11:55 - 1402/01/02
کد خبر: 98161

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع):

«فتح المبین» نقطه اوج رزمندگان برای جنگیدن در راه خدا بود

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) با بیان اینکه عملیات فتح المبین یکی از پرشکوه‌ترین و حماسی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس به‌لحاظ طرح‌ریزی با بهره‌گیری از تاکتیک تک احاطه‌ای و حملۀ غافلگیرانه بود گفت: رزمندگان اسلام توانستند در مرحلۀ چهارم این عملیات عقبۀ دشمن را تصرف و پیروزی بزرگی را رقم بزنند.

سردار غلامحسین محمدی اصل فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) در گفتگو با سبلان ما، سالروز عملیات فتح المبین را گرامیداشت و گفت: «عملیات فتح المبین» نقطه اوج رزمندگان برای جنگیدن در راه خدا بود.  

وی به تشریح عملیات فتح المبین پرداخت و گفت: این عملیات با نام یا زهرا(س) آغاز شد و به برکت این نام مقدس  عملیات با موفقیت های چشمگیری مواجه شد.

این یادگار دوران دفاع مقدس گفت:رزمندگان اسلام بعد از سه ماه تلاش موفق شدند با تدبیر خاص عملیات را طرح‌ریزی و آغاز کنند.

محمدی اصل با بیان اینکه عملیات فتح المبین یکی از پرشکوه‌ترین و حماسی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس به‌لحاظ طرح‌ریزی با بهره‌گیری از تاکتیک تک احاطه‌ای و حملۀ غافلگیرانه بود گفت: رزمندگان اسلام توانستند در مرحلۀ چهارم این عملیات، در روز هشتم فروردین 1361، عقبۀ دشمن را تصرف کنند و پیروزی بزرگی را رقم بزنند.

وی گفت: عملیات فتح المبین از چهار محور جسرنادری ، محور ممله و پادگان عین خوش، محور شوش،  محور تنگه رقابیه از طرف تنگه زلیجان و ارتفاعات میش‎داغ در دوم فروردین سال 61 آغاز شد و با درهم شکستن مواضع دشمن پیروزی های بزرگی را نصیب رزمندگان کرد.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) در ادامه سخنان خود به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت: ایشان در 23 فروردین 1401 مصادف با دهم ماه مبارک رمضان، در دیدار با کارگزاران نظام، در بخشی از بیانات خود به‌ احتمال اسارت صدام به دست نیروهای سپاه در جریان عملیات فتح‌المبین اشاره کرده و فرمودند: «صدام هنگام آغاز جنگ، نزدیک ایلام، یک مصاحبه کرد و بعد گفت مصاحبۀ‌ بعدی را در تهران انجام می‌دهم؛ اما دیدید به چه سرنوشتی دچار شد. در فتح‌‌المبین، صدام شانس آورد؛ نزدیک بود توسط بچه‌های سپاه دستگیر شود. اگر بچه‌ها نیم ساعت زودتر رسیده بودند، دستگیر می‌شد؛ ولی شانس آورد و فرار کرد.  

وی گفت: در عملیات فتح‌المبین رزمندگان گردان حبیب، از تیپ‌٢٧ محمد رسول‌الله(ص)، که مأموریت خاموش‌کردن آتش توپخانۀ مستقر در آن را بر عهده داشتند، با پیشروی در عمق منطقۀ دشمن، قرارگاه توپخانه و قرارگاه تاکتیکی سپاه چهارم ارتش عراق را تصرف کردند. در همین زمان، عده‌ای از فرماندهان ارشد ارتش بعث که انتظار این مقدار پیشروی رزمندگان اسلام را نداشتند، به عقبۀ یگان‌های خود آمده بودند که ناگهان با هجوم سیل‌آسا و دشمن‌شکن سپاهیان اسلام روبه‌رو شدند و به تعبیر مقام معظم رهبری، شانس آوردند و موفق به فرار از مهلکه شدند.  

سردار محمدی اصل گفت: در این‌ خصوص، مهم‌ترین اسناد، روایت‌های متواتر و مستند فرماندهان ارشد ارتش بعث، به‌ویژه فرماندهان همراه صدام است که در آثار خارجی و داخلی انتشار یافته است.  

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) به نتایج عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت: علاوه بر آزادسازی مناطق وسیعی از خاک کشور، غنایم زیادی نیز بدست آمد .

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای عملیات فتح‌المبین تجهیز یگان‌ها بود و حتی بعضی امکانات برای توسعه یگان‌های جدید هم فراهم شد، جدا از اسرایی که در عملیات داشتیم، خود این عملیات نشان‌دهنده یک عملیات بزرگ بود، همانطور که امام فرمودند «فتح‌الفتوح» صورت گرفته است و فتح‌المبینی شد که امام بر بازوان رزمندگان بوسه زد.

این یادگار دوران دفاع مقدس به منابع مکتوب درباره عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت: یکی از منابعی که با رویکرد علمی و تا حدزیادی تخصصی به این عملیات، توصیف منطقه و شرح دقیق جزییات این رویداد مهم دفاع مقدس پرداخته کتاب «نگرشی علمی به عملیات فتح‌المبین» که به وسیله سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس منتشر شده است.

وی گفت: در کتاب لشگر ۹ نفره نیز شرح‌ حال‌ و ایثار و‌ از خودگذشتگی‌ها و شجاعت‌های رزمندگان در غرورانگیزترین‌ عملیات‌های‌ دوران‌ جنگ، یعنی‌ عملیات‌ فتح‌المبین‌ مرور شده است. متجاوزان‌ بعثی‌ در این‌ عملیات‌ گسترده‌ترین‌ ضربه‌ را از رزمندگان‌ اسلام‌ متحمل‌ شدند، به‌ گونه‌ای‌ که‌ بعد از آن‌ با ارسال‌ پیام‌ها و اعزام‌ واسطه‌هایی‌ در صدد بیرون‌ آمدن‌ از باتلاقی‌ شدند که‌ خود، آن‌ را به‌وجود آورده‌ بودند.

 

انتهای پیام/ج