05:24 - 1401/11/01
کد خبر: 97524

با حضور جمعی از جوانان مطالبه‌گر برگزار شد؛

داد واره مطالبه‌گری از شهرداری اردبیل

جوانان اردبیل با راه‌اندازی دادواره‌های مطالبه‌گری این‌بار به شهرداری رفتند تا ضمن یادآوری مشکلات شهری با ارائه راهکار از مشکلات و دغدغه‌های مردم بکاهند.

به گزارش سبلان ما ،داد واره مطالبه‌گری از شهرداری اردبیل عصر روز جمعه با حضور جمعی از کارشناسان جوان و مطالبه‌گر اردبیلی و پاسخگویی محمود صفری شهردار اردبیل در مجمع مطالبه‌گران اردبیل برگزار شد.

مهدی جدی دبیر مجمع مطالبه‌گران استان در ابتدای این داد واره به بیان بخشی از مشکلات دارالارشاد اردبیل پرداخت و گفت: راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی اصناف، ایجاد مجموعه بازیافت زباله و ساماندهی دفن زباله طالب قشلاقی، مدیریت نخاله‌های ساختمانی، مدیریت حمل‌ونقل صحیح زباله‌ها، افزایش سرانه فضای سبز شهر بخصوص حاشیه شهر، وضعیت نابسامان محلات کم‌برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی، وضعیت محیط زیستی رودخانه بالیغل لی چای، ساخت‌وساز بی‌رویه در حریم دریاچه شورابیل، پیگیری رعایت حق آبه تالاب شهری شورابیل، ساماندهی نهر نوران و جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی به درون نهر، ساخت پل محله چای کوچه‌سی گلمغان، ساخت و افزایش پارکینگ عمومی در حلقه اوا ترافیک شهر و سازماندهی راه‌های ترافیک شهری و افزایش خدمات حمل‌ونقل عمومی در آن حلقه و تعیین تکلیف  یادمان میدان وحدت از جمله بخشی از دغدغه‌های مردم و مطالبات جوانان دارالارشاد است.

تشریح مسائل و مشکلات بانوان

عبداله‌زاده دبیر خواهران مجمع مطالبه‌گران جوان نیز با اشاره به بخشی از مسائل و مشکلات بانوان گفت: ضعف امکانات تفریحی و نبود فضایی مناسب برای تفریحات سالم بانوان ایجاب می‌کند تا پارک بانوان در نقاط مختلف شهر احداث شود.

وی از شهردار خواست چند مورد از پارک‌های شهر را به‌صورت اختصاصی به مادران و دختران اردبیل اختصاص دهد.

عبداله‌زاده به وضعیت و شرایط نامساعد مادران و زنان سرپرست خانوار اشاره کرده و گفت: لازم است در محلات مختلف خانه‌های کار باهدف در اختیار گذاشتن مکان برای حمایت از این قشر تأسیس شود.

دبیر خواهران مجمع مطالبه‌گران جوان اردبیل خواستار احداث سرای محله در اردبیل شد و گفت: سرای محله در واقع مکانی برای فروش محصولات خانگی بانوان در محلات مختلف در جهت حمایت از مشاغل خانگی است.

لزوم تقویت فرهنگ شهری برای هویت‌بخشی به نوجوانان و جوانان

خانم شهباززاده یکی از مطالبه گران جوان اردبیلی نیز با بیان این نکته که اردبیل مطلع تشیع است؛ ولی در چهره‌ی شهر این ویژگی ناملموس  است  گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، لزوم گسترش برنامه‌ها در نقاط مختلف شهر و اطلاع‌رسانی در این زمینه از جمله اقدامات مناسب در این راستا است که باید در دستور دستگاه‌ها و نهادهای متولی قرار گیرد.

وی به اهمیت افزایش تولیدات رسانه‌ای توسط شهرداری در زمینه‌های حفظ و تعالی اصالت ایرانی اسلامی پرداخت و گفت: مجموعه شهرداری با کمک متولیان فرهنگ اردبیل باید به فناوری‌های نوین مجهز شده تا جهت حفظ اصالت‌ها و فرهنگ بومی  با تولید برنامه‌های فاخر در حوزه‌های مختلف در تقویت فرهنگ و هویت‌بخشی نوجوانان و جوانان تلاش کند.

خانم ناصری نیز به بیان دغدغه‌های مادران اردبیلی پرداخت و گفت: شهرداری باید مکان‌هایی برای رفاه حال مادران صاحب نوزاد یا کودک، در پاساژها و مکان‌های عمومی و تفریحی تحت عنوان اتاق مادر و کودک تعبیه کند تا مادران با آرامش خاطر به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.

پیشرفت شهر در گرو هوشمندسازی 

مجید پردل رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد، اردبیل نیز به بیان اهمیت علم و حوزه دانش‌بنیان پرداخت و گفت: پیشرفت شهر در گرو هوشمندسازی است؛ بنابراین لازم است کارگروهای تخصصی در حوزه دانش‌بنیان در شهرداری ایجاد شود.

مهرداد فکری یکی از مطالبه گران حاضر در این نشست به رویداد 2023  اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون اقدامات مثمرثمر در راستای برگزاری رویداد در شهرستان اردبیل مشاهده نمی‌شود و لازم است شهرداری حداقل در فضاسازی اردبیل برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی فرهنگی و اقتصادی تلاش کند.  

مطالبه‌گر بعدی سجاد ابوترابی بود که به وضعیت باغ شهر اردبیل واکنش نشان داد و گفت: بلاتکلیف بودن وضعیت باغ شریعت و پادگان ارتش در کنار بهداشت فضای پارک معلم و نبود سطل زباله‌های کافی در سطح شهر، ضعف در نورپردازی برخی خیابان‌ها رفته‌رفته برای مردم مشکل فرین می‌شود؛ لذا باید موارد فوق هرچه زودتر ساماندهی شوند تا شهرستان اردبیل مانند سایر کلان‌شهرهای کشور میزبان رویدادهای بین‌المللی و ملی شود.

احسان ظهیری مطالبه‌گر جوان اردبیلی نیز با اشاره به اهمیت پروژه زیرساخت داده‌های مکانی گفت: وجود اطلاعات زیرساختی پیش‌نیاز مهمی برای رسیدن به شهر هوشمند است؛ بنابراین لازم است کارگروه تخصصی در شهرداری راه اندازی شود.

 

پاسخ‌های شهردار اردبیل به مطالبات جوانان

محمود صفری شهردار اردبیل نیز در پاسخ به مطالبه‌های مطرح شده گفت: در قضیه شهرک‌های تخصصی اصناف مختلف که در جلسه قبلی مطرح شد، بحث آهن‌فروشان با عنایت خداوند متعال و همراهی شورای شهر حل‌وفصل شده و در حال برنامه‌ریزی سه‌ساله برای جابه‌جایی آن هستیم. 

وی به نمایشگاه‌های خودرو اشاره کرد و گفت: با صنف مربوطه جلساتی برگزار و پیشنهادهایی ارائه شده است.

شهردار اردبیل گفت: شهرک لجستیک هم به مسکن و شهرسازی پیشنهاد شد که در سه‌راهی کوراشیم انجام شود و مقرر شد پس از اقدام ملی مسکن سر و سامان داده شود.

وی افزود: یک مورد پارکینگ ماشین‌های سنگین در سه‌راه کوراشیم زده شده و یک مورد دیگر هم نزدیک استادیوم علی دایی با همکاری یک خیر در حال برنامه ریزی برای احداث هستیم.

صفری به بازیافت زباله نیز اشاره کرد و گفت: بازیافت زباله هم پس از یک سال رفت‌وآمد در حال عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه هستیم.

وی گفت: در مورد ساماندهی نخاله‌های ساختمانی هم که مسائل زیست‌محیطی ایجاد کرده بود با 5 شرکت وارد مذاکره شدیم و صاحبان منازل و ساختمان‌های تخریب‌شونده را ملزم کردیم با یکی از این شرکت‌ها قرارداد بسته و نخاله‌های ساختمانی را به مراکز مشخص شده در کنار مرکز دفن زباله انتقال دهند.

شهردار اردبیل در مورد افزایش سرانه فضای سبز  نیز گفت: 50 هکتار زمین در محل دروازه آستارا در خروجی شهر برای تأسیس پارک جنگلی تهیه شده که در زمان تعطیلات، مردم به سمت گردنه حیران سرازیر نشوند.

وی گفت:  24 هکتار هم در ورودی شهر از سمت جاده خلخال برای فضای سبز اختصاص پیدا کرده، با احتساب 6 هکتار پارک میر اشرف که در خرداد سال آینده تحویل خواهیم داد، جمعاً 80 هکتار به سرانه فضای سبز شهر اردبیل اضافه خواهد شد.

صفری به وضعیت رودخانه بالیغلو چای نیز اشاره‌ کرد و گفت: بعد از پایان کامل پروژه پل قدس، وضعیت این رودخانه  نیز، از محل پل هوایی شروع تا آخر شهرک زرناس که خروجی شهر است  بهسازی و ترمیم خواهد شد.

وی به نهر نوران چایی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون نزدیک 12 میلیارد تومان هزینه شده تا این موضوع سروسامان پیدا کند.

شهردار اردبیل به رهاسازی فاضلاب خانه‌ها به نهر نوران نیز اشاره کرد و گفت:  تا زمانی که فاضلاب در آن منطقه راه نیافته است مردم کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

وی به پل چای کوچه سی گلمغان نیز اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا در طرح تفصیلی این نقطه را به داخل محدوده شهری وارد کنیم تا بتوانیم پل را تأسیس کنیم.

وی در مورد ترافیک شهری نیز گفت: وجود سه مدرسه دخترانه در چهارراه امام یکی از عوامل مهم ترافیک بخصوص در زمان شروع و پایان وقت اداری است که به آموزش‌وپرورش پیشنهاد داده‌ایم تا هرکجا که بخواهند مکان برای تأسیس مدرسه در اختیارشان قرار  داده شود تا این مدارس جابه‌جا شوند تا از ورود 2000 نفر دانش‌آموز به مرکز شهر جلوگیری شود.

وی به احداث پارکینگ در نقاط مختلف اردبیل اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس چند پارکینگ هستیم تا به ترافیک شهر کمک کنیم. درعین‌حال پیگیر ساماندهی تاکسیرانی از طریق هوشمندسازی هستیم تا مردم خدمات بهتری از حمل‌ونقل عمومی دریافت کنند. 

وی از اضافه‌شدن 60 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی اردبیل خبر داد و گفت: همه این اقدامات در راستای خدمت‌رسانی به مردم انجام‌گرفته است.

شهردار اردبیل به باغ شریعت نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم وجود شایعات مختلف حتی یک متر آن هم تغییر کاربری نخواهد شد و به‌عنوان پارک مشاهیر در آینده نزدیک در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: در مورد پادگان ارتش هم سه جلسه برگزار شده است و در حال طراحی ویژه برای آن هستیم تا در بهینه‌ترین حالت ممکن از ظرفیت آن استفاده شود.

صفری به پارک بانوان نیز اشاره کرد و گفت: در مورد پارک بانوان هم حق با بانوان است و هر فعالیت فرهنگی در آن نباید انجام شود.

وی در مورد ساماندهی زباله گردها و متکدیان هم گفت:  با یک شرکت در حال توافق هستیم تا در زمینه تفکیک زباله اقدام کند و با یک شرکت دیگر در حال مذاکره هستیم تا سطل‌های ویژه‌ای بدون دسترسی خارجی تولید کنند.

شهردار اردبیل گفت: برخی از متکدیان هم با وجود جمع‌آوری چندین باره همچنان به کار خود ادامه می‌دهند که باید فکر اساسی صورت گیرد. 

وی در مورد مطالبه بانوان در مورد محلی برای مادر و کودک در پارک‌ها و مراکز عمومی، تجاری و فرهنگی نیز گفت: سعی خواهیم کرد حتی‌الامکان در برخی مراکز طراحی  شود.

صفری به درآمدهای پایدار نیز اشاره کرد و گفت: با اتخاذ تدابیری در تلاش هستیم تا با اخذ عوارض از شرکت‌های تاکسی اینترنتی، پارکبان‌های الکترونیکی حاشیه خیابان و یا تعیین قدمت ساختمان‌ها برای عوارض اماکن به درآمد پایدار برای شهرداری برسیم تا با هزینه این منابع به شادابی شهر کمک کنیم.

وی به هوشمندسازی فعالیت‌های شهری نیز اشاره کرد و گفت: در حال انجام برخی از زیرساخت‌ها  مانند اتاق مانیتورینگ کنترل ترافیک شهری در شهرداری  هستیم که دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد. 

شهردار اردبیل به میزبانی اردبیل از کشورهای عضو اکو در رویداد 2023 اشاره کرد و یا بیان اینکه  برنامه‌ریزی این رویداد وظیفه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است گفت:  باید برای چنین حرکتی حداقل 2 سال قبل برنامه‌ریزی می‌شد بااین‌وجود اعلام همکاری کرده‌ایم و هر موردی توسط میراث‌فرهنگی  بر عهده شهرداری گذاشته شود مضایقه نخواهیم کرد.

وی به سرویس‌های بهداشتی سطح شهر این اشاره کرد و گفت: از سرویس‌های بهداشتی موجود در سطح شهرستان اردبیل 25 مورد فعال بود که انجام برخی تمهیدات هم اکنون 48 مورد فعال هستند.

صفری در پایان سخنان خود به یادمان میدان وحدت اشاره کرد و گفت: این پروژه که یکی از معدود پروژه‌هایی است که از دوره قبلی باقی‌مانده است با وجود توافق با پیمانکار برای پایان پروژه در دهه فجر امسال، متأسفانه به دلیل مشکلات فنی نتوانسته آماده شود و نهایتاً تا خرداد یا شهریور سال آینده  به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

انتهای پیام/ج