09:05 - 1402/02/31
کد خبر: 98835

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

تبریز قطب پیوند کبد و قلب در شمالغرب کشور است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علوم پزشکی مربوط به پیوند اعضا طی سال‌های اخیر گفت: هم‌اکنون تبریز قطب پیوند عضو کبد و قلب در منطقه شمالغرب ایران است.

به گزارش سبلان ما، جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر با وجود امکانات مناسب در مرکز درمانی و بیمارستان امام رضا (ع) تبریز اعمال جراحی مربوط به پیوند اعضا به خصوص در بخش قلب و کبد توسط پزشکان و کادر درمانی مجرب انجام و این خدمات علاوه بر مردم آذربایجان شرقی، به هموطنان در استان های مجاور از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان ارایه می شود.

وی از روند افزایشی پیوند عضو در آذربایجان شرقی در ۲ سال اخیر خبر داد و با اشاره به اینکه طی چند سال دوره همه گیری کرونا این موضوع تا حدودی متوقف شده بود، اظهار کرد: اما از حدود ۲ سال قبل و پس از فروکش کردن کرونا شاهد روند افزایشی در خصوص اعمال جراحی پیوند و نیز تعداد اهداکنندگان هستیم.

احمدیان ادامه داد: نقطه مهم و امیدوار کننده در زمینه پیوند اعضا در آذربایجان شرقی مربوط به تعداد اهداکنندگان است که این موضوع زمانی اتفاق می افتد که طبق آمارهای ثبت شده تعداد مرگ های مغزی طی ۲ سال اخیر نیز روند ثابت داشته است.

وی فرهنگ‌سازی توسط نهادهای تاثیرگذار رسانه‌ای، مردمی و دینی و نیز باورها و اعتقادات مذهبی مردم را از عوامل بسیار مهم در افزایش تعداد اهداکنندگان عضو در آذربایجان شرقی عنوان کرد و یادآور شد: مراکز درمانی استان نیز به دلیل برخورداری از پزشکان مجرب و متخصص، استادان بنام و متبحر و نیز کادر درمانی اعم از بیهوشی و پرستاری از آمادگی کامل جهت انجام اعمال جراحی مربوطه برخوردارند و باید با هم افزایی و مساعدت جامعه رسانه‌ای موضوع پیوند عضو را در کل جامعه تعمیم و گسترش دهیم.

احمدیان توانمندی‌های علمی و پزشکی آذربایجان شرقی در حوزه پیوند قلب و کبد را در سطح بالا و مطلوب توصیف کرد و گفت: هماکنون هیچ گونه مشکلی در پیوند این ۲ عضو نداریم، اما در زمینه پیوند کلیه با وجود اینکه پیشرفت های بسیار قابل توجهی در استان داشته ایم، در پاره ای از موارد کمبودهایی وجود دارد که تلاش می‌شود این نارسائی‌ها نیز رفع و تبریز در این بخش نیز به عنوان قطب در کشور و شمالغرب مطرح شود

به گفته وی یکی از مشکلات پیوند قلب در آذربایجان شرقی مربوط به بخش آی سی یو و مراقبت های پس از پیوند بیمار تحت درمان است که این موضوع نیز در حال پیگیری است.

احمدیان از تکمیل امکانات و تجهیزات بیمارستان امام رضا (ع) تبریز تا ۹۰ درصد برای پذیرش بیماران پیوندی خبر داد و گفت: در حال حاضر در این مرکز درمانی و در صورت لزوم اعضای پیوندی و بیماران نیازمند پیوند توسط تیم های متخصص و مجرب آموزش دیده از سایر شهرهای همجوار و استان های نزدیک به این مرکز درمانی انتقال می یابد تا اعمال جراحی مربوطه بدون معطلی و در فاصله زمانی اندک به انجام برسد.

وی یکی از موفقیت‌ها و دستاوردهای مهم علمی پیوند اعضا در آذربایجان شرقی را مربوط به کسب مجوزهای لازم جهت انجام مراحل درمانی از دهنده زنده اعلام کرد و گفت: در این رابطه تاکنون ۲ مورد پیوند کبد و لوزالمعده به بیماران متقاضی در بیمارستان امام رضا (ع) با موفقیت به انجام رسیده است.

احمدیان ادامه داد: بر همین مبنا دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیماری های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن کلیوی تحت دیالیز، ام اس، ای بی و موکوپلی ساکاریدوز را به عنوان بیماری های خاص در نظر گرفته است و در امور درمان آنها حمایت می کند.

وی ارزش و اهمیت اهدای عضو برای زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند را به لحاظ اخروی بسیار بالا دانست و با اشاره به اینکه تمام ادیان آسمانی بر این باورند که عمل اهدای عضو یک حرکت خداپسندانه و عشق به هم‌نوع محسوب می‌شود، گفت: دین مبین اسلام نیز اهمیت فراتر برای نجات جان انسان‌ها قائل است، به طوریکه در سوره مائده تصریح شده است هر گاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

احمدیان گفت: در همین سوره مبارکه قرآن کریم آمده است؛ هر که نفسی را حیات بخشد مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است که نشان دهنده اهمیت و جایگاه پیوند اعضا است و ما به عنوان مسلمان و انسان وظیفه داریم نسبت به آینده زندگی دیگران نیز مسئولیت داشته باشیم.

وی یکی از ماندگارترین و ابدی‌ترین اقدام‌ها پس از مرگ مغزی را رضایت به اهدای عضو عنوان کرد و افزود: مرگ مغزی وضعیتی از مرگ است که خون‌رسانی به مغز متوقف شده است و اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌گیرد و همه‌ اعمال و حواس فرد مختل می‌شود که در واقع مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیر قابل‌ برگشت می‌‌شود.

احمدیان گفت: امروزه با ارتقای علم به کمک داروها و دستگاه‌های پیشرفته‌ تنفس مصنوعی می‌توان پس از وقوع مرگ مغزی، فعالیت قلب را تا مدتی کوتاه حفظ کرد تا به اعضای دیگر بدن اکسیژن‌رسانی کند، اما پس از سرآمدن این مدت کوتاه، قلب دیگر حتی با کمک داروها و دستگاه‌های مصنوعی هم قادر به ادامه‌ فعالیت نیست.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/ش