09:32 - 1401/11/25
کد خبر: 97833

کارگردان هنرهای نمایشی اردبیل:

هنرهای نمایشی بستر انتقال ارزش‌ها به جوانان است

کارگردان هنرهای نمایشی اردبیل از آثار تاریخی به عنوان بهترین بستر برای انتقال پیام های عبرت آموز و ارزش های کشور به جوانان نام برد و گفت: هنرمندان انقلابی می توانند با خلق آثار هنری مبتنی بر تاریخ کشور نقش مهمی در جهاد تبیین به زبان هنر ایفا کنند.

به گزارش سبلان ما ، نمایش «شاه اسماعیل» قابی متفاوت در تاریخ هنر اردبیل است.

این نمایش روایتگر موقعیت دشوار پایه گذار سلسله صفویان در برابر دولت عثمانی است که با پرداخت مناسب به موقعیت تاریخی آن زمان به خوبی توانست ذوق هنرمندان اردبیل را نشان دهد.

غریب منوچهری کارگردان هنرهای نمایشی اردبیل با بیش از ۲ دهه فعالیت‌های هنری و فرهنگی امسال توانست با کارگردانی نمایش شاخص و تاریخی «شاه اسماعیل» نام اردبیل را در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر پرنور کند.

سبلان ما؛ «شاه اسماعیل» در بخش بزرگ صحنه‌ای، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران روی صحنه رفت؛ واکنش مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منوچهری: مخاطبینی که این نمایش را در جشنواره فجر دیدند همگی متأثر بودند و لطف داشتند به بنده و گروه اجرایی. چندین درخواست اجرای عمومی از سوی سالن‌ها و افراد مختلف داشتیم که در صورت تحقق شرایط و امکان اجرا حتماً استقبال خواهیم کرد. چهره‌های برجسته هنری نظیر آتش تقی پور، سیروس همتی، فرهاد قائمیان، ایوب آقاخانی، نصراله قادری، اتابک نادری، توحید معصومی، سعید نجفیان، سلجوق شهبازی، مریم ندائی، سعید مغانلو، کارشناسان نمایش حوزه هنری و تعدادی مهمان خارجی از عراق و جمعی از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره فجر نمایش را به تماشا نشستند و ابراز لطف شان در پایان اجرا موجب دلگرمی گروه بود.

محدودیت تعداد اجرا در جشنواره موجب محدودیت تماشاگران بود و بسیاری از عزیزان به دلیل مطلع نبودن یا امکان نداشتن تماشا در جشنواره گلایه‌هایی از ما می‌کردند و مشتاقانه پیگیر اجرای شهری نمایش در تهران هستند.

سبلان ما: از دیدگاه بررسی متن نمایشنامه، چه قدر به متن اصلی «تاریخ عصر صفوی»، وفادار بوده‌اید که چنین اجرایی را تولید کردید؟

منوچهری: نمایشنامه نوشته علی حسن زاده بود که در سال ۹۶ به سفارش حوزه هنری اردبیل نوشته شده بود و چندین بار در مسیر تولید، متن برای بهتر شدن و دراماتیزه شدن تغییراتی داشت. نسخه اولیه نمایشنامه بیشتر به زندگینامه شاه اسماعیل و معرفی او می‌پرداخت که در زمره متون پرتره محور موفق بود. اما در جریان تولید با همکاری و همراهی بسیار خوب نویسنده با بنده و گروه جهت بهبود داستانک هایی برای شخصیت‌های نمایش و بهتر شدن کشمکش‌ها به متن اضافه شد.

سبلان ما: عوامل هنری و فنی نمایش جز گروه ثابت شما هستند یا تنها برای این نمایش برگزیده شده‌اند؟

منوچهری: کار در گروه مغان هنر پارس آباد تولید شد البته گروه ما در کارهای دیگر هم از حضور سایر هنرمندان بهره می‌برد. در تولید این اثر هم میهمانانی از هنرمندان برجسته دیگر شهرها از جمله اردبیل حضور داشتند. چرا که ما به عنوان نماینده استان در این رویداد مهم شرکت داشتیم و بهره مندی از تجربه دوستان به تقویت کار کمک می‌کرد. از همراهی و همکاری این عزیزان سپاسگزارم.

سبلان ما: آیا نمایش «شاه اسماعیل» شما در کشورها یا جشنواره‌های دیگری نیز به روی صحنه رفته است؟

منوچهری: نمایش شاه اسماعیل اخیراً در جشنواره‌های رضوی و صاحبدلان هم اجرا داشته است و البته نسخه اجرا شده در فجر تکمیل تر و بهتر از اجراهای قبلی بوده و تلاش داریم در صورت تحقق شرایط علاوه بر اجرای نمایش در تهران، برای اجرا در چندین کشور هم در حال رایزنی هستیم.

سبلان ما: چه طور به این نگاه تاریخی رسیدید و هدف شما از کارگردانی این نمایشنامه چه بود؟

منوچهری: تاریخ همیشه بستر مناسبی برای تئاتر بوده و خواهد بود. زندگی پرفراز و نشیب شاه اسماعیل اول دارای ظرفیت‌های نمایشی خوبی بوده و آنچه در این تولیدی به آن پرداخت شده بود شبی پر از تردید و تشویش برای اسماعیل بود که باید تصمیم می‌گرفت که بجنگد یا شمشیر بر زمین بگذارد.

سبلان ما: با توجه به اینکه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال حضور داشتید، اجرای خود را چه طور ارزیابی می‌کنید؟ و نظر شما درباره این جشنواره چیست؟

منوچهری: اجرا در جشنواره تئاتر فجر برای گروه فرصت مناسبی بود اما در مسیر آماده سازی نمایش به خاطر مشکلات عدیده و عدم همراهی و گاهاً سنگ اندازی مسئولینی که باید حمایت می‌کردند که نکردند و حتی گروه را از سالن تمرین بیرون کردند دچار سختی و چالش بزرگی بود و با توجه به اینکه گروه پرتعداد بود و بازیگران از چند شهر بودند مشکلات زیادی کشیدیم که به روی صحنه برود. الحمدالله به یاری خداوند و صبر و همراهی اعضای گروه اجرای نسبتاً خوبی در جشنواره داشتیم و جواب این سختی کشیدن‌ها رو هم گرفتیم. اما ظرفیت کار و گروه بهتر و بیشتر از اینها بود.

 

گفتگو: نوید اچگان

 

انتهای پیام/ج