06:54 - 1401/12/16
کد خبر: 98064

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل:

خشکسالی و پوشش نامناسب گیاهی عامل طوفان ریزگرد اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خواستار افزایش پوشش گیاهی در کمربندی های اردبیل شد و گفت: با توجه به وظیفه ذاتی هواشناسی، هشدارهای سطح زرد و نارنجی از روز پنج‌شنبه اطلاع رسانی شده بود.

سیاوش محمدی مدیرکل هواشناسیاردبیل در گفتگو باسبلان ما ، به تشریح وقوع طوفان گرد و غبار بی سابقه در اردبیل پرداخت و گفت:  با توجه به وظیفه ذاتی هواشناسی، هشدارهای سطح زرد و نارنجی از روز پنج‌شنبه اطلاع رسانی و وزش باد با این سرعت پیش بینی شده بود.

وی گفت: وضعیت خشکی زمین و بروز گرد و غبار ناشی از وزش باد از سوی هواشناسی اطلاع رسانی شده بود و ضرورت داشت دستگاه‌های ذی ربط در خصوص مخاطرات ناشی از گرد و غبار اطلاع رسانی‌های لازم را به عمل آورده و تصمیمات لازم قبل از وقوع گرد و غبار اتخاذ می‌شد.

محمدی به وزش تندباد در سالهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت:  با وجود اینکه سالهای گذشته نیز وزش باد با سرعت کنونی را تجربه کرده‌ایم، ولی از آنجا که بارندگی در حد قابل قبول و زمین دارای پوشش گیاهی بوده، شاهد این حجم از گرد و غبار نبودیم.

وی منشاء طوفان گرد و غبار را ناشی از وزش تند باد و گرد و غبار برخاسته از زمین‌های کشاورزی و احتمالا معادن عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش بارندگی و خشکی زمین‌های کشاورزی و همچنین پوشش نامناسب گیاهی در اطراف اردبیل طوفان ریزگرد در اردبیل را شاهد بودیم.

 مدیرکل هواشناسیاردبیل خواسار توجه به محیط زیست، درختگاری و افزایش فضای سبز در کمربندی های اردبیل شد و گفت: افزایش پوشش گیاهی انبوه نقش به سزایی در پیشگیری از طوفان های گرد و غبار دارد.

 

انتهای پیام/ج