07:12 - 1401/11/20
کد خبر: 97774

برگزیده جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با سبلان ما:

جشنواره‌های مردمی، تحریم بردار نیست

هنرمند اردبیلی منتخب جشنواره تئاتر فجر با انتقاد از تحریم‌کنندگان جشنواره‌های فجر در سال جاری گفت: هنرمندی برای مردم قابل‌ احترام است که برای تأمین آرامش و نشاط اجتماعی آنها بی‌تاب است و سر از پا نمی‌شناسد.

فرشید سلامت هنرمند اردبیلی و برگزیده جشنواره تئاتر فجر سال 1401 در گفتگو با خبرنگار سبلان ما ، به تشریح نمایش تاریخی شاه اسماعیل پرداخت و گفت: شاه اسماعیل علاوه بر اینکه فردی دلیر و جنگجو بود به هنر نیز علاقه وافری داشت به‌طوریکه احیاکننده هنرهای اصیل ایرانی همچون موسیقی و مینیاتور در عصر خود بود.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل خود هنرمندی زبردست بود گفت: وی علاقه خاصی به شعر داشت و دیوان شعری نیز از خود به یادگار گذشته است.

سلامت در ادامه سخنان خود به سختی‌های کار در حوزه تاریخی پرداخت و گفت: ایفای نقش در آثار تاریخی علاوه بر پوشش، گفتار خاص عصر آن دوره را نیز می‌طلبد؛ ازاین‌رو ایفای نقش در مورد آثار تاریخی سخت و دشوار است.

این هنرمند اردبیلی در ادامه سخنان خود به سابقه فعالیت‌های هنری خود اشاره کرد و گفت: هنرهای نمایشی را با مرحوم مجید واحدی‌زاده آغاز کردم و به‌همراه این هنرمند نام‌آشنای دارالارشاد بازیگری و دستیاری تئاتر را آموختم و طی مدت 17 سال تمرین و اجرا، هنرمندی را از وی آموختم و به نوعی موفقیت امروزم در عرصه نمایش را مدیون مجید واحدی زاده هستم.

وی با بیان اینکه 25 است در زمینه هنرهای نمایشی به‌ویژه تئاتر مشغول فعالیت است، گفت: روابط‌ عمومی تئاتر فروغ، ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی صداوسیمای اردبیل، دوبله آثار هنری، گویندگی و بازیگری و تهیه‌کنندگی نمایش‌های رادیویی از جمله فعالیت‌های هنری من در 25 سال گذشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون مدیر دوبلاژی 5 نمایش فاخر را برعهده داشته است گفت: در این مدت در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حاضر بوده و افتخارات هنری نیز در این زمینه کسب کرده است.

سلامت به سبک و سیاق نمایش تاریخی شاه اسماعیل اشاره کرد و گفت: این نمایش فاخر که از تولیدات حوزه هنری استان است 7 سال تجربه اجرا با گروه تئاتر مغان هنر پارس‌آباد و با حضور بازیگران متعدد را تجربه کرد تا به این مرحله از اجرا دست‌یافت که توانست نامزد بخش‌های مختلف جشنواره فجر شود.

وی با بیان اینکه تئاتر شاه اسماعیل به کارگردانی غریب منوچهری و نویسندگی علی حسن‌زاده در جشنواره فجر حضور داشت گفت: این نمایش پیش‌ازاین نیز اجرای بسیار موفقی در روز اردبیل و جشنواره رضوی استان آذربایجان شرقی داشت که توانست جواز حضور در مسابقه بزرگ ایران و جشنواره فجر را به دست بیاورد.

این هنرمند اردبیلی به نحوه حضور خود در تئاتر شاه اسماعیل اشاره کرد و گفت: با اینکه از اجرای جشنواره رضوی تبریز وارد گروه نمایش شاه اسماعیل شدم اما در گذشته با عوامل و بازیگران تئاتر شاه اسماعیل همکاری داشتم و این بر هماهنگی در اجرا کمک کرد.

وی با بیان اینکه در این نمایش به ایفای نقش شاه اسماعیل صفوی پرداخته است گفت: افتخار می‌کنم توانستم در کنار مونا محمدنژاد و محمدرضا خدایی بار دیگر روی صحنه تئاتر، یک کار خوب  برای مردم را تجربه کنم.

سلامت به حضور خود در جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: این نهمین دوره‌ای بود که به‌عنوان بازیگر در جشنواره فجر حاضر بودم و توانستم در این دوره عنوان بازیگر نقش اول را از آن خود کنم.

این هنرمند اردبیلی با بیان اینکه در تئاتر شاه اسماعیل به جنگ تاریخی چالدران و اثرات آن اشاره شده است گفت: شاه اسماعیل در آن دوران به‌خاطر مردم از ادامه جنگ چشم پوشید.

این برگزیده جشنواره تئاتر فجر در سال 1401 به تیم برگزارکننده جشنواره تئاتر فجر به‌ویژه هیئت داوران اشاره کرد و گفت: معمولاً چند روز بعد از پایان جشنواره فراخوان آثار جشنواره بعدی منتشر می‌شود از این رو تیم حاضر کلاً با چند سال گذشته متفاوت بود و این بر جذابیت و اداره جشنواره نیز افزوده بود.

وی با انتقاد از تحریم‌کنندگان جشنواره‌های فجر گفت: هنر مال مردم است و برای مردم اجرا می‌شود؛ لذا هنری که توسط چند نفر تحریم شود بی‌مفهوم است؛ چراکه هنر بدون مخاطب معنا ندارد.

سلامت گفت: جشنواره فجر امسال باشکوه‌ترین جشنواره در سال‌های گذشته بود و این نشان داد که مردم به هنر و هنرمندان مردمی علاقه‌مند هستند و حضور یا عدم حضور چند هنرمند در جشنواره بزرگی چون جشنواره بین‌المللی فجر که در تقویم‌های میلادی و شمسی جهان ثبت شده است مهم نیست چراکه برای مردم هنر و هنرمندی که به‌خاطر آرامش مردم تلاش می‌کند و صحنه‌های امید آفرینی خلق می‌کند مهم‌تر است.

وی تحریم دشمنان را در سال‌های گذشته متذکر شد و گفت: تاریخ گواه است که سنگین‌ترن تحریم‌های دشمنان نیز بر اراده ملت ایران اثرگذار نبود و حتی زمینه‌سار خود اتکایی و فتح قله‌های علمی و فرهنگی و ورزشی نیز بود.

این برگزیده جشنواره تئاتر فجر در پایان سخنان خود استقبال پرشور مردم از جشنواره‌های متنوع فجر در سال جاری را یادآور شد و تصریح کرد: جشنواره امسال برای کسانی‌که جشنواره‌های فجر را تحریم کردند بزرگ‌ترین درس را دارد و آن این بود که هنری که برای مردم اجرا می‌شود تحریم بردار نیست و مردم به هنرمندانی که برای آرامش آنها شبانه‌روز در تلاش هستند احترام می‌گذارد.

 

گفتگو: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج