11:42 - 1402/03/03
کد خبر: 98876

استاندار اردبیل:

سوم خرداد، رمز عزت ملت و کشور است

استاندار اردبیل گفت: روزی که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر برافراشته شد روز عزت ما شد و امروز باید رموز این عزت را همواره یادآوری و از شهدای این دوران یاد کنیم.

به گزارش سبلان ما، سیدحامد عاملی استاندار اردبیل پیش از ظهر امروز در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح شهرستان بیله‌سوار مغان که به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر  برگزار شد، اظهار داشت: هیچ گاه نباید رمز عزت ملت و مملکت و کشور از یاد برود ، امروز روز عزت ملت ایران است.

وی اضافه کرد: رژیم بعثی در چنین روزی به کشور ما تجاوز کرد و تصور می‌کرد می‌تواند به راحتی وارد کشور شود. صدام وعده داده بود که یک روزه خرمشهر را فتح می‌کند ، سه روزه خوزستان و بعد از یک هفته در تهران خواهند بود ولی آنها فکر نمی‌کردند با مقاومت ملت ایران مواجه خواهند شد.

استاندار اردبیل گفت: جوانان این ملت و مردم قهرمان خرمشهر در مدت ۳۴ روز با مقاومت جانانه دشمن را زمین‌گیر کردند. دشمنان این ملت هر چند با خیانت افرادی چون بنی صدر خرمشهر را اشغال کردند و آبادان را حصر کردند ولی نتوانستند بیشتر پیشروی کنند.

عاملی با بیان اینکه جای جای خرمشهر شاهد مقاومت ملت ایران اعم از زن و مرد بود، اظهار کرد: جاده‌های منتهی به سمت خرمشهر هر ۱۰ کیلومتر یک مکان ، محل شهادت مردان و زنان مقاومی بود که حاضر نشدند تسلیم رژیم بعثی و دشمن شوند ، جان خود را از دست دادند و در کنار جاده‌ها دفن شدند اما از عزت و غیرت خود حفاظت و صیانت کردند.

مقام عالی دولت در استان اردبیل خاطرنشان کرد: شهدای این منطقه در آن روزها در مقابل هجمه‌ها و ۱۲ لشکر مکانیزه و زرهی صدام در خرمشهر مقاومت کردند ، ۲ هزار و ۴۰۰ تانک صف کشیدند و در ۳۵ کیلومتری خرمشهر توپ‌های دشمن بعثی مستقر شد ، نیروی هوایی دشمن آمد و بمب ریخت تا مقاومت ملت ایران را بشکند ولی مردم مقاومت کردند.

استاندار اردبیل افزود: خرمشهر ۱۹ ماه در اشغال رژیم بعثی بود ولی در طراحی عملیات بیت‌المقدس در سایه رشادت بسیج مردمی، سپاه و ارتش در کنار وحدت و همدلی پس از ۲۴ روز رزم جانانه خرمشهر را آزاد کردند و امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی گفت: روزی که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر برافراشته شد روز عزت ما شد و امروز باید رموز این عزت را همواره یادآوری و از شهدای این دوران یاد کنیم.

عاملی اظهار کرد: رژیم بعثی در این مبارزه ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر اسیر داد ولی ما با سه هزار نفر وارد این رزم شدیم و با ۳۰۰ نفر از آن خارج شدیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه ما این پیروزی را مدیون خون شهدایی چون شهید جهان آرا و شهید صیاد شیرازی، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا هستیم ، ادامه داد: در مقاومت قهرمانانه در مقابل دشمن بعثی افتخار استان اردبیل ناخدا یکم هوشنگ صمدی فرمانده یگان تکاور نیروی دریایی ارتش، خدمات بزرگی انجام داد و این رشادت‌ها و دلاوری‌ها باید گرامی داشته شود.

عاملی با بیان اینکه رمز پیروزی ما در فتح خرمشهر در کنار سایر مسائل ، انگیره الهی ملت بود، گفت: هر کس در مسیر خدا قدم بردارد نصرت خدا بر وی شامل خواهد شد و در آزادی خرمشهر نیز چنین شد.

