سرویس: سیاسی
کد خبر: 88721
|
22:20 - 1399/10/11
نسخه چاپی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مأموریت جدید بایدن ،حفظ منافع آمریکا در جهان چند قطبی است/ قره باغ، نیازمند جراحی اساسی است

مأموریت جدید بایدن ،حفظ منافع آمریکا در جهان چند قطبی است/ قره باغ، نیازمند جراحی اساسی است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه  دشمنان اسلام هرگز اجازه آزادسازی کامل قره باغ را نخواهند داد، گفت: مأموریت جدید بایدن ،حفظ منافع آمریکا در جهان چند قطبی پیش رو است

به گزارش سبلان ما ، محمود عباس زاده مشگینی شامگاه امروز در نشست تخصصی همایش بین المللی قره باغ با موضوع « آراز، محور همبستگی و مقاومت تاریخی» به تبیین انواع تحلیل های راهبردی پرداخت و با بیان اینکه در مناقشه قره باغ بهترین طرح، برنامه ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: امروز مناقشه قره باغ به نقطه استراتژیک تبدیل شده است چراکه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در این مناقشه، اهداف خاص استراتژیکی برای خود  قائل هستند.

وی با بیان اینکه هنوز در قره باغ جنگ به پایان نرسیده است، گفت: با نگاهی به تحلیل راهبردی به راحتی می توان به اهداف بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در این مناقشه پی برد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازیگران مناقشه قره باغ به دنبال منافع خود هستند گفت: فروش سلاح به دو طرف جنگ، کوچکترین منافع برای بازیگران در این عرصه بود.

وی به اندازه تحقق اهداف بازیگران مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: این مناقشه هرچند در ظاهر کوچک است اما بارها تکرار شده و اینگونه به نظر می رسد هرگز به پایان نخواهد رسید.

آمریکا  با حضور نیابتی در مناقشه قره باغ به دنبال تهدید ایران و روسیه است

عباس زاده در ادامه سخنان خود به نقش بازیگران فرا منطقه ای در مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: حضور امریکا و رژیم صهیونیستی که دور از انتظار هم نبود یکی از مهمترین ابعاد مناقشه قره باغ است چرا که آنها با نگاه های متفاوت و با اهداف خاصی در این مناقشه وارد شدند تا ضمن اینکه همچنان برای روسیه تهدید آفرینی کنند با اشغال کشورهای کوچک در اطراف مرزهای ایران، روسیه و چین در آینده نه چندان دوری که جهان از تک بُعدی بودن خارج می شود، همچنان بتوانند حضور خود را به عنوان یکی از ابرقدرت ها حفظ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور نیابتی ترکیه در مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: شواهد بیانگر این نکته است که ترکیه به نیابت از ناتو در مناقشه قره باغ حاضر شد تا ضمن ایجاد جای پا برای خود، با خوش خدمتی به ناتو در آینده منطقه تاثیرگذار شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز ناتو ضمن توجه به غرب، نگاه ویژه ای هم به شرق دارد، گفت: آمریکا به خوبی می داند که قدرت آینده جهان در دستان کشورهای شرق از جمله چین، روسیه، هند و ایران است و هر کدام از این کشورها در یکی از ابعاد قدرت، در جهان پیش رو ظاهر خواهند شد.

مأموریت بایدن، حفظ منافع آمریکا در جهان چند قطبی است

عباس زاده  به نتایج انتخابات آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: اینگونه به نظر می رسد که سردمداران کاخ سفید با انتخاب بایدن می خواهند خود به استقبال دگرگونی ابرقدرت جهانی در سال 2025 بروند تا ضمن کنترل اوضاع موجود همچنان بتوانند هژمونی خود را به عناون یکی از ابرقدرت ها حفظ کنند.

وی با بیان اینکه ترکیه برای ناتو در مناقشه قره باغ دالان بازکرده است، گفت: این موضوع از نظر استراتژیکی برجسته کردنی نیست.

وی نقش آفرینی ایران به ویژه همرزمان حاج قاسم سلیمانی و نگاه های راهبردی مقام معظم رهبری در مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: دشمنان اسلام چندین سال است که روی مرزهای ایران بویژه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان سرمایه گذاری کرده اند تا با نزدیک شدن به مرزهای کشورمان، ضمن کنترل اوضاع منطقه، مانع تکمیل هلال شیعی شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از آزادسازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و همچنین مناقشه قره باغ به عنوان یکی از مهمترین و  استراتژیکی ترین راهبردهای استکبار جهانی نام برد و گفت:  در این بین راهبرد روسیه نیز قابل توجه است چراکه آنها با وارد کردن نیروهای حافظ صلح در منطقه قره باغ به دنبال اجرای سیاست اعمال شده در اوکراین هستند تا ضمن کنترل کشورهای منطقه پیرامون خود، اجازه اجرای سناریوی آمریکایی صهیونیستی را به آنها ندهند.

دستبابی به دروازه های غرب و  شرق، رویای روسیه در مناقشه قره باغ

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه روسیه هرگز اجازه ورود نیروهای ناتو به جمهوری آذربایجان را نخواهد داد، گفت: روسیه می خواهد با حضور دوباره در جمهوری آذربایجان  و کنترل ارمنستان که توسط غرب استحاله شده است، از طرف غرب به اروپا و از طرف شرق به اوراسیا دسترسی بیشتری داشته باشد تا با استفاده از پتانسیل های اوکراین به عنوان حیات خلوت خود در آینده پیش روی جهان، بیشترین نقش را عهده دار شود.

عباس زاده به مناقشه قره باغ اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز قسمتی از این منطقه چالش برانگیز آزاد نشده است، گفت: بازیگران فرامنطقه ای برای حفظ جای پای خود در منطقه اجازه آزادسازی کامل قره باغ را نخواهند داد.

قراه باغ، نیازمند جراحی اساسی است

وی از مناقشه اخیر قره باغ به دندان درد تشبیه کرد و گفت: نمی شود که قسمتی از یک دندان را کشید و قسمتی از آن را نگه داشت چراکه قسمت باقی مانده در دهان ، انسان را دچار چالش می کند و فرد از دندان درد مزمن در رنج و عذاب خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درمان دندان نیمه کشیده شده ، جراحی است، گفت: دشمان اسلام می خواهند با به چالش کشیدن مرزهای ایران و روسیه همچنان موقعیت خود را در اینده نگه دارند بنابراین باید هرچه زودتر راهکاری برای پاکسازی قره باغ  و آزادسازی کامل آن اتخاذ و اجرا شود.

وی به موقعیت ایران اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ایران با اینکه در برجام با کشورهای 1+5 درگیر است اما همچنان با چین و روسیه هم پیمان است و مراوده های بین المللی دارد و این  موضوع نیز خوشایند آمریکا و غرب نیست.

عباس زاده به راهبرد ایران اسلامی در مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: ایران در بین بازیگران مناقشه قره باغ با کمترین هزینه بیشترین فایده را می برد چراکه اولا نگاه ایران با نگاه های سایر بازیگران مناقشه متفاوت است و ثانیا فرهنگ و آداب و رسوم مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان  محکمتر و نزدیک تر از آن چیزی است که استکبار درک کند چراکه که جمهوری آذربایجان در گذشته ای نه چندان دور متعلق به ایران اسلامی بود و هم اکنون نیز نسل های فعلی جمهوری اذربایجان خویشاوندان آذرهای ایران هستند و رابطه فامیلی دارند و این موضوعی  فراموش ناشدنی است.

ایران، پدیده ابرقدرت های جهان چندقطبی می شود

عباس زاده  با بیان اینکه طرح جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی متضمن منافع مردم جمهوری اذربایجان است، گفت: در این میان چین و روسیه باید با قاعده بازی پیش بروند تا متضرر نشوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار ترسیم دقیق سیاست داخلی در این موضوع  شد و گفت: در صحن مجلس نیز روی این موضوع بحث شد و با امضای 72 نفر از نمایندگان بزودی شاهد پاسخ های  وزیر امور خارجه در اینخصوص خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود به تبیین مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران در جهان اشاره کرد و گفت: امروز ایران کانون جهان اسلام است و همین موضوع موجب قدرت افزایی ایران در جهان شده است.

عباس زاده با بیان اینکه ایران اسلامی مروج اسلام ناب در جهان است، گفت:  امروز ایران اسلامی مرکز محور مقاومت نیز محسوب می شود که در این میان هم ایجاد کننده محور مقاومت است و مقوم آن بشمار می رود.

وی به نقش جمهوری آذربایجان در تکمیل هلال شیعی نیز اشاره کرد و گفت: 90 درصدجمعیت جمهوری آذربایجان شیعه است که از این لحاظ به عنوان سر محور هلال شیعی نیزه ترسیم شده است و این خود بیانگر اهمیت موضوع است که بازیگران فرامنطقه ای را به چالش کشیده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت:  همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند قره باغ خاک اسلام است و باید به طور کامل آزاد شود.

وی به سخنان اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رژه جمهوری اذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: خود شاعران منطقه جواب دندان شکن به اظهارات اردوغان دادند که این خود گویای پیوند محکم ملی، مذهبی و فرهنگی ملت دو کشور است و نشان داد که ناتو و نیروهای وابسته به غرب به اهداف خود نخواهند رسید.

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد