سرویس: استانی
کد خبر: 1115
|
09:04 - 1391/08/19
نسخه چاپی

پایان دهمین اجلاس پیرغلامان در اردبیل/ انتقال نشان اجلاس به گلستان

پایان دهمین اجلاس پیرغلامان در اردبیل/ انتقال نشان اجلاس به گلستان
سبلانه: دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی پس از دو روز برگزاری با حضور 800 مهمان داخلی و خارجی در اردبیل به کار خود پایان داد و نشان یازدهمین همایش بین المللی به استاندار گلستان تحویل داده شد.

به گزارش سبلانه، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی شامگاه پنج شنبه در آیین اختتامیه این اجلاس در مصلای بزرگ امام خمینی اردبیل، با بیان اینکه تمام انبیای الهی در دوران هدایتگری‌شان با مصائب امام حسین (ع) آشنا شده‌اند، گفت: هم زمینیان و هم کروبیان بر حسین و مصائب او گریستند و بیشتر از همه عصاره کائنات و فخر بشر پیامبر اکرم (ص) در عزای حسین گریه کرده و نوحه سر داده به طوری که آن حضرت حتی قبل از تولد امام حسین (ع) برای او عزا گرفته و اشک ماتم ریخته است.

 

وی با بیان اینکه باید در این امر خطیر و مصلحت فاخر تعقل و تفکری کنیم تا اینگونه نباشد که فقط به عزاداری ساده با آداب و شکل‌های متفاوت بسنده کنیم و از حقیقت موضوع غفلت داشته باشیم، تصریح کرد: هیچ گریه‌ای به شرافت گریه و اشک ریختن در عزای امام حسین (ع) نمی‌رسد و این گریه بیشتر به دلیل فاجعه عظیمی است که در کربلا رخ داده و یکی از علل بدبختی بشر در طول تاریخ است که سرمایه‌ای جاودانه همچون امام حسین (ع) را از دست داده است.

 

عاملی یکی از پیام‌های فاخر و ارزشمند عاشورا را سوق دادن بشریت به اصل و حقیقت خلقت و دوری از هرگونه تکبر و غرور دانست و گفت: اگر بشریت در سوگ امام حسین (ع) گریه نمی‌کرد خداوند عالم خلقت را با تمام داشته‌های آن مورد غضب و خشمش قرار می‌داد؛ همانگونه که پیامبر مکرم اسلام (ص) اعلام کرده که عزاداری سنتی از من است و باید به این سنت به مانند واجبات خدا عمل شود آن حضرت چنان بر امام حسین (ع) می‌گریست که گاه از فرط گریه چشم‌هایش مجروح می‌شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان از رئیس سازمان صدا و سیما خواست به پالایش عزاداری‌های اصیل و پخش شده در شبکه‌های داخلی و خارجی توجه کنند تا طوری نباشد که برخی عزاداری‌های سبک و بی‌محتوا زمینه جسارت دشمن به ساحت مداحی و ذکر اهل بیت را فراهم نیاورد.

 

وی دوری مداحان از غلو، اشعار بدون سند و بی‌پایه و اساس و دست زدن به کارهای غیر ارزشی و در حد پایین را در تقویت جبهه شایسته مداحی‌ها موثر و مفید دانست و افزود:شعار و پیام امام حسین (ع) شعار جهانی است و نباید امام حسین (ع) را متعلق به قشر و جامعه خاص بدانیم.سخنان امام حسین (ع)، سخنان گمشده بشریت است.

عاملی ادامه داد: یک جمله امام حسین (ع) بیش از 14 قرن است دشمنان را آشفته کرده و آن تاکید بر رهبری صالح جامعه انسانی است که آخر و اول سخن امام حسین (ع) و ظاهر و باطن قیامش نیز همین مسئله است.

وی گفت: آنهایی که احساس می‌کنند حرف و سخن امام حسین (ع) در سال 61 دفن شده است راه را به خطا می‌روند چرا که اصول آرمانی بشریت در تبعیت از رهبری صالح بر گرفته از قیام امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان داشت: ما نباید به عزاداری‌ها و اشک ریختن‌های ساده اکتفا کنیم چرا که امام حسین (ع) شهید اشک و ماتم ساده نیست بلکه شهید جامعه آرمانی است که بشریت باید با فکر و اندیشه حسینی زیست کنند.

 

عاملی یکی از درس‌های تاریخی کربلا را تکیه کردن امام حسین (ع) در روز عاشورا به آرمان اصیل و دور نشدن از اصول انسانی و اسلامی توصیف کرد و افزود: به رغم آنکه دشمن با تمام تجهیزات خود در روز عاشورا حاضر شده بود و امام حسین (ع) در محاصره کامل بود، اما آن حضرت هرگز از اصول خود تنزل نکرد؛این نکته برای ملت و مسئولان ما می‌تواند سیاست راهبردی باشد که در برابر فشارهای استکبار جهانی و تنگناهای مختلف هرگز از اصول خود تنزل نکرده و عقب‌نشینی نکنند.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری نقشه راه سعادت و عزت امام حسین (ع) را پایبندی به اعتقادات و اصالت مبانی توصیف کرد و گفت: امام حسین (ع) به معنای واقعی سری است از اسرار الهی و در مقطع کنونی ایرانیان در تبعیت از مولای خود حاضر نیستند زیر بار خواسته نظام ارباب رعیتی بروند و در اوج محاصره بر حفظ مجد و عزت خود تاکید دارند.

 

وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: محال امر است که خون حسینی در رگ و ریشه این ملت زیر خاک دفن شود بلکه در کهکشانی‌ترین افتخارآفرینی‌ها و عزت‌طلبی‌ها ملت ایران سعادت واقعی را در رسیدن به اهدافشان هدف‌گذاری می‌کنند.

 

همچنین در این مراسم ، تجلیل از 110 اثر مستند، انتشار دومین مجموعه آیین‌ها و سرودهای نغماتی، تجلیل از هنرمندان عاشورایی، ثبت آیین سنتی طشت‌گذاری در فهرست آثار ملی را از جمله برنامه های دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی برشمرد.

 

ابراهیم طاهری گفت: کارهای مقدماتی دهمین اجلاس از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد وپس از 100 جلسه کاری مشترک با مسئولان استانی و کشوری مداحان و پیرغلامان انتخاب شدند.

 

دبیر دهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: با همراهی مسئولان استانی و کشوری و برگزاری نمایشگاه عکس 9 دوره قبلی اجلاس، نمایشگاه مداحی هنرمندان، نمایشگاه ماه سرخ و برگزاری نشست‌های علمی – آموزشی منشور ولایت در مداحی و آسیب‌شناسی این حوزه، اجلاس دهم را متفاوت‌تر ز اجلاس های قبلی برگزار کردیم.

 

وی گفت: با حضور اساتید دانشگاه‌، حوزه‌های علمیه و پیشکسوتان عرصه هنر تعزیه و به نمایش گذاشتن زیباترین آثار در حوزه مداحی و فرهنگ عاشورایی در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اردبیل، این اجلاس به صورت شایسته در مهد تشیع اردبیل برگزارشد.   

 

طاهری بیان داشت: در این اجلاس با اهدای لوح سپاس و هدیه ویژه از 15 پیرغلام داخلی، مداحان و پیرغلامان و مبلغان کشورهای خارجی، هنرمندان تاثیر‌گذار و فرزندان مداح خانواده‌های شهید تجلیل شد.

 

در آیین اختتامیه دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی که رئیس سازمان صدا و سیما ، معاون سازمان میراث فرهنگی علویان‌صدر معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صوفی معاون صدای رسانه ملی، صادق آهنگران مداح اهل بیت، حجت‌الاسلام عاملی امام جمعه اردبیل و استاندار اردبیل و مسئولان ارشد استانی حضور داشتند، آیین سنتی طشت‌گذاری اردبیل به صورت نمادین به ثبت ملی رسید و سلیم موذن‌زاده اردبیلی با مداحی نیم ساعته و قرائت مرثیه و مدحی به زبان انگلیسی و عربی مورد استقبال ویژه میهمانان خارجی قرار گرفت؛و در پایان نماد و نشان اجلاس به استان گلستان تحویل داده شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد