12:37 - 1401/09/29
کد خبر: 97268

در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه محقق اردبیلی مطرح شد؛

دانشگاه‌ها مطالبه و پرسشگری را به رسمیت بشناسند/دانشگاه صنعتی اردبیل اولویت‌دارترین نیاز آموزشی استان است

وزیر علوم و تحقیقات با بیان اینکه دانشگاه ویژگی‌های فرهنگی خاص خود را دارد،گفت: در دانشگاه پرسش و سوال ارزش محسوب شده و رشد علمی کشور می‌شود بنابراین باید مطالبه و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش سبلان ما ، آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با حضور وزیر علوم و تحقیقات، نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی، استاندار و روسای دانشگاه های اردبیل پیش از ظهر امروز در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم و تحقیقات در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه ویژگی‌های فرهنگی خاص خود را دارد،گفت: در دانشگاه پرسش و سوال ارزش محسوب شده و رشد علمی کشور می‌شود بنابراین باید مطالبه و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دشمن متوجه نقش و جایگاه دانشگاه‌های ما شده و برای همین دانشگاه را هدف قرار داده است، گفت: امروز ۷۸ هزار سند علمی بین المللی با مشارکت دانشمندان ما منتشر می شود و دانشگاه‌های ما از مرجعیت علمی برخوردار هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآورشد: باید قدر بزرگان و بسترسازان علم را بدانیم و به استادان و یاوران علمی ارزش قائل شویم و این فرهنگ را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم و جامعه فرهنگی کشور باید الگو ساز و فرهنگ ساز در رفتارهای اجتماعی باشد.

زلفی گل اضافه کرد: خوشبختانه ایران رتبه اول علمی منطقه را دارد به طوری که بیش از ۷۸ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده ایم و رقیب علمی ما در منطقه با ما فاصله زیادی دارد. بنابراین با این شرایط مطلوب نباید آیه یاس بخوانیم بلکه باید داشته‌های خود را بشناسیم و بازگو کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی نگین استان اردبیل است، گفت: امیدواریم در سایه وحدت مسئولان و دانشگاهیان این استان اعتبارات خوبی از مرکز و از محل کمیسیون ماده ۲۳ برای توسعه دانشگاه‌های استان تامین شود.

وزیر علوم اضافه کرد: بیش از سه هزار و ۴۰۰ شهید استان نشان‌گر شرافت وعظمت استان اردبیل است و ما به عنوان سربازان علمی و قدردان خانواده‌های شاهد و ایثارگر هستیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تنها علم بود که شرایط سخت انزوا و گوشه نشینی جامعه بشری در دوره کرونا را کنار زد و با نگاه علمی می‌توان برای بشریت رفاه و سلامت به ارمغان آورد.

وی گفت: دنیای سلطه و استکبار حاضر نبود واکسن کرونا را در اختیار ما قرار دهد و در عین حال از حقوق بشر نیز دم می زد و این دانشمندان و دانشگاهیان ما بودند که با ساخت واکسن اقتدار علمی کشور را نشان دادند

هزار دانشجو ظرفیت مهمی برای توسعه استان اردبیل است

سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم در این آیین اظهار کرد: وضعیت استان در خیلی از حوزه‌ها در قیاس با شاخص‌های کشوری رتبه ۲۵ یا ۲۶ کشوری را دارد و استان اردبیل از عقب ماندگی‌های تاریخی رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: استان اردبیل با داشتن حدود۴۰ هزار دانشجو و تعداد قابل توجهی اعضای هیات علمی ظرفیت مهمی برای توسعه استان دارد و در این راستا وبرای تحقق این امر دانشگاه محقق اردبیلی نیازمند توجه بیشتر است.

استاندار اردبیل بر لزوم توجه به جامعیت دانشگاه، رفع تک قطبی شدن دانشگاه، توجه به مقوله فرهنگ در نظام آموزش عالی، ارتقای دانشگاه محقق اردبیلی از حیث ملی و بین المللی، شکل‌دهی به قطب‌های علمی دانشگاه برای توسعه استان وهمچنین ایجاد مراکز رشد در حوزه علوم انسانی به منظور تحول در مدل حکمرانی تاکید کرد.

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: توجه ویژه به عزل و نصب در دانشگاه‌ها به لحاظ اهمیت حوزه دانشجو و دانشگاه ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه در اوج عزت و عظمت هستند و باید به این مراکز علمی توجه شود، خواستار احیا و راه اندازی دانشگاه مصوب فناوری نوین شهرستان نمین شد.

دانشگاه صنعتی اردبیل اولویت‌دار ترین نیاز آموزشی استان است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با تقدیر از زحمات دکتر حبیبی و آرزوی موفقیت برای دکتر چمنی، تسریع در روند اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه امکانات آموزشی این دانشگاه را از وزیر علوم خواستار شد.

صدیف بدری با اذعان به اینکه در حوزه‌های علمی مختلف یک بازبینی اساسی در رشته‌های مورد نیاز کشور به‌خصوص در رشته‌های فناوری و دانش‌بنیان و علوم انسانی روز مورد نیاز است، افزود: در بحث توسعه امکانات آموزشی و علمی استان اردبیل نیز ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته، انتظار داریم با توجه به پتانسیل های صنعتی استان خلأ دانشگاه صنعتی در استان، مرتفع شود، چرا که دانشگاه صنعتی اردبیل اولویت‌دار ترین نیاز آموزشی استان است.

ضرورت توسعه امکانات فیزیکی و آموزشی دانشکده فناوری های نوین نمین، توجه به نیازهای دانشگاه آزاد اردبیل، توجه به معیشت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و ضرورت تخصیص اعتبار مصوب برای پروژه‌های دانشگاه محقق از دیگر خواسته های مهندس بدری از وزیر علوم بود.

ارتقای پوشش خوابگاهی اردبیل نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل هم در این آیین گفت: پوشش خوابگاهی دانشگاه‌های کشور ۶۷ درصد است. این در حالی است که این رقم در استان اردبیل ۳۰ درصد است و برای ارتقای سطح پوشش خوابگاهی دانشگاهای استان به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

در پایان این آیین از زحمات و خدمات دکتر حبیبی قدردانی و دکتر اسماعیل چمنی به عنوان رییس دانشگاه محقق اردبیلی معرفی شد.