16:05 - 1402/02/31
کد خبر: 98869

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:

دختران افتخارآفرین، الگوی‌های تربیتی هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به نقش دختران و زنان در آینده کشور اشاره کرد و گفت: مطالعه تاریخ و مرور افتخارآفرینی های دختران و زنان ایرانی در جهان موجب نشاط اجتماعی و شادابی دختران می شود.

پروانه رضاقلی‌زادهمدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در گفتگوبا سبلان ما، به نقش دختران و زنان در جامعه امروزی به عنوان مادران جامعه فردا اشاره کرد و گفت: در واقع اولین پایه‌های تربیتی مادران فردا از نحوه تعلیم و تربیت دختران امروز تأثیر می‌پذیرد، اضافه کرد: امروز ما باید مفهوم حقیقی غلبه الگوهای تربیت اسلامی بر الگوهای تعلیمی غربی را به خوبی در جامعه نهادینه سازیم تا دختران ما با فراخ خیال به فعالیت خود در جامعه ادامه دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: دختران کشور ما امروز باید در فضایی کاملاً آرام به دور از تبعیض و هجمه رشد یافته و به سمت آینده گام بردارند و در این راستا شاید کتاب یکی از یاری‌گران آنان در این مسیر باشد اما بی‌شک نقش خانواده‌ها در تشخیص و تعیین مسیر صحیح حرکت نمی‌تواند خالی از لطف باشد.

رضاقلیزاده با بیان اینکه هم‌اکنون جمعیت دختران فعال جامعه با پسران فعال در کشور تقریباً برابری می‌کند، یادآور شد: همین موضوع می‌تواند دلیل حساسیت نحوه تربیت دختران را برای ما یادآور شود چرا که فعالیت گسترده دختران در جامعه مستقیماً می‌تواند بنیان خانواده را درگیر کرده و در این راستا لازم است دختران ما هوشیاری کافی را در برخورد با الگوهای نادرست تربیتی داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه تعریفی از دختران جامعه ایرانی پرداخت و گفت: دختران در فرهنگ ما محترم شمرده شده و جایگاهی ویژه دارند. در فرهنگ دینی ما همچنین به‌عنوان یک عنصر اساسی در شکل‌دهی به جامعه و تمدن تعریف می‌شوند. در تاریخ ایران و اسلام هم چنین وضعیتی را داریم. در کنار این موارد دختر تعریف گسترده‌تری در فرهنگ جهانی دارد به همان اندازه موسع است که تعریف سیر فرآیندهای ملت‌ها. پس نمی‌توان زن و دختر ایرانی را در جهان امروز ساده تعریف کرد.

این فعال فرهنگی گفت: زن، کانون رسالت‌های انسانی و بشری است. دختران ابتدا ایفاکننده نقش دخترانگی خود هستند اما در گذر زمان مسئولیت مهم مدیریت و ساخت بنیان خانواده را بر عهده می‌گیرند. دختر ایرانی عقبه‌ای تاریخی و تمدنی دارد که در طول زمان همواره با عزت و احترام آمیخته بوده است به همین دلیل با توجه به مسائل روز نباید از جایگاه ویژه آن غفلت کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به ماهیت و هویت دختران ایرانی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید بیشتر به آن نگاه کنیم مساله هویت دختران است. امروز با توجه به حضور فضای مجازی در اغلب شئون جامعه، دختران ما یکی از گروه‌هایی هستند که بیشتر از بقیه در معرض پدیده‌های هویتی و روندهای اثرگذار قرار می‌گیرند. با توجه به این مقوله باید زیست دختر ایرانی را آسیب‌شناسی کرد و پرسید در چنین شرایطی تعریف زن و دختر ایرانی در فرآیند زندگی چیست؟ و آیا می‌تواند برای خودش یک نقش موثر تعریف کند؟

وی تصریح کرد: امروز قطعا کلیدی‌ترین پروژه‌های قرن ما به هویت دختران ما برمی‌گردد. مقوله‌های مرتبط با زنان و دختران را نباید با نگاهی مساله‌محور تحلیل کنیم و به دنبال پاسخ آنها با سیاست‌گذاری و مسائلی از این دست باشیم. 

رضاقلیزاده به نقش رسانه‌ها در فرآیند رشد دختران جامعه اشاره کرد و گفت: در جهان امروز که نظام سرمایه‌داری و امپراتوری رسانه و اخیرا هم هوش مصنوعی هویت دختران را در معرض ابهام قرار داده است، شاهد به‌هم‌ریختگی در تعریف انسان هستیم و این به‌هم‌ریختگی به صورت برنامه‌ریزی شده به سمت زنان هدایت شده، زیرا ماهیت بشر با کلیدواژه مادر و زن کلید خورده است.

رضاقلیزاده به نقش دختران و زنان در جهان امروز اشاره کرد و گفت: در گذشته حتی در جامعه ما مساله روابط بین بانوان، نشست و برخاست‌ها و گفت‌وگوها در خلال مجالس شاید بدون ارزش مادی قلمداد می‌شد اما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که بخش قابل‌توجهی از ارتباطات متاثر از نقش افرینی مؤثر بانوان است و به نوعی مدیون آنهاست. در دنیای امروز کنشگران، نخبگان مدیران زیادی از طبقه اجتماعی بانوان هستند و این نخبه بودن با ذات آنها گره خورده است.  

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جهان آینده نیازمند زنان اصیل با توانمندی‌های بالا و هویت کامل زنانه است. بازیابی اصالت‌های زنانه با توجه به آینده باید با اهتمام و نگاه ارزشمندانه باشد. دختران ما با حفظ هویت حقیقی خود باید زندگی و کنشگری را احساس کنند و منشأ اثر باشند. 

 

انتهای پیام/ج