سرویس: سیاسی
کد خبر: 88345
|
20:19 - 1399/09/21
نسخه چاپی

واکنش نمایندگان استان اردبیل در مجلس به اظهارات مداخله جویانه اردوغان؛

‏اظهارات اردوغان نقض ‎حقوق بین‌الملل است/تمامیت ارضی ایران، خط قرمز ماست

‏اظهارات اردوغان نقض ‎حقوق بین‌الملل است/تمامیت ارضی ایران، خط قرمز ماست
نمایندگان استان اردبیل در مجلس نسبت به اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه که علنا در تمامیت ارضی ایران دخالت کرده بود، واکنش نشان داده و اعلام داشتند؛هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز که قسمتی از خاک ایران بزرگ بزرگ است صحبت کند.

به گزارش سبلان ما ، نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه که امروز علنا در تمامیت ارضی ایران دخالت کرد، واکنش نشان داده  و اعلام داشتند؛هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز که قسمتی از خاک ایران بزرگ بزرگ است صحبت کند.

اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید.

وی افزود:دست از تلاش برای ايجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود.

نائب رئیس مجلس گفت:دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.

‏اظهارات اردوغان نقض ‎حقوق بین‌الملل است/ ماجراجویی ترکیه به نفع کشورهای منطقه نخواهد بود

صدیف بدری در واکنش به صحبت‌های اخیر اردوغان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دارای پیوندهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی مشترکی هستند و  آذربایجان بعد از ایران دومین کشور شیعه جهان از نظر جمعیت است.

 وی با بیان اینکه این دو کشور صدها کیلومتر مرز مشترک دارند و هر دو عضور سازمان سازمان‌های کنفرانس اسلامی و اکو هستند، افزود: با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به پتانسیل بالای این دو کشور در توسعه روابطشان پی برد.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر قره‌باغ هم که با فرمایشات تاریخی مقام معظم رهبری به صورت کاملا صریح عنوان شد و تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی این کشور، تحکیم هر چه بیشتر رابطه ایران و آذربایجان را در پی داشت.

بدری با اشاره به اینکه شعرخوانی ‎اردوغان علیه ‎تمامیت ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین ‎حقوق بین‌الملل است، ابراز داشت: موضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در جنگ ‎قره باغ تحکیم رابطه ایران و آذربایجان را به دنبال داشته است.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماجراجویی و حاشیه‌سازی در این بین به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود.

تمامیت ارضی، خط قرمز ماست

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی  به شعرخوانی اردوغان  رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و نوشت: ‏سیاست خارجیِ نوعثمانیسیم، اردوغان را به حدی سردرگم کرده که تاریخ منطقه را هم فراموش کرده است.

آقای اردوغان جلوی هرزی زبانتان را بگیرید

عباس جهانگیرزاده در واکنش  به شعر خوانی تفرقه افکنانه اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای اردوغان بهتر است  جلوی هرزی دهانتان را بگیرید، اگر مجددا حرفی را بزنید که به شما مربوط نیست اینبار جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نخواهد رفت.

 نماینده مردم  حاشیه رود ارس(پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز) گفت: اردوغان جلوی هرزی زبانتان را بگیرید.

سخنان امروز اردوغان ، نتیجه سیاست منفعلانه دولت تدبیر در سیاست بین المللی است

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم شهرستان گرمی  عصر امروز در جمع  نیز به سخنان اردوغان واکنش نشان داد و گفت: سیاست منفعلانه دولت تدبیر در سیاست بین الملل باعث شد اردوغان چشم طمع به خاک پاک ایران داشته باشد.

وی گفت: کاش اردوغان میدانست ایران بیشه شیرانی چون باکری ها و سلیمانی هاست!

اردوغان کاری نکند که از حمایت های پدرانه ایران محروم شود

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در واکنش به شعر خوانی اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت:  اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش های مهمی از خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز تحت سیطره ایران بوده است.

وی افزود:جناب اردوغان به کمک ایران از کودتا نجات پیدا کردید، جلوی هرزی زبانتان را بگیرید اینجا رشادت در خون مردم است کاری نکنید از حمایت های پدرانه ایران محروم شوید.

اردوغان به دنبال ایجاد اختلال در روابط ایران و آذربایجان است/سهند و سبلان متعلق به ایران است

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در باکو در صفحه مجازی خود به سخنان اردوغان واکنش نشان داد و نوشت: صحبت‌های اردوغان در مراسم رژه باکو و مخصوصا شعری که قرائت کرد، نه تنها از روی احساسات نبود، بلکه کاملا هدفمند و طراحی شده بود.  

وی هدف اصلی اردوغان از طرح این مسائل و خواندن شعر را ایجاد اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: اردوغان در اظهارات خود از سهند و سبلان صحبت می‌کند در حالیکه سهند و سبلان ربطی به قره باغ و  جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه ندارد.

سفیر پیشین ایران در باکو  نوشت: این اقدام از سویی در جهت تحریک جمهوری آذربایجان و از سویی در جهت تحریک ایران است. 

 

اردغان در مراسم رژه باکو  قسمتی از شعر آراز آراز را خواند که تحلیل ها از فتنه انگیزی و رویکرد جدید ترکیه در منطقه و نگاه ناصواب وی به بخش هایی از ایران را دارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد و گفت: امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و  ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.  

در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری‌های جنگ افروز و توسعه طلب سال‌هاست که سپری شده است.

به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، درخصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

 

انتهای پیام/ج

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد