاده ماندن طرح احداث شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در دشت مغان اضافه کرد: این طرح بزرگ که پروژه‌ای برای عزت کشور محسوب می شود، رها شده و حجم کوچکی از کار که باقی مانده، تکمیل نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به افزایش تولید در حوزه کشاورزی با بهره‌گیری از روش‌های نوین و یافته‌های علمی جدید گفت: دامداری و کاشت سنتی امروزه باید کنار گذاشته شود و اگر تولید مطابق با یافته‌های علمی روز در عرصه کشاورزی رونق بگیرد، در همه عرصه‌ها می‌توانیم خودکفا شویم.

وی نوسان قیمت مرغ و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید گوشت قرمز برای دامداران را ماسه تاسف خواند و بیان کرد: همه دامداران به علت بالا رفتن هزینه تولید و نیز پایین بودن قیمت محصول، دام خود را می فروشند و همین امر موجب خواهد شد که در آینده ما در تامین گوشت کشور دچار مشکل جدی شویم.

آیت الله عاملی خواستار حمایت دولت از دامداران شد و خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: به داد دامداران و مرغداران برسید چرا که با قیمت تمام شده و گران شدن نهاده‌ها،  تولید در این بخش زیان‌ده شده است.

وی همچنین خواستار صرفه جویی جدی آب در بخش کشاورزی شد و آبیاری غرقابی را غیرقابل پذیرش خواند و افزود: تداوم آبیاری غرقابی برای بخش کشاورزی و آینده این کشور خیانت است.

 

انتهای پیام/ج