استاندار اردبیل ادامه داد: ملت ایران در آن مقطع در شرایطی که هیچ چیزی نداشتند در مقابل ۱۲ لشکر دشمن با امکانات ناچیز خانه به خانه و کوچه به کوچه با دشمن مقابله کردند و پیروز شدند.

عامل تفرقه و نفاق در هر لباسی دشمن است و خیرخواه مردم نیست

وی دومین رمز این پیروزی را وحدت و همدلی عنوان کرد و گفت: هر جا بین مردم و ملت تفرقه و نفاق ایجاد شود ، هرکس و در هر لباسی باشد بدانید دشمن است و زبانش زبان دشمن است و خیرخواه مردم ما نیست. خیرخواهی برای این ملت و کشور این است که دنبال وحدت و همدلی باشیم ، همه در کنار هم و با انگیزه الهی هر چند ممکن است سلیقه‌ها و نظرات متفاوت باشد اشکالی ندارد ولی اگر عزم راسخی در مسیر پیشرفت و حرکت مردم خلل ایجاد کند از طرف دشمن است و خیرخواهی برای ملت نیست.

عاملی با بیان این که هر حاکمیتی پشتوانه‌اش را دشمنان خارجی و ملت‌های خارجی قرار بدهد محکوم به شکست است ، تصریح کرد: حاکمیتی پایدار است که مردم پشتوانه‌اش باشند ، ما باید قدر مردم خود را بدانیم و در کنار مردم باشیم ، خدای نکرده حاکمیت نباید خود را از مردم جدا کند و برای خود امتیازاتی ویژه قائل شده و مردم را از خود دور کند.

وی افزود: اگر حاکمیت و کشوری ملت‌های دیگر را برای خود پشتوانه قرار دهد همانند برخی حاکمیت‌ها در کشورهای همسایه خواهد شد که خود را فدا کردند ولی هیچ وقت نتیجه نگرفتند و نخواهند گرفت و نهایتا ضرر و آسیب دیدند و خواهند دید.

اساسی‌ترین رمز موفقیت ما در کنار مردم بودن و صداقت با مردم است

استاندار اردبیل ادامه داد: اساسی‌ترین رمز موفقیت ما این است که در کنار مردم باشیم و خالصانه خدمت کنیم و برخورد صادقانه با مردم داشته باشیم.

وی با اشاره به حمایت‌های قدرت‌های شرق و غرب از رژیم بعثی در جنگ تحمیلی هشت ساله اظهار کرد: در آن دوران جنگ ایران با رژیم بعثی نبود ، جنگ ملت ما با تمام دنیا بود ، دشمنان تمام توان خود را در اختیار دشمنان بعثی گذاشتند ، اسلحه‌های جنگی و شیمیایی دادند و آنها بر سر ملت ما ریختند ، اما هر چه انجام دادند منجر به استقامت و پیشرفت ملت ما شد و اقتدار امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بیانگر این قضیه است.

مقام عالی دولت در استان اردبیل افزود: امروز نیروهای مسلح ایران مقتدرتر از همیشه در مقابل دشمنان ایستاده‌اند به طوری که بالاترین ابرقدرت‌ها هم به خود اجازه نمی‌دهند ذره‌ای مشکل برای نیروهای مسلح ما ایجاد کنند و این اقتدار در سایه پشتوانه ملت ایجاد شده است.

وی گفت: پشتوانه ما ملت است که با کمک هم و مجموعه‌های مختلف با علم ، تدبیر و استقامت به تقویت نیروهای مسلح کمک می‌کنند و آنها هم در اوج اقتدار و اوج امکانات عزت ملت و کشور را تامین می‌کنند.

استاندار اردبیل سالروز فتح خرمشهر را دارای یک پیام برای تجزیه‌طلبان دانست و ادامه داد: ملت ایران اعتقادات قوی و پایبندی و عرق شدید نسبت به ایران ، ملیت و سرزمین خود دارند ، این روز برای تجزیه‌طلبان یک درس است که بدانند این ملت هیچگاه وارد جریانات نخواهند شد، ذره‌ای خیانت به کشور را برنمی‌تابند و با مقاومت خود دشمنان را پشیمان خواهند کرد